Softwarepakketten.nl

White papers

Een webshop mobiel in 4 stappen m.b.v. responsive webdesign

Plaatsingsdatum 13-01-2015
Berichtdatum Januari 2015

De ontwikkelingen op het gebied van mobiele technieken en het gebruik van smartphones en tablets betekenen nieuwe kansen én uitdagingen voor ondernemers. De opkomst van webshops en online verkopen biedt voor u nieuwe kansen. Maar met het toenemende gebruik van smartphones en tablets ook nieuwe uitdagingen. Want is uw webshop wel geschikt voor mobiel verkeer? We hopen van wel. Winkelen vanaf de mobiele telefoon is namelijk echt geen uitzondering meer.

Een goede mobiele webshop is daarom cruciaal voor uw organisatie. Maar wat komt er kijken bij het realiseren van een mobiele webshop? Waar moet u op letten, welke valkuilen moet u vermijden en hoe zorgt u voor maximale omzet via het mobiele kanaal? In dit whitepaper wordt gekeken naar het belang van een mobielvriendelijke webshop, hoe deze technisch gerealiseerd moet worden en wat erbij komt kijken om deze succesvol te maken. Met dit whitepaper helpen we u in 4 stappen uw webshop mobiel te maken.

Stap 1
Responsive Web Design, klaar voor de toekomst!
Voorheen werden webshops vaak mobielvriendelijk gemaakt door een aparte webshop te ontwikkelen. Dankzij “Responsive Web Design” (vanaf nu: “RWD”) is dit niet meer nodig.

Met deze methode wordt uw webshop namelijk altijd optimaal weergegeven, ongeacht het toestel waarop deze wordt bekeken.

RWD werkt als volgt: als uw bezoekers uw webshop openen wordt er gekeken welke schermafmetingen hun mobiel heeft. De browser past de weergave van uw webshop op basis hiervan aan. Dit biedt een groot aantal voordelen: zo hoeft u slechts één webshop te onderhouden, kan Google uw webshop beter doorzoeken en waarderen en bent u direct voorbereid op toekomstige toestellen.

Stap 2
Optimaliseer uw productcatalogus
Bij het optimaliseren van uw webshop voor mobiel gebruik is het belangrijkste advies:
Zorg voor een duidelijke en eenduidige indeling van uw webshop!
Natuurlijk geldt dit ook voor uw reguliere webshop, maar voor mobiel gebruik is dit nog belangrijker.

Stap 3
Optimaliseer uw productpagina
Op de productpagina van uw webshop vindt het omslagmoment plaats van oriënteren naar daadwerkelijk aanschaffen. Hier wordt omzet gemaakt! Toon bijvoorbeeld altijd direct de volgende essentiële onderdelen: productnaam, prijs, foto en bestelknop.
Overige informatie zoals de leveringsvoorwaarden en productrecencies kunnen prima in beeld komen als de bezoeker scrolt. Andere aandachtspunten zijn:
- Afbeeldingen optimaliseren
- Aandacht voor de essentie
- Laadtijd
- Swipen
- Omgaan met tabellen

Stap 4
Optimaliseer uw bestelproces
In de vorige stappen hebben we gekeken naar het belang van een mobielvriendelijke webshop en het optimaliseren van de productcatalogus en productpagina. In de laatste stap gaan we aan de slag met het meest kritieke onderdeel van uw webshop: het bestelproces. Met aaandacht voor: het zo optimaal mogelijk een bestelformulier door een gebruiker laten invullen. Mobiel betalen en de afhandeling na bestellen. 

Volledig document
Bovenstaande stappen wordt uitgebreid toegelicht in onderstaande white paper. 

Download volledige white paper "Een webshop mobiel in 4 stappen m.b.v. responsive webdesign" in PDF.

 

Categorie(n) Soort > Contentmanagement (CMS), Webshops, -tools
Bronvermelding Quadrant Software
Internet URL http://www.king.eu

Terug


Onerzoeksbureau GBNED