Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

White papers

De toegevoegde waarde van het boekhoudpakket AFAS SB+

Plaatsingsdatum 30-04-2022
Berichtdatum April 2022

De toegevoegde waarde van SB+ voor accountants. Een alles-in-één-pakket is, waarbij je naadloos samenwerkt met de klant.

Met AFAS SB+ ga je als accountant met je tijd mee. In deze software doe je de boekhouding van je klant op een toekomstbestendige manier. Het verschil met andere software is dat dit een alles-in-één-pakket is, waarbij je naadloos samenwerkt met de klant. In dit artikel ontdek je wat AFAS SB+ is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn voor jou en je klanten.

Voor accountants die met hun tijd meegaan 
|
AFAS SB+ is niet zomaar boekhoudsoftware. Je transformeert met dit pakket je diensten als accountantskantoor. Klanten verwachten anno nu meer dan uurtje-factuurtje: ze willen een persoonlijke behandeling en een accountant die met zijn of haar tijd meegaat. Veel werk? Nee hoor. Met AFAS SB+ verminder je terugkerende handelingen en werk je met software die klaar is voor de toekomst van boekhouden. 

  • Betrek klanten bij hun boekhouding met naadloze samenwerking;
  • Klaar voor de toekomst door digitalisering en automatisering;
  • Een alles-in-één-applicatie waar alle gegevens centraal zijn opgeslagen.

Wat is AFAS SB+?
AFAS SB+ is een boekhoudpakket voor ondernemers en zzp’ers. Dat zit al in de naam: SB staat voor Small Business. Kleine bedrijven kunnen lezen en schrijven met deze software. Samen met hun accountant, want SB+ is ideaal voor accountantskantoren die de boekhouding doen voor mkb-bedrijven. En dan vooral in goede samenwerking.

Als je als accountant met deze software werkt, kun je je dienstverlening perfect afstemmen op de wensen van iedere klant. Je beheert de administratie van de ene klant volledig, terwijl je bij de andere alleen de eindcontrole doet. Wil een klant op zeker moment meer zelf doen, of juist minder? Dan hoef je als het ware alleen maar een schuifje verder open of dicht te zetten en het is geregeld. In goed overleg bepaal je wie er wat doet in de boekhouding.

Tot voor kort hadden mkb-bedrijven geen toegang tot boekhoudsoftware waarbij alle processen in één centraal systeem staan. Ze begonnen met Excel en koppelden daar later, bij groei, verschillende programma’s aan. Uiteindelijk ontstond een soort lappendeken die van koppelingen aan elkaar hing. Op zich kan zoiets best goed werken, maar echt handig is het niet. Bij een update van een van de programma’s moest er ook iets worden gedaan aan alle andere onderdelen, om maar een voorbeeld te noemen.

Daarom hebben wij AFAS SB+ ontwikkeld. Deze boekhoudsoftware biedt maximaal inzicht en optimale samenwerking voor accountantskantoren en hun klanten. 

AFAS en accountancy
AFAS en accountants: we passen goed bij elkaar. We leveren al jaren accountancy-software voor de interne digitalisering en automatisering van je accountantskantoor. Handelingen als uren schrijven zijn stukken eenvoudiger door de digitalisering; workflows automatiseren processen in een handomdraai.

SB+ gaat verder dan dat. Het is een oplossing voor externe automatisering. Hiermee ondersteun je klanten optimaal bij al hun fiscale processen, van vennootschapsbelasting en inkomstenautomatisering tot aan de btw-aangifte en belastingaangifte.

Hoe werkt het boekhoudpakket SB+?
Uiteindelijk worden ondernemers geen ondernemer omdat ze zo gek zijn op boekhouden en factureren. Daar ben jij voor. Als accountant zorg je ervoor dat de boekhouding van je klanten op orde is. Doe je dit met AFAS SB+? Dan kan iedere klant zelf kiezen hoeveel hij of zij zelf wil doen. Volledige ontzorging, alleen de eindcontrole, of iets er tussenin.

Waar de klant ook voor kiest, hij of zij heeft zelf altijd toegang tot een realtime dashboard. Hierin zijn alle financiële gegevens overzichtelijk te vinden. Ieder cijfer is aan te klikken en te herleiden tot het brondocument. Handig en transparant, zodat je klant volledig inzicht heeft.

Afas SB+ Voorbeeld Dashboard

Voordelen AFAS SB+ voor de accountant
Onze boekhoudsoftware voor klein zakelijke klanten heeft voordelen voor jou als accountantskantoor en voor je klanten. Uiteindelijk zijn de voordelen voor je klanten ook prettig voor jou, en andersom. Hieronder zetten we de voordelen voor beide partijen op een rij.

  1. Diensten afstemmen op iedere klant
    Doordat je per klant kunt instellen wie welk deel van de administratie doet, stem je je diensten optimaal af op de wensen van je klanten. De een wil volledig worden ontzorgd, de ander wil dat je alleen maar controleert. En dat kun jij leveren, in één softwarepakket.

    Doordat je per klant kunt instellen wie welk deel van de administratie doet, stem je je diensten optimaal af op de wensen van je klanten. De een wil volledig worden ontzorgd, de ander wil dat je alleen maar controleert. En dat kun jij leveren, in één softwarepakket.

    Om te voorkomen dat je continu vragen van klanten moet beantwoorden, hebben we een interactieve hulp ingebouwd. Die leidt je klant door de hele applicatie heen, zodat de functies en mogelijkheden duidelijk zijn. Hierdoor ben je niet alsnog veel tijd kwijt aan klanten die hun eigen boekhouding willen doen, maar niet weten hoe dit precies werkt.
      
  2. Meer klanten bedienen
    Doordat je digitaliseert en automatiseert, kun je meer klanten bedienen. Handmatige taken, zoals het overtypen van facturen, behoren tot het verleden. Op basis van de cijfers rollen rapportages en aangiften automatisch uit de software.

    Door deze automatisering kun je erop rekenen dat de cijfers kloppen. De tijd die je zou besteden aan het samenstellen van deze informatie, kun je in je klant steken. Je hebt meer tijd om je te richten op werkzaamheden waarmee je echt het verschil kunt maken, zoals controle en advies.
     
  3. Met je tijd meegaan
    Ook niet onbelangrijk: je gaat met je tijd mee. Dat is goed voor het toekomstperspectief van je kantoor. Klanten waarderen je technische vooruitgang ook. Technologische ontwikkelingen en applicaties zijn er op ieder vlak, dus ook in de boekhouding. Met dit boekhoudpakket werk jij makkelijker en sneller en heeft iedere klant duidelijk en realtime inzicht in zijn of haar boekhouding. Behalve een fijne service is dat tegenwoordig eigenlijk een vereiste. 
      
  4. Naadloos samenwerken met klanten
    Een naadloze samenwerking met je klant – als je het eenmaal gewend bent, wil je niet anders meer. Alles rondom boekhouden staat in één applicatie: SB+. Scan & Herken-software? Check. Geïntegreerd factuurprogramma? Check. Alle andere functies die je ooit nodig hebt? Check. Door met dit ene pakket het hele boekhoudproces te digitaliseren en automatiseren, werk je probleemloos samen met je klanten.

Afas SB+ Voorbeeld Scan en herken

Voordelen AFAS SB+ voor je klanten
Ook je mkb-klanten profiteren van AFAS AB+. Dit zijn de voordelen:

  1. Volledig inzicht in de eigen administratie
    Vroeger was het zo dat ondernemers zo min mogelijk tijd wilden steken in hun boekhouding. Zolang de boekhouding aanvaardbaar was, was het goed. Langzaam maar zeker is deze houding verschoven. Eigenlijk wil bijna elke ondernemer op ieder moment inzicht hebben in zijn of haar boekhouding, zonder daarvoor allerlei handelingen te moeten verrichten. AFAS SB+ biedt dat gemak.
  2. Intuïtief administratie doen
    De klantinterface van AFAS SB+ is volledig intuïtief. Het eerste wat klanten zien als ze de omgeving opstarten, is een dashboard. Hier zien ze in één oogopslag hoe het met hun bedrijf gaat. Ze kunnen op iedere melding klikken om te kijken waar iets vandaan komt en wat het precies inhoudt. Van marges tot aan hun beste klanten: het is allemaal in te zien. Als je klant een opvallend hoog of laag cijfer ziet, kan hij of zij doorklikken tot het brondocument. Zo hebben klanten direct duidelijkheid over waar cijfers vandaan komen.

    Daarnaast is de software zelflerend. Heeft de klant een bon de vorige keer onder een bepaalde verzamelnaam geboekt, dan doet de software dat in het vervolg zelf. Financiële administratie wordt met deze zelflerende software steeds een beetje makkelijker.

  3. Snelle software met alle info op één plek
    Alle boekhoudgegevens staan op één plek. Voorheen werkten ondernemers in meerdere programma’s, waarbij de informatie niet of nauwelijks aan elkaar kon worden gekoppeld.

    Met SB+ staat alle informatie in een centrale opslag. Klanten kunnen in de software samenwerken met hun boekhouder. Beide partijen werken hierdoor altijd met de meest up-to-date informatie.
      
  4. Boekhouding die altijd en overal te benaderen is
    Ten slotte is ondernemen een snellere business dan ooit tevoren. Als ondernemer moet je overal direct van op de hoogte zijn. Dat geldt ook voor je boekhouding. Het is niet meer van deze tijd om de hele boekhouding uit te besteden, zonder enig inzicht te willen. Je moet je bedrijf door en door kennen.

    AFAS SB+ biedt deze transparantie. Zelfs als je onderweg bent, kun je de boekhoudomgeving eenvoudig benaderen via je smartphone. Dat is pas toekomst proof zakendoen. 

SB+ voor accountantskantoren
Wil je als accountantskantoor je diensten optimaal afstemmen op klanten én meegaan met je tijd? Bij AFAS houden we de opstap zo laag mogelijk.

Je bent binnen no-time overgeschakeld naar AFAS SB+. Daarbij maakt het niet uit of je op dit moment met AFAS ERP werkt, of met een ander boekhoudprogramma.

Het enige dat je hoeft aan te geven is welke factuurstijl, aanmaningsstijl en offertestijl je gebruikt, en we stellen de software voor je in. Ja, dat is alles. Je hoeft zelfs geen grootboekrekening stijl meer te definiëren, want die hebben we al voor je bedacht. Alles wat daarna moet worden geregeld, kan volledig digitaal – zoals het koppelen van een bank.

Binnen de kortste keren kun je van start met offreren, factureren en bankafschriften binnenhalen. Zo maken we boekhouding makkelijker dan ooit voor accountantskantoren en hun mkb-klanten.

Meer over AFAS.
  

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Soort > Boekhoudsoftware, ZZP'ers en klein MKB, Soort > ERP
Bronvermelding AFAS

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED