De documentatie beoogt ontwerpers en bouwers inzicht te geven in de opbouw van de berichtspecificatie van de eFactuur (in UBL 2 formaat). De documentatie geeft ook aan hoe berichten voor elektronische gegevensuitwisseling worden gespecificeerd met een aantal documenten.
De documenten zijn in te delen in 3 groepen:
- Functionele specificaties met de hiërarchische opbouw van het bericht of van herbruikbare
berichtonderdelen (complexe types). Deze documenten bevatten de functionele definities, toelichtingen, formaten en regels (condities). Deze documenten worden ook wel Funhie (Functionele Hiërarchie) documenten genoemd. De technische implementatie van het bericht (in bijvoorbeeld XML) is geen onderdeel van de functionele specificaties;
- Mapping documenten die de inrichting van het bericht in een specifiek technisch
uitwisselingsformaat beschrijven. De eFactuur is in XML-formaat ingericht. In de Mappingdocumenten wordt gespecificeerd welke XML-tags worden gebruikt voor de functionele elementen die in het bericht of berichtonderdeel voorkomen;
- XML-schema’s voor geautomatiseerd gebruik, zoals het valideren van berichten. Dit is een
(beperkte) technische weergave van wat in de functionele specificaties is beschreven. Niet alle functionele informatie uit de functionele specificaties kan worden uitgedrukt in XML schema’s. Regels kunnen bijvoorbeeld niet in XML schema’s worden opgenomen. Om die reden zijn de functionele specificaties leidend voor de implementatie.
Meer over UBL 2.0 en berichtspecificaties overheid... |