Bijdrage van Bloggers (blogs)
Het klantgerichte accountantskantoor: elke ondernemer en onderneming is uniek
Plaatsingsdatum | 23-04-2022 |
Berichtdatum | April 2022 |
Blog door Acuity In veel publicaties over de toekomst van de accountancy wordt gesproken over de noodzaak van een klantgericht kantoor. De nieuwe generatie ondernemers hebben andere ideeën, drijfveren, verwachtingen en behoeften. Cliënten van kantoren worden kritischer en willen waar voor hun geld. Beter gezegd: ze willen dat de kantoren permanent meerwaarde gaan leveren. Het gaat hier over de meerwaarde die de ondernemers als belangrijk ervaren. Het moderne kantoor zal hierop moeten gaan inspelen en daardoor zal de cultuur binnen zo’n kantoor veranderen. Verder kijken dan de branche lang is Gelukkig komen we in de praktijk veelvuldig in contact met kantoren die zich laten inspireren door dienstverleningskoplopers uit andere industrieën. Zij beschouwen een gemiddeld Nederlands accountancykantoor niet als een goede benchmark om hun toekomstvisie over de dienstverlening aan op te hangen. Ik denk persoonlijk dat dit een slimme keuze is en raad kantoren altijd aan om verder te kijken dan de branche lang is. Elke ondernemer en onderneming is uniek Dit omdat je met deze platte benadering heel veel ondernemers te kort doet. Moderne ondernemers denken en handelen multidimensionaal en zijn juist hierdoor in staat om een unieke organisatie op te bouwen. Als een ondernemer slechts zou handelen op eerdergenoemde platte waarden, dan zouden bijvoorbeeld weinig ondernemers in actie gekomen zijn om de mensen uit Oekraïne met hart en ziel en man en macht te helpen. Het tegendeel is in de afgelopen weken bewezen. Hier mogen we als ondernemend Nederland trots op zijn. Waar liggen jullie wakker van? Wat zijn jullie dromen? Om aan de verwachting van de ondernemers te kunnen voldoen, moet het klantenteam binnen het kantoor betreffende ondernemer van haver tot gort kennen. Wat zijn de drijfveren? Waar liggen ze wakker van? Wat zijn de dromen? Hoe kunnen wij als kantoor helpen om deze dromen te realiseren? Kortom, hoe meer je in de huid kruipt van betreffende ondernemer, hoe beter je hem/haar kunt helpen. Dit wordt in crm-termen de 360 graden-klantenview genoemd. Het vastleggen van deze informatie is belangrijk omdat je binnen het kantoor alleen in teamverband deze cliënt optimaal kan helpen. Als kantoor geloven jullie in de kracht van samenwerken met zowel cliënt als andere vakspecialisten. Jullie willen op deze manier de best mogelijke klantbeleving orkestreren. De enige weg richting een mooie toekomst Ik hoop met bovenstaande duidelijk te hebben gemaakt waarom het essentieel is om jullie klanten echt goed te leren kennen. Zonder deze kennis en inzichten, en het vastleggen hiervan, is het simpelweg niet mogelijk om ondernemers en hun organisaties echt verder te helpen. Zo kan je voor hen ongeëvenaarde toegevoegde waarde creëren. Een echt klantgericht kantoor is n.m.m. de enige weg richting een mooie toekomst voor jou, jouw collega’ en jullie kantoor. Klantgericht is in dit kader geen containerbegrip maar een soort van werkwoord. Alleen betrokken kantoren zijn met hard en doelgericht werken in staat om ondernemers te helpen dromen waar te maken. Wat is er nou leuker dan dat? |
Categorie(n) | Branche > Accountantskantoren |
Bronvermelding | Acuity |
Internet URL | Acuity |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 11 oktober 2023
Seminar RPA en robotic accounting
Robotic Process automation (RPA), Business Intelligence (BI), Artificial Intelligence (AI) in Business applicaties, Sustainability geïntegreerd in boekhoudsoftware, E-factureren en de Gids boekhoudsoftware 2023 en innovaties.
Meer informatie en aanmelden.
Gerelateerde berichten
Een practice management systeem als digitaal platform vormt een stevige fundering voor digitale transitie [29-01-2023]