Onderzoek
Uit het Zicht: Beleidsmaatregelen voor het versnellen van het gebruik van ICT-toepassingen voor administratieve lastenverlichting
Plaatsingsdatum | 14-05-2010 |
Berichtdatum | 6 mei 2010 |
Een van de conclusies luidt: de overheid moet haar zaken eerst op orde hebben aangaande XBRL Het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal) heeft opdracht gegeven een praktijkonderzoek naar factoren die het gebruik van ICT-toepassingen beïnvloeden en de mogelijkheden om dit gebruik van ICT te stimuleren. Actal adviseert de Regering en de Staten Generaal over de gevolgen van regeldruk van voorgenomen wet- en regelgeving en over programma’s om de bestaande regeldruk te verminderen. Op basis van dit praktijkonderzoek wordt een advies aan de Regering en de Tweede Kamer aangeboden. Aanleiding voor de praktijkstudie is dat de doelstelling voor de realisatie van administratieve lastenverlichting niet gehaald lijkt te worden onder andere als gevolg van vertragingen in het gebruik van ICT-toepassingen. In het regeerakkoord van het Kabinet Balkenende 4 (CDA, PvdA en CU) uit 2007 is de doelstelling opgenomen om merkbaar 25% minder administratieve lasten voor bedrijven en burgers te realiseren. De kans bestaat dat deze doelstelling niet zal worden gerealiseerd als gevolg van vertragingen in het gebruik van ICT-toepassingen. Een voorbeeld van een dergelijke ICT-toepassing is de XBRL gegevensstandaard. Het XBRL-project dat wordt uitgevoerd door het programma Standard Business Reporting (SBR, voorheen Nederlands Taxonomie Project – NTP). Het SBR-programma heeft als doel om gestandaardiseerde bedrijfsrapportages voor het financiële domein in te voeren, gebruik makend van de internationale open standaard eXtensible Business Reporting Language (XBRL). Op basis van XBRL heeft het NTP (nu: SBR), een initiatief van het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Justitie, een taxonomie samengesteld met daarin financiële begrippen. Het doel van het programma SBR is dat ondernemers op gestandaardiseerde en geautomatiseerde wijze gegevens over de bedrijfsvoering via een technische infrastructuur aankunnen aanleveren aan overheden (in eerste instantie de Belastingdienst, Kamer van Koophandel en het Centraal Bureau van de Statistiek). In de managementsamenvatting van het rapport staat onder meer het volgende: Wettelijk verplicht gebruik Wetgeving en verplichting: De overheid moet haar zaken eerst op orde hebben De belangrijkste voorwaarde voor verplichting is dat de overheid ‘er klaar voor is’. Hieronder wordt verstaan dat overheidspartijen de taken kunnen uitvoeren die horen bij de verplichting en dat gebruikers voldoende kunnen worden ondersteund. Zo moet, bijvoorbeeld, de techniek grote aantallen gebruikersaanvragen kunnen verwerken en een helpdesk zijn ingericht. Daarnaast moet duidelijk zijn wat er precies verplicht wordt gesteld en per wanneer zodat gebruikers hierop kunnen anticiperen. Het nadeel van verplichting is meestal dat deze voor alle gebruikers tegelijkertijd geldt, terwijl de behoeften van gebruikersgroepen vaak uiteenlopen. Zo kunnen ‘early adopters’ verleid worden met een pilot op basis van een eerste technische versie, terwijl andere gebruikersgroepen pas overgaan tot gebruik wanneer de techniek is uitontwikkeld. Wetgeving zou hierin moeten differentiëren. Een ‘de facto verplichting’ (in plaats van direct een wettelijke verplichting) kwam bij de respondenten naar voren als de meest acceptabele invoeringswijze voor XBRL. Dit zou betekenen dat een eventuele wettelijke verplichting voorafgegaan wordt door het geleidelijk uitfaseren van andere mogelijkheden en het gebruik wordt verplicht bij alle nieuwe initiatieven die worden ingevoerd, zodat er op termijn geen andere mogelijkheid meer is dan het gebruik van XBRL. Ook is voor verplichting van het gebruik van XBRL in een aantal gegevensstromen verdere ontwikkeling van de taxonomie noodzakelijk. Enkele andere interessante zinsneden in het rapport zijn:
Bovenstaande is slechts een weergave van een zeer beperkt deel uit het complete rapport. |
Categorie(n) | SBR / XBRL, Standaardisatie, (open)standaarden, Branche > Accountantskantoren |
Bronvermelding | ACTAL |
Internet URL | ACTAL |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.