Softwarepakketten.nl

Onderzoek

Onderzoeksbureau GBNED heeft maart 2018 het Keurmerk Betrouwbaar boekhouden toegekend aan Kleisteen voor hun gelijknamige online boekhoudsoftware

Plaatsingsdatum 05-03-2018
Berichtdatum 5 maart 2018

Kleisteen is in 2003 opgericht door Theo Smits en Jacqueline Langedijk. Onder de zelfde naam is Kleisteen daarmee een van de eerste online webbased boekhoudpakketten die in Nederland op de markt zijn gekomen. In de loop der jaren is Kleisteen, in overleg met gebruikers, uitgegroeid tot een online boekhoudpakket met ruime functionaliteit. ‘Voor elk wat wens” zo gezegd. Volgens de leverancier richt Kleisteen zich op het marktsegment ZZP en klein MKB. Kleisteen kent een gratis proefperiode van 60 dagen en dat is best lang te noemen. Volgens ons heeft u dan voldoende tijd om het pakket goed te leren kennen, voordat u tot definitieve aanschaf overgaat.

Wij hebben Kleisteen beoordeeld volgens ons standaard open normenkader op meer dan 100 aspecten en eigenschappen.

Wat ons met name opvalt is de uitgebreide functionaliteit als we dat relateren aan de beoogde doelgroep van het pakket.
Op basis van een groot aantal instellingen is het pakket naar eigen inzicht in te richten c.q. te sturen. Na de invoer van enkele elementaire gegevens kan een gebruiker er ook voor kiezen verder te gaan met de standaard instellingen en direct met de boekhoudfuncties aan de slag gaan.

Bij het relatiebeheer wordt onderscheid gemaakt tussen crediteuren (leveranciers), debiteuren (klanten), medewerkers, zakelijke contacten en overige relaties. Er kunnen vrije Relatiegroepen worden aangemaakt, waarop overzichten gedraaid kunnen worden. Een relatie éénmalig vastleggen als zowel debiteur en crediteur is eenvoudig mogelijk door een relatie toe te kennen aan groepen. Eén relatie kan aan meerdere groepen toegekend worden, zoals ook aan de vrij toe te kennen groepen. Erg flexibel allemaal, zeker als dan ook meerdere contactpersonen aan een relatie toegekend kunnen worden en één contactpersoon aan meerdere relaties kan worden toegewezen.

Handmatig vastleggen van transacties is mogelijk binnen Kleisteen, maar feitelijk is de huidige versie van het pakket gestoeld op het principe van “Robotic accounting”. Bij onze test hebben we uitgebreid aandacht besteed aan elektronisch factureren op basis van UBL, zowel uitgaand als inkomend. Een inkoopfactuur wordt zoveel mogelijk automatisch als inkooptransactie klaargezet op factuur regelniveau. Op basis van boekingsintelligentie wordt per relatie de laatste geboekte tegenrekening en BTW-instelling onthouden voor een eventueel volgende factuur. Als de relatie (crediteur) in de UBL-factuur onbekend is wordt voorgesteld deze automatisch op te nemen in de administratie. N.a.w-gegevens worden vervolgens 1 op 1 uit de UBL overgenomen. Een bijgesloten PDF-factuur is achteraf nog te raadplegen.

Omdat Kleisteen op alle onderdelen uit ons normenkader een voldoende scoort is het “Keurmerk Betrouwbaar boekhouden” toegekend overeenkomstig de voorwaarden die daarvoor zijn gesteld in ons normenkader.

Normenkader en testrapport
Bovenstaande aspecten zijn slechts een kleine greep uit de complete beoordeling van Kleisteen online boekhouden. Zowel het gehanteerde normenkader als het volledige testrapport zijn gratis beschikbaar, zodat u zelf een oordeel kunt vormen over de testresultaten.

Meer informatie over Kleisteen is te vinden op www.kleisteen.nl.

Over “Keurmerk Betrouwbaar boekhouden”
Gerard Bottemanne van Onderzoeksbureau GBNED heeft meer dan 15 jaar ervaring met het testen van standaard boekhoudsoftware. Na een periode van voorbereiding heeft Gerard, begin 2017, het “Keurmerk Betrouwbaar boekhouden” in het leven geroepen om boekhoudsoftware te beoordelen vanuit het primaire belang van de eindgebruiker. Zo wordt er beoordeeld op functionaliteit, bediening en service. Bij dit laatste speelt ook klanttevredenheid een rol. Onder de noemer “Robotic accounting” wordt uitgebreid aandacht besteed aan elektronische gegevensuitwisseling, waaronder elektronisch factureren en factuurverwerking op basis van UBL. En ook “online samenwerken met een accountants- of administratiekantoor” komt aan de orde. Zowel het normenkader als volledige testrapporten met scores van inmiddels positief beoordeelde boekhoudsoftware zijn volledig openbaar beschikbaar. Door dit laatste kan een gebruiker zelf oordelen over de toegevoegde waarde van de beoordeling en hoeft deze niet alleen af te gaan op een keurmerk logo op een website, zonder verdere onderbouwing. Het aspect "Beveiliging van webapplicaties" laten we echter over aan de gespecialiseerde IT-Auditor.
Meer informatie over het Keurmerk Betrouwbaar boekhouden is beschikbaar op www.betrouwbaarboekhouden.nl.

Keurmerk Betrouwbaar boekhouden
 

Categorie(n) Softwareselectie, Soort > Boekhoudsoftware, Assuring (incl. certificeren en compliance), ZZP'ers en klein MKB, Branche > Accountantskantoren
Bronvermelding Onderzoeksbureau GBNED
Internet URL http://www.gbned.nl

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug

Gerelateerde berichten

De complete gids Elektronisch factureren 2018 [11-12-2018]

ICT Accountancy quickscan productontwikkeling en innovatie [25-11-2018]

Gids Salaris- en HRM-software 2018/2019 [03-11-2018]

Switchen van boekhoud-, salaris- en fiscale aangiftesoftware: vendor lock-in en dataportabiliteit [02-11-2018]

Terugblik ICT Accountancy jaarcongres 31-10-2018: Instant Payments, PSD2, Data driven mindset en andere onderwerpen [01-11-2018]


Woensdag 12 december 2018
Seminar: elektronisch factureren in de praktijk

Deze dag is volledig gericht op oplossingen voor e-factureren, elektronische factuurverwerking, - mede - op basis van de opvolger van PDF: de ISO-standaard UBL en PEPPOL. Ook komt de FraudeInfodesk aan de orde, controle van inkomende facturen en robotic accounting. En er worden meerdere LIVE demonstraties verzorgd.
Meer informatie en aanmelden...


CreAim

Informer software


KING


Timewriter


Onerzoeksbureau GBNED