Softwarepakketten.nl

Bijdrage van Bloggers (blogs)

Dashboard met kengetallen, niet alleen voor grote bedrijven

Plaatsingsdatum 21-09-2017
Berichtdatum september 2017

Door Machiel Keet, Gere-geld.

Veel zzp’ers zijn zicht niet bewust van de financiële staat van de eigen onderneming. Om in de basis grip te krijgen op je onderneming is een dashboard nodig. Dit klinkt als taal voor grotere ondernemingen, maar dit is ook voor de zzp’er van toepassing. Ongeacht hoe groot de onderneming is, financieel gezien is het hetzelfde als bij een zpp’er als bij een grote onderneming.

  • Omzet -/- kosten = winst
  • Bezittingen -/- schulden = Eigen vermogen

Een valkuil waar veel grotere ondernemingen in stappen is een overdaad aan meters, terwijl het bij de zzp’ers vaak het ontbreken van meters is. Er bestaat ook een tussenweg.
 
Hoe groot is jouw financieel inzicht in je onderneming?
Als alles zijn gangetje gaat en je bent tevreden, dan is er niets aan de hand. Maar het tij snel kan keren, dan is ineens de noodzaak groot om de meters vaker te bekijken. Het is wel belangrijk dat je de meters al ingesteld en lopende hebt. Lopen de zaken op vergelijkbare voet door, dan is het nog steeds raadzaam om de meters ééns per maand te bekijken. Een voorwaarde is wel dat de administratie met regelmaat bijgewerkt wordt. Als er geen gegevens zijn, dan blijven de meters ook op 0 staan.

De 6 belangrijkste meters voor de ZZP-er:

  1. Banksaldo
    Hoe hoog is het banksaldo? Dit is een hele praktische meter om te volgen. Bij sommige banken worden gegevens ook nog eens visueel gemaakt in grafieken. Als je wekelijks, tweewekelijks of maandelijks de administratie bijwerkt, dan horen de bankmutaties daarbij. Deze zijn in te lezen in de boekhouding en worden, waar herkend, ook direct aan een klant of leverancier toegewezen zodat boekhouden minder tijd kost. Als je je banksaldo volgt, krijg je een gevoel bij je bedrijf. Let wel op, de toename van de bankstand hoeft niet gelijk te zijn aan de winst. Zet daarom meer kengetallen in werking.
       
  2. Te ontvangen van klanten
    Als het werk gedaan is of het product verkocht, dan is daar een verkoopfactuur van opgemaakt. Echter het sluitstuk van de dienstverlening is het ontvangen van de euro’s voor de verleende diensten of verkochte producten. Let goed op de ouderdom van de openstaande facturen en ga er snel achteraan. Een oplopend saldo bij te ontvangen van klanten betekend 1:1 een daling van je banksaldo.
     
  3. Te betalen aan leveranciers
    In combinatie met het te ontvangen bedrag, is het te betalen bedrag relevant. Zijn er leveranciers die betaald moeten worden? Kunnen de leveranciers betaald worden? Dit met enige regelmaat bekijken is een aanrader. Als er niet tijdig betaald (kan) worden, dan volgen er vele telefoontjes van verontruste leveranciers. Als er geen overzicht is, kan dit veel tijd in beslag nemen. Betaal met regelmaat, bijvoorbeeld elke twee weken. Dan hoef jij je tussendoor niet druk te maken over de betalingen, en je leveranciers worden ook gelukkig van de regelmaat in de geldstroom. Een stijging van het saldo bij te betalen leveranciers betekend 1:1 een stijging van je banksaldo. Het oprekken van de betalingen kun je niet onbeperkt doen.
     
  4. De rapportage
    Als alles bijgewerkt is, dan is het natuurlijk ook interessant om te weten wat deze maand nu verdiend is. Dit kan heel eenvoudig door de maandrapportage te bekijken. Als er afwijkingen zijn, dan is het eenvoudig doorklikken om te kijken welke inkoop- verkoopfactuur of bankmutatie hieraan ten grondslag ligt. Met enkele muisklikken kun je inzoomen naar de onderliggende boeking.
     
  5. Belastingen
    Hoeveel BTW moet er nog betaald worden over het kwartaal / de maand? En aan het einde van het jaar worden de aangiften inkomstenbelasting (bij een eenmanszaak) en vennootschapsbelasting  gedaan. Is er voldoende geld gereserveerd? Zorg dat je aan het einde van het kwartaal geen geld tekort komt.
     
  6. Kengetallen
    Het is niet voor iedereen mogelijk, maar denk ook eens aan het kengetal. Bij een echt kengetal deel je twee niet financiële waarden op elkaar. Bijvoorbeeld het aantal successen per verkoopgesprek (totaal aantal verkoopgesprekken gedeeld door het werkelijk aantal opdrachten) Een andere kan bijvoorbeeld zijn, het aantal verkopen per vierkante meter per week in een winkel. (aantal verkochte producten in een periode gedeeld door het aantal vierkante meters in de winkel)  Je kunt bij een kengetal ook euro’s delen door andere aantallen. Zo is een omzet per uur (ook de indirecte uren meetellen) een kengetal. Dit is verder door te voeren naar een uurtarief per klant. Kengetallen zijn er in veel verschillende soorten en maten. Bedenk er één die echt voor jou van toepassing is. 

Bekijk deze meters met regelmaat, en er blijft ook een gevoel met de financiële staat van de onderneming. Bekijk de demo van Gere-geld om te zien hoe eenvoudig de meters te volgen zijn. 
 
Machiel Keet,
 
– Auteur van het boek “Ik heb niets met cijfers
– Volg de online cursus met de CIJFER methode

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Soort > Boekhoudsoftware, ZZP'ers en klein MKB
Bronvermelding Gere-geld
Internet URL http://www.gere-geld.nl

Terug

13 december 2017
Seminar: elektronisch factureren in de praktijk
Aan de orde komt: overview elektronisch factureren, Europese standaard EN 16931, SCOBDO.eu: automatische conversie, elektronisch factureren en de originele factuur, elektronisch factureren en de overheid, elektronisch factureren internationaal met o.a. VAT compliance verplichtingen, PEPPOL netwerk, elektronisch factureren in de praktijk, robotic accounting en machine learning en elektronisch factureren en factuurscenario's.
Meer info en aanmelden...


CreAim

Informer software

KING

Timewriter

MUIS Software


Onerzoeksbureau GBNED