Softwarepakketten.nl

Bijdrage van Bloggers (blogs)

Waarom SnelStart ervoor gekozen heeft niet het hele (boekhoud)programma, maar alleen de database online te zetten

Plaatsingsdatum 06-09-2016
Berichtdatum 6 september 2016

Door Henry Been, Software Architect, SnelStart.

Al meer dan dertig jaar maakt en levert SnelStart boekhoudsoftware. De laatste twintig jaar gebeurde dit in de vorm van een Windows Desktop applicatie, oftewel een boekhoudprogramma dat u moet downloaden en installeren op de computer. Hierbij worden alle gegevens van een gebruiker opgeslagen op één plek, bereikbaar via de (vaste) computer.

Van steeds meer SnelStart gebruikers kwam de wens om altijd en overal te kunnen werken in de administratie. Om aan deze wens tegemoet te kunnen komen, is SnelStart de afgelopen drie jaar veranderd. SnelStart is niet langer een traditionele dienstverlener (Independent Software Vendor), maar steeds meer een online dienstverlener. Inmiddels hebben we al meer dan 13.000 bedrijfsadministraties voor onze gebruikers online staan!

Altijd en overal de administratie bijwerken
De wens van onze gebruikers om altijd en overal in de administratie te kunnen werken, betekent dat de administratie altijd bereikbaar moet zijn. Niet alleen op de eigen computer, maar ook buitenshuis. Bijvoorbeeld in de trein via een laptop of op kantoor. Eén van de manieren om dit te realiseren is via een webapplicatie. Dit is een programma dat u via uw internetbrowser kunt openen en gebruiken. Met een webapplicatie zou u dus overal en altijd kunnen inloggen in de administratie, via het internet.

In tegenstelling tot veel andere bedrijven, hebben we bij SnelStart niet gelijk gekozen voor het aanpassen van de software. Naast praktische redenen voor deze keuze, zou een dergelijke aanpassing een onplezierige overstap betekenen voor onze klanten. Namelijk een overstap van werken in een vertrouwd programma op de vaste computer (de desktop applicatie), naar werken in een nieuwe, online omgeving (de web applicatie).

Om toch de wens van onze klanten te realiseren (altijd en overal in de administratie kunnen werken) heeft
SnelStart ervoor gekozen niet het hele programma, maar alleen de database online te zetten. Kortom, alleen de administratie staat online. In de praktijk betekent dit dat uw administratie wordt opgeslagen op een server van Microsoft in plaats van op de eigen computer, oftewel in de zogenoemde Cloud. Hiermee worden de gegevens altijd en overal bereikbaar via het internet. Voor de it-experts onder ons: de SQL engine die de data van de klant bevat, wordt naar de Cloud van Microsoft gebracht. In dit geval dus naar een Azure SQL Database.

Wat betekent deze oplossing voor de SnelStart gebruiker?
Met deze oplossing hoeven SnelStart gebruikers niet met een nieuw, online programma te gaan werken om altijd en overal in de administratie te kunnen. U kunt als gebruiker gewoon in het vertrouwde SnelStart programma blijven werken dat u reeds geïnstalleerd heeft op uw computer. Wel kunt u op elk gewenst moment, waar u ook bent, inloggen in uw administratie. Uiteraard kan de online administratie alleen geopend worden op een computer of laptop waar de software van SnelStart op geïnstalleerd is.

Als gebruiker van SnelStart kunt u zelf kiezen of u uw bedrijfsadministratie op de eigen computer, of in de Cloud wilt plaatsen. Bij het aanmaken van een nieuwe administratie maakt u de keuze uit een lokale administratie (op de eigen computer) of een online administratie (in de Cloud). Nadat u de administratie heeft aangemaakt kunt u er tevens op elk moment voor kiezen om de administratie alsnog van en naar de Cloud te verplaatsten.

De volgende stap
Met het realiseren van een online administratie is reeds een antwoord gegeven op een veelgehoorde vraag van SnelStart gebruikers. Op basis van de hierboven beschreven oplossing (de Azure SQL database) is SnelStart nu bezig met de ontwikkeling van andere diensten. Eén van deze diensten is de eerder genoemde web applicatie. Deze online versie van het SnelStart pakket is straks te gebruiken náást de bestaande desktop applicatie. Hiermee wordt het mogelijk om zowel via het vertrouwde programma op de computer als via de internetbrowser in de administratie te werken.

De technische uitdagingen
Het is nog maar vier jaar geleden dat SnelStart de eerste stappen in de Cloud zette. Ondertussen zijn we al veel uitdagingen tegengekomen en ook overkomen. Zo is continuous delivery belangrijk voor ons geworden: in plaats van elke zes maanden een CD-ROM met de nieuwste versie op te sturen naar de klant, leveren we nu elke drie weken automatisch een update naar al onze klanten.
Daarnaast is er een eigen take op DevOps ontwikkeld. Lange tijd was er bij SnelStart geen Operations afdeling, dus waren er ook geen muren tussen Development en Operations om af te breken. Onze uitdaging was Operations onderdeel te maken van de mindset van de developers.

Maar, misschien nog belangrijker, we hebben ook de manier waarop we kijken naar software ontwikkelen moeten veranderen. Van alles zelf bouwen, langlopende projecten en tijdrovende release processen vol handmatige stappen, zijn we over gestapt naar lage doorlooptijden, volledig automatiseren en kiezen voor het gebruik van “off the shelve” SaaS en PaaS diensten.

Auteur: Henry Been
Henry Been is bij SnelStart werkzaam als Software Architect. In deze functie is hij verantwoordelijk voor het voorbereiden van de werkzaamheden van ontwikkelteams bij SnelStart. Daarnaast werkt hij samen met de teams aan de uitvoering. Henry’s interesses liggen op het gebied van de Azure Cloud, software architectuur en het ontwerpen en schrijven van testbare en onderhoudbare software.

Categorie(n) Soort > Boekhoudsoftware, ZZP'ers en klein MKB, Branche > Accountantskantoren, SAAS, Cloud Computing
Bronvermelding SnelStart
Internet URL http://www.snelstart.nl

Terug

Gerelateerde berichten

Welke vraag beantwoordt blockchain echt? [20-02-2017]

RGS BLIMKRU: wat is het en wat kan ik er eigenlijk mee? [01-02-2017]


13 december 2017
Seminar: elektronisch factureren in de praktijk
Aan de orde komt: overview elektronisch factureren, Europese standaard EN 16931, SCOBDO.eu: automatische conversie, elektronisch factureren en de originele factuur, elektronisch factureren en de overheid, elektronisch factureren internationaal met o.a. VAT compliance verplichtingen, PEPPOL netwerk, elektronisch factureren in de praktijk, robotic accounting en machine learning en elektronisch factureren en factuurscenario's.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED