Softwarepakketten.nl
erp software prodin

Software nieuws

Van Duijnen Groep stroomlijnt bedrijfs- en serviceprocessen met SAP

Plaatsingsdatum 15-11-2021
Berichtdatum 15 november 2021

Het vervangen van een volledige ERP-omgeving is een ingrijpende operatie. Van Duijnen Groep had vanwege sterke veroudering van de oplossing en vertrekkende IT’ers echter weinig keuze. Samen met SAP-partner JIS Nederland implementeerde het in nog geen half jaar een nieuwe, moderne backoffice op basis van SAP Business One, aangevuld met SAP Field Service Management (FSM).

Van Duijnen Groep levert oplossingen voor koffie, thee en soep aan een brede zakelijke doelgroep. Het bedrijf streeft naar een ‘10+-dienstverlening’ waarin de klant centraal staat. Voor het beheer van de belangrijkste bedrijfsprocessen maakte Van Duijnen Groep tot vorig jaar gebruik van een on-premises ERP-systeem, aangevuld met een CRM- en een fieldservicemodule.

Die omgeving liep volgens Paul Kragten, eigenaar van Van Duijnen Groep, echter op zijn laatste benen. “De onderliggende databases worden vanaf komend jaar niet meer onderhouden. Bovendien hadden we in de loop der jaren veel maatwerk toegevoegd”, merkt Kragten op. “Maatwerk dat we niet meer konden onderhouden, omdat onze verantwoordelijke IT’ers met pensioen gingen.”

P&L per klant
De zoektocht naar een geschikte vervanger was geen eenvoudige. “Wij hielden voor iedere klant een aparte P&L bij, die we uiteindelijk lieten terugvloeien naar onze centrale P&L. Daarvoor moet veel informatie aan elkaar gekoppeld worden. Denk aan data over de leasing of koop van het apparaat, maar ook gegevens over het aantal uren dat een servicemedewerker aan de klant besteed had. De meeste leveranciers konden die verschillende data niet bij elkaar brengen. Het probleem is dat die uit verschillende systemen komen en de onderliggende databases niet met elkaar kunnen praten.”

Uiteindelijk vond het bedrijf toch een manier om deze boekhoudkundige methode voort te zetten, via een combinatie van SAP Business One en SAP FSM. Twee oplossingen die in tegenstelling tot de concurrentie wel dergelijke data kunnen uitwisselen. “Wij hadden zelf geen idee van het bestaan van deze oplossingen. Het was eigenlijk ingegeven door onze partner JIS Nederland. Wij hadden eigenlijk een andere oplossing op het oog, maar JIS Nederland wees ons erop dat deze combinatie veel beter bij onze wensen past”, zegt Kragten.

Paperless
Naast Business One nam het bedrijf ook SAP FSM in gebruik. Met deze oplossing beheert Van Duijnen Groep de onderhoudsmedewerkers die door heel Nederland bij klanten over de vloer komen. Volgens Kragten naar tevredenheid. “Dankzij deze oplossing is onze grip op dat servicewerk flink toegenomen. We hebben alle oude interfaces teruggebracht tot een centraal dashboard. Dat geeft ons een veel beter zicht op de processen. Bovendien is de gehele operatie ‘paperless’ geworden. Dat is zeker vanuit duurzaamheidsoogpunt pure winst.”
  

Categorie(n) Branche > Dienstverlening, Soort > Boekhoudsoftware, Branche > Groothandel, Industrie en Logistiek, Soort > ERP, Branche > Financials, Soort > Facility management, Branche > Detailhandel & Horeca
Bronvermelding SAP
Internet URL SAP

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED