Bijdrage van Bloggers (blogs)
Do's en don'ts op het gebied van big data
Plaatsingsdatum | 09-02-2015 |
Berichtdatum | 6 februari 2015 |
Door Roel Haverland van UNIT4 Van alle data wereldwijd is ongeveer 90 procent de afgelopen twee jaar geproduceerd. En dat is nog maar het begin: big data is dynamisch en de ontwikkelingen op dat gebied gaan snel. Op dit moment wordt gesteld dat 20 procent van deze data interessant. Big data is meer dan alleen een grote hoeveelheid data, maar toch ook weer niet. Het gaat vaak over data die zich buiten de organisatie begeven, maar wel relevant kunnen zijn. Dat zijn bijvoorbeeld gegevens afkomstig uit social media (LinkedIn, Facebook, Twitter, et cetera) en allerlei andere gegevens die op internet staan zoals het weer, statistieken, prijslijsten, rfid-logs en kassagegevens. Door actiever om te gaan met deze gegevens, ontstaat er meer inzicht. Zo kan Business Intelligence een rol spelen in het behalen van een betere performance. Maar hoe zet je (big) data om naar bruikbare informatie die de business een boost geeft? Dit zijn drie do’s en don’ts als het gaat om werken met big data: Do #1: Ga samen aan de slag met data Do #2: Regel een ‘handige’ expert in de business Ter illustratie: een gegevensanalyse van de kassadata zorgt bijvoorbeeld voor een betere planning van het winkelpersoneel. Wanneer het druk is in vestiging A kan het anders zijn dan in vestiging B. Combineer dit met bijvoorbeeld weersgegevens en men kan proactief flexkrachten gaan plannen. Big Data voegt een nieuwe dimensie toe aan een bestaande planningsmethodiek. Do #3: Haal het optimale uit je bestaande data met moderne tools Die antwoorden komen voort uit bestaande data, die in iedere organisatie gewoon beschikbaar zijn, maar niet altijd toegankelijk. Alle beschikbare gegevens zijn dus een mooie bron van inzicht en verbetering, die benut kan worden met de juiste moderne tools. Don’t #1: Het is geen kwestie van alles of niets Er zijn websites die social media-kanalen analyseren om te zien wat de algemene stemming is ten aanzien van de ingevulde naam. Dat kan erg handig zijn om te bekijken hoe de markt een campagne beleeft, en die het eventueel snel bijsturen mogelijk maakt. Zo zou best kunnen blijken dat integratie van een dergelijke toepassing met het dagelijkse proces of andere gegevens gewenst is. Don’t #2: Maak er geen it-project van Don’t #3: Denk niet dat het allemaal een hype is Social media en het ‘internet of things’ zorgen dat de ongekende datagroei alleen nog maar groter wordt. Op dit moment heeft 12 procent van de marketeers big data op de strategische agenda staan – een percentage dat naar verwachting enorm zal toenemen. Gelukkig worden de technologieën om laagdrempelig met big data om te gaan ook steeds beter. De groei zit in een enorme versnelling en het onderwerp wordt de komende tijd alleen maar belangrijker. Dit maakt nadenken over een strategie noodzakelijk. |
Categorie(n) | Soort > Financial Planning and Analysis (FP&A), Soort > CRM (relatiebeheer) en Marketing, Branche > Financials |
Bronvermelding | UNIT4 |
Internet URL | UNIT4 |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 11 oktober 2023
Seminar RPA en robotic accounting
Robotic Process automation (RPA), Business Intelligence (BI), Artificial Intelligence (AI) in Business applicaties, Sustainability geïntegreerd in boekhoudsoftware, E-factureren en de Gids boekhoudsoftware 2023 en innovaties.
Meer informatie en aanmelden.
Gerelateerde berichten
Robots kunnen deze routinetaken overnemen [03-10-2016]
3 manieren om je facturen sneller betaald te krijgen [03-11-2015]
Vijf argumenten waarom accountants prognosesoftware moeten aanschaffen [26-08-2015]
SBR/XBRL en de nieuwe samenstelverklaring door de NBA: een goed huwelijk of niet? [03-03-2015]
Minder dan helft van Europese organisaties klaar voor cloud [22-09-2014]