Onderzoek
Problemen bij Belastingdienst en UWV: softwareleveranciers de dupe
Plaatsingsdatum | 25-07-2007 |
Berichtdatum | 25 juli 2007 |
Falend regeringsbeleid administratieve lastenvermindering wordt afgewenteld op de softwarebranche “Problemen met automatisering bij Belastingdienst/UWV” Maar wat is er nu precies aan de hand? Afgesproken is dat alle loon- en salarismutaties op elektronische wijze worden gemeld aan de Belastingdienst en dat die op haar beurt de gegevens voor de gemeenschappelijke polisadministratie doorgeeft aan het UWV. Deze laatste organisatie voert het beheer over deze gemeenschappelijke polisadministratie en verstrekt op haar beurt weer gegevens aan de Belastingdienst en andere genoemde instanties. U leest het goed: “we leveren gegevens elektronisch aan de Belastingdienst die, een deel van, deze gegevens doorgeeft aan het UWV, waarna het UWV, alweer een deel van, deze gegevens doorgeeft aan de Belastingdienst”. Deze werkwijze hebben hele knappe jongens vast lang over nagedacht. Duidelijk zal zijn dat leveranciers van salarissoftware de nodige aanpassingen, uitbreidingen en implementatie werkzaamheden hebben moeten verrichten om alle gewenste informatie per 1-1-2006 op een juiste wijze aan te leveren. En, op mogelijk wat kleine incidenten na, hebben deze leveranciers een knap staaltje werk geleverd waardoor de elektronische loonaangifte op tijd een feit kon zijn. Ook leek het erop dat de overheid haar huiswerk goed had verricht. In 2006 werd de vuile was nog binnenshuis gehouden bij de overheid (lees: Belastingdienst, UWV en de verantwoordelijke ministers). Problemen naar buiten brengen kwam wat slecht uit gezien de recente verkiezingen. Maar door onder meer het niet tijdig kunnen betalen van toeslagen kon het kabinet niets anders doen dan de problemen naar buiten brengen. De uitwisseling van gegevens tussen Belastingdienst en UWV bleek niet goed te werken. De oplossing leek redelijk eenvoudig. De door de ondernemers (in de meeste gevallen via een accountants- administratiekantoor of salaris service bureau) elektronische aangeleverde brongegevens worden opnieuw uitgewisseld tussen Belastingdienst en UWV. Maar toen bleek pas echt wat voor puinhoop er was ontstaan. Niet alle aangeleverde gegevens blijken meer beschikbaar in originele vorm. Bij het UWV blijken gegevens overschreven en door elkaar gehaald. En bij de belastingdienst zijn de loonaangiften niet bewaard. Bij een commerciële organisatie zou dit onherroepelijk tot ontslagen en misschien wel een faillissement hebben geleid. Maar onze verantwoordelijke bewindslieden voelen er niet voor om op te stappen. Verzwaring administratieve lasten Belastingdienst weigert gezamenlijk overleg met leveranciers De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de vaste commissie voor Financiën (bestaande uit vertegenwoordigers van politieke partijen) hebben op 3 juli j.l. antwoord gekregen (via een verslag van de Tweede kamer vergaderjaar 2006-2007, 31 066 26 448, nr. 8) op vragen van fracties over de ontstane problemen bij Belastingdenst/UWV door het mislukken van WALVIS. In dit verslag lezen we onder meer “De Belastingdienst is thans doende om de extra gegevensuitvraag in overleg met de markt nader uit te werken” en “Waar nodig en mogelijk zal dan ook ondersteuning aan de partijen worden geboden”. Onder “de markt” verstaat de Belastingdienst dus niet alle betrokken softwareleveranciers, maar slechts enkelen van hen. Uiteindelijk is op initiatief van AFAS ERP Software, in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau GBNED, een bijeenkomst op 18 juli 2007 belegd voor leveranciers van salarissoftware om de ontstane problemen en de gevolgen daarvan gezamenlijk te bespreken en een standpunt in te nemen. Dertien leveranciers waren direct bereid deel te nemen aan de bijeenkomst en vier leveranciers lieten weten zeker achter de bijeenkomst te staan maar, mede door de vakantieperiode, te zijn verhinderd. De Belastingdienst weigerde (tot 3 maal toe) aanwezig te zijn bij de bijeenkomst om openheid van zaken te geven. In een reactie door een medewerker, van de betrokken afdeling OSWO van de Belastingdienst, werd aangegeven dat het verzoek en vragen zijn doorgezonden naar de afdeling persvoorlichting binnen de Belastingdienst. Deze laatste afdeling heeft echter nooit gereageerd. Een handelswijze waar we niet echt meer van opkijken. De vervuiler betaalt NIET En de rekening van al deze ellende kan nergens ingediend worden. En dan hebben we het nog niet eens over bijzondere situaties, zoals:
En ook is het nog maar de vraag of de ellende dan voorbij is? Het antwoord daarop is “nee”. Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal in 2008 ook een herstelactie moeten plaatsen over 2007. En het zal ons niet verbazen als zelfs in 2009 nog een herstelactie gaat plaatsvinden. De administratieve lasten zullen komend jaar dus alleen maar toenemen. Heeft de overheid nu geleerd van deze problemen? Het antwoord op deze vraag luidt ook volmondig “nee”. “Het gebruik van XBRL leidt tot lastenverlichting door o.a. de uitwisselbaarheid met externe partijen en de controle van de aangeleverde gegevens wordt eenvoudiger”. XBRL debacle Ook lezen we: Als de Belasting en UWV niet eens één berichtenstroom kunnen verwerken, hoe gaat het straks dan als een deel van de berichten in het huidige formaat aangeleverd wordt en een deel in XBRL? Tot slot staat in het verslag de volgende uitspraak van de heer Wijntjes: Juist deze laatste zin duidt erop dat de overheid haar eigen weg in is geslagen zonder het advies (uitstel van XBRL voor onbepaalde tijd) van de marktpartijen op te volgen. En als straks de rekening van nog meer ellende wordt gepresenteerd? Conclusies:
Bron: |
Categorie(n) | Soort > Loon- en salarisadm. en HRM |
Bronvermelding | Onderzoeksbureau GBNED en genoemde leveranciers |
Internet URL | Onderzoeksbureau GBNED en genoemde leveranciers |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 14 mei 2025
Praktijkdag Practice management software
Krijg inzicht in visie, ontwikkeling en oplossingen, gericht op "Practice management". Oftewel de backoffice processen van bijv. een accountants- en administratiekantoor. Met functies als: relatiebeheer, dossierbeheer, document management, urenregistratie, declareren c.q. factureren, procesbeheer (met workflow), planning & control, correspondentie, dossiers en documenten.
Met ook aandacht voor ondersteuning door AI.
Meer info en aanmelden.
Gerelateerde berichten
Gids Elektronisch factureren en verwerken van boekingsdocumenten [25-03-2025]
ICT Accountancy softwaregids 2025 [28-01-2025]
Boekhoudsoftware en btw: met ViDA, E-factureren en RGS MKB [03-12-2024]
Gids Salaris- en HRM-software 2024/2025 [22-10-2024]
Gids boekhoudsoftware 2024: alle standaard boekhoudsoftware en hun functionaliteit [30-09-2024]