Door Henry Schrijver, Microsign Bedrijfssoftware
Benieuwd welke nieuwe ontwikkelingen er plaatsvinden rondom alles-in-één bedrijfssoftware voor Productie, Groothandel, ICT & Telecom en Service & Onderhoud? Henry Schrijver vertelt over 5 trends die je het komend jaar vooruit kunnen helpen om bedrijfsprocessen beter op elkaar af te stemmen.
- Integratie voor efficiënt Artikelbeheer
Hoe druk kun je zijn met het beheren van artikelen, de specificaties, foto’s en het toevoegen van product-datasheets? Door directe integratie met uw belangrijkste leveranciers of dienstverleners die online catalogussen van verschillende leveranciers verzamelen, kan er veel worden geautomatiseerd. Integratie met Icecat (3.580.240 producten!), Tech Data en Ingram Micro zijn hier voorbeelden van. Want zeg nu zelf: wat is er nou makkelijker dan producten met één druk op de knop te importeren en eventueel direct beschikbaar te stellen in uw online shop?
- Gebruik van apps
Het gebruik van apps in bedrijven wordt steeds meer en breder toegepast, of het nu gaat om CRM, het aanmaken van orders, productie- en field service-opdrachten, of digitale afleverbonnen. Binnen deze oplossingen komen ook steeds meer ERP-functionaliteiten beschikbaar zoals onder andere bulkinvoer, versneld invoeren, checklists en het gebruik van accessoires. Veel handelingen worden hiermee geautomatiseerd en tijd op kantoor bespaard.
- Routeoptimalisatie
Gebeurt de planning van routes van chauffeurs en/of servicemonteurs nog handmatig? Wordt er vastgehouden aan vaste afleveradressen en hebben chauffeurs veel vrijheid? Dan valt er waarschijnlijk nog veel winst te behalen. Met automatische routeoptimalisatie kan aan de hand van vele kenmerken als locatie, vervoerder, afleverdag en gewenst tijdstip een optimale routeberekening plaatsvinden. Het uiteindelijke doel hiervan is de huidige routeplanning dusdanig te optimaliseren dat de groei van de organisatie met een beperktere groei van transportcapaciteit kan worden opgevangen.
- Doelgerichte mailingen
Het beheren van maillijsten en geabonneerde contactpersonen in verschillende programma’s kan veel werk zijn. Met een Mailchimp-integratie zorg je ervoor dat aan- en afmeldingen direct verwerkt zijn, ook binnen uw CRM. Alle lijsten zijn automatisch up-to-date. Maak ook gebruik van de data in uw ERP-applicatie door selecties te maken op basis van verkoop- of servicehistorie en hierdoor écht doelgerichte mailingen te versturen.
- Scanning in de verkoop
Naast het gebruik van barcodescanning in de logistiek, wordt scanning ook steeds meer toegepast in de verkoop. Een praktijkvoorbeeld is de (interactieve) showroom: hier kan een klant zijn eigen offerte(aanvraag) via een tablet laten samenstellen. Een ander voorbeeld is het verstrekken van compacte laserscanners aan klanten die vanuit zijn magazijn of uw bedrijfscatalogus snel zijn winkelmand kan vullen en een order kan plaatsen.
|