Begrippen > CEN
Comité Européen de Normalisation; European Committee for standardization, www.cenorm.be. Europees standaardisatie instituut.
Onderzoek en artikelen op deze website over [ CEN ] |
---|
Terugblik en presentaties Seminar RPA en Robotic accounting op 12 oktober 2022
(12-10-2022)
Op woensdag 12 oktober 2022 heeft voor de 5e maal het "Seminar RPA en robotic accounting" plaatsgevonden te Hoevelaken. Met als centraal thema "Boekhoudsoftware middelgroot en de ondersteuning van robotic accounting". In hoeverre ondersteunen AFAS Profit, Exact Globe+, KING Finance, Microsoft Dynamics 365 Business Central, Oracle NetSuite, Twinfield en Visma.Net Robotic accounting. |
Boekhoudsoftware middelgroot: robotic accounting
(12-10-2022)
Met dit onderzoek richten we ons op boekhoudsoftware middelgroot en de mate waarin functionaliteit op het gebied van robotic accounting aanwezig is. Het gaat dan om AFAS Profit, Exact Globe+, KING Finance, Microsoft Dynamics 365 Business Central, Oracle NetSuite, Twinfield en Visma.Net. |
Evaluatie boekhoudsoftware Microsoft Dynamics 365 Business Central door Onderzoeksbureau GBNED
(29-06-2022)
Deze Evaluatie boekhoudsoftware heeft, zoals de naam al zegt, met name betrekking op functies voor het voeren van de boekhouding. Waarbij de nadruk is gelegd op grootboek, debiteuren en crediteuren, voor een deel afgeleid van het keurmerk Betrouwbaar boekhouden. Betreffende functies zijn inhoudelijk getest op basis van een nieuw aangemaakt testaccount. |
Centrum Informatiebeveiliging en Privacybescherming: BIO Thema-uitwerking Softwarepakketten
(11-04-2021)
Deze BIO Thema-uitwerking is door CIP opgesteld om overheidsorganisaties een beeld te geven van de meest relevante onderwerpen, met name voor de verwerving van standaard software. Daarmee wordt bestaande software bedoeld, die als product op de markt is gebracht om binnen een groot aantal organisaties te kunnen worden gebruikt. |
E-retour: als verkoper automatisch de status van je factuur volgen bij de koper
(28-01-2021)
Met e-retour kan een verkoper voortaan automatisch de status van facturen volgen bij kopers via zijn eigen administratieve software. De enige voorwaarde is dat beide partijen gebruik maken van elektronisch factureren op basis van Peppol. Dat laatste is beschikbare techniek die eenvoudigweg ingebouwd kan worden door producenten van administratieve software. |
Auditfile Logistics on EU-level: verslagen en presentatie van seminar op 22-3-2018
(30-03-2018)
Is een standaard auditfile logistiek wenselijk op EU-niveau? Wat zijn de kansen en uitdagingen voor een standaard auditfile logistiek? Welke aandachtspunten zijn er te onderkennen? Wie zijn de stakeholders en van wie is commitment nodig? Wat en wie kan / moet op de korte termijn plaatsvinden? Deze vragen stonden centraal tijdens seminar Auditfile Logistics on EU-level, op 22 maart 2018 bij de SRA in Nieuwegein. |
ERP Systemen voor Productie en Groothandel 2017
(10-08-2017)
IPL Advies heeft recent het rapport “ERP Systemen voor Productie en Groothandel 2017” gepubliceerd. De adviseurs van IPL hebben meer dan 30 ERP Systemen onderzocht op basis van meer dan 3500 functionele criteria. Het rapport telt 250 pagina’s met een schat aan informatie over ERP, ERP-selectie, ERP-leveranciers en hun systemen. |
Twee ERP onderzoeken: van zelf doen naar uitbesteden en Vlaanderen voorop in ERP gebruik
(26-04-2017)
Ruim twee derde van de Nederlandse bedrijfsvestigingen maakt gebruik van een ERP-oplossing. 38 procent van de ERP-software draait op de eigen locatie. Dit percentage blijft gestaag dalen. Van de Belgische bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers geeft aan het begin van 2017 circa 64 procent aan dat men gebruik maakt van een ERP pakket. |
Cybersecurity awareness en skills in Nederland (2016)
(04-10-2016)
Cybersecurity skills zijn het centrale thema van dit onderzoek. Naast het verkrijgen van inzicht in deze skills wordt er net als voorgaande jaren ook ingaan op bewustzijn, kennis en gedrag aangaande cybersecurity. |
Terugblik Kennisplatform administratieve software 14-9-2016:elektronisch factureren B2G en B2B
(16-09-2016)
Terugblik door presentaties met als centrale thema's Elektronisch factureren en de Rijksoverheid, Europese ontwikkeling eFactureren en de UBL Ketentest. De Rijksoverheid stapt per 1 januari 2017 over op e-factureren. Bij factureren aan de Overheid zijn meerdere organisaties en initiatieven betrokken, zoals Logius, Simpler Invoicing, Economische Zaken en Binnenlandse Zaken. |
Blogs op deze website over [ CEN ] |
---|
Digital Trust Center: top-5 cybersecuritymaatregelen ZZP en klein MKB
(22-05-2023)
Het Digital Trust Center (DTC) heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van verschillende cybersecuritymaatregelen door Nederlandse zzp’ers en (klein) mkb’ers met en zonder IT-dienstverlener. Het doel hiervan is om de huidige stand van zaken over het gebruik van cybersecuritymaatregelen in kaart te brengen en te achterhalen wat mogelijke verbeterpunten zijn voor de weerbaarheid van deze bedrijven tegen cyberaanvallen. |
Technologische ontwikkelingen in relatie tot het Power Platform van Microsoft
(17-12-2022)
Als je over een Microsoft 365-licentie beschikt, heb je in de meeste gevallen al direct toegang tot de tools van het Microsoft Power Platform. Het Microsoft Power Platform bestaat o.a. uit Power BI, Power Automate (ook wel bekend als Flow) en Power Apps. Je kunt kennismaken met deze tools, zonder direct kosten te maken. Maar waarvoor gebruik je deze tools nu en welke technologieën bevatten de tools? In deze blog gaan we daar verder op in. |
Printen, ondertekenen en weer inscannen. Is dit wel rechtsgeldig?
(14-06-2022)
Printen, ondertekenen en weer inscannen. Het is de meest voorkomende wijze van ‘digitalisering’ van de handtekening op papier. Om documenten vervolgens per e-mail uit te wisselen. De werkwijze is in corona-tijd, waardoor we meer op afstand werken, snel geadopteerd. De gescande kopie bewaren we vervolgens. Goed idee? Nee, zo bleek uit een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam. |
Bij robotic accounting staat de mens centraal
(10-02-2022)
Veel kantoren hebben stappen gezet in de richting van gerobotiseerd boekhouden, maar ervaren niet altijd de efficiëntie en meerwaarde die beoogd is. Verrassend genoeg is de mens doorgaans de sleutel tot het succes van gerobotiseerd boekhouden. |
Achter het plankje denken: RPA in de accountantspraktijk
(31-05-2021)
Je hebt vast wel eens gezien. Een taekwondo-sporter die met opperste concentratie en een goed gerichte trap of stoot dwars door het plankje gaat. Of zelfs meerdere tegelijk. Hoe doen ze dat? Het geheim is dat je je focus niet moet richten op het plankje zelf, maar juist op wat erachter zit. Daar ligt het doel en daar wil je heen. Achter het plankje denken dus. |
Lastenvermindering en RGS, dankzij het CBS
(23-04-2021)
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) toont als eerste grote overheidsorganisatie aan dat een financiële rapportage direct en eenvoudig gevuld kan worden vanuit de boekhouding op basis van louter RGS. |
Open standaarden is het sleutelwoord: oproep aan softwareleveranciers
(28-03-2021)
Al decennia zijn financials in het bedrijfsleven en binnen de accountancy afhankelijk van de samenwerking tussen leveranciers van softwaresystemen in de keten van vastleggen tot rapportage (record to report). Van salaris- naar boekhoudpakket, van boekhoud- naar rapportage- en fiscale aangiftesoftware. En dan vaak toch nog gegevens handmatig overnemen zoals een winstaangifte of loonjournaalpost. |
3 tips voor een klantvriendelijke salarisverwerking
(27-04-2019)
Je hebt twee soorten kantoren die salarissen verwerken, blogt consultant salarisadministratie Vera Lenaerts. Het ene kantoor zegt dat het de klant centraal stelt. Kantoor 2 voegt de daad bij het woord. Bij welk kantoor hoor jij? |
Dutch PSD2 Bank API’s: diversity in rules and standardization
(02-04-2019)
The revised European Payment Services Directive (PSD2) has finally been implemented in the Netherlands. The bank API sandboxes are now live and licensed Third Party Providers (TPPs) should be able to start using PSD2 APIs from September onwards. A first assessment of the API documentation published by the four largest Dutch banks show a multitude of differences, it is clear that the banks have not (yet) chosen for standardization. |
7 Tips om goede klantenservice te realiseren
(06-02-2016)
Klantenservice is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Volgens een recentelijk Customers 2020 Rapport, zal de klantervaring het gaan winnen van prijs en product als belangrijkste onderscheidende factor voor een merk. |
White papers op deze website over [ CEN ] |
---|
Compliance schil Sultan CRM
(17-12-2022)
In samenwerking met een aantal accountantskantoren heeft Sultan CRM recentelijk een compliance schil ontwikkeld. Deze compliance schil helpt het accountantskantoor grip te krijgen op het proces rondom compliancy en reikt verder dan alleen de opdrachtaanvaarding en het vastleggen van de continuïteit. |
Meer grip op het interne kantoorbeheer van accountantskantoren
(23-04-2022)
Met practicemanagement van Visma eAccounting Accountancy beschikt u over een kantooromgeving waarmee u die kantoordynamiek heel eenvoudig inzichtelijk kunt maken. Alle informatie over alle cliënten staat op één centrale plek in de cloud. Zo heeft u altijd uw kantoor bij de hand, waar u ook bent. |
Case study: Lab Servant registreert gevaarlijke stoffen voor Radboud Universiteit
(19-09-2017)
De bètafaculteit van de Radboud Universiteit heeft recent de Lab Servant in gebruik genomen voor de registratie van gevaarlijke stoffen in de laboratoria. Uit een marktverkenning kwam naar voren dat de Lab Servant het beste voldoet aan de eisen van een academische research instelling. |
Hulp bij sturing van onderwijsinstellingen
(03-05-2016)
Het succes van een onderwijsinstelling wordt onder andere bepaald door de kwaliteit van het onderwijs, uitstekende docenten en onderzoekers en het vermogen om studenten of nieuwe geldstromen voor onderzoek aan te trekken. Het vergt een heldere visie en duidelijke doelstellingen. De nieuwste informatietechnologie kan onderwijsinstellingen helpen bij het formuleren van deze doelen, deze te bewaken en bij te sturen. |
Reserveringssysteem voor optimale bezetting van vergaderzalen
(05-02-2016)
Bij veel bedrijven en instellingen is de organisatie rond vergaderzalen een ondergeschoven kindje. Enerzijds is sprake van 'claimgedrag', anderzijds is de werkelijke bezettingsgraad laag, vaak minder dan 25 procent. Een goed reserveringssysteem is daarom geen overbodige luxe. |
Excel invoegtoepassing voor het inlezen, bewerken, vervaardigen en verzenden van SBR/XBRL documenten vanuit Excel
(21-01-2016)
XBRLreports is een baanbrekende Excel invoegtoepassing voor het inlezen, bewerken, vervaardigen en verzenden van XBRL documenten vanuit Excel. Door de naadloze integratie met bestaande Excel toepassingen is XBRLreports het middel en zelfs ook de reden om Excel centraal te stellen als SBR-rapportage tool. Zie de video. |
Opleggerfabrikant Broshuis: Cao-wijzigingen worden automatisch verwerkt in de salarisadministratie
(22-07-2014)
Broshuis maakt diepladers en opleggers voor speciaal transport. Sinds 1997 verzorgt de onderneming uit Kampen haar personeels- en salarisadministratie met PersMaster en PayMaster van Centric. Begin dit jaar nam Broshuis het Standaard Raamwerk Loonmodel (SRL) voor de grootmetaalbranche (Metalektro) in gebruik. |
Brouwers Accountants en de keuze voor het datacenter van Loyall
(28-03-2014)
Eén van de accountants waar Loyall nauw mee samenwerkt is Brouwers Accountants uit Zwolle, Deventer, Arnhem en Genemuiden. De weg naar Het Nieuwe Werken is door Brouwers een aantal jaar terug ingeslagen wat heeft geleid tot een grote veranderingen in de manier van werken. |
White paper Online samenwerken: meer efficiency geeft accountant ruimte voor advies
(19-01-2014)
Steeds meer accountants- en administratiekantoren zien kansen in het digitaal werken. Ze willen hun cliënten dienstverlening aanbieden waarbij online samenwerking centraal staat. Traditionele portalen zijn voornamelijk gericht op de communicatie van het eindproduct en het goedkeuringsproces. De echte winst valt echter te halen in het proces naar het eindproduct toe. |
White paper Futureproof Membership met CRM: hot topic voor verenigingen en branche organisaties
(12-12-2013)
Het centraal stellen van de klant is een hot topic voor verenigingen en brancheorganisaties blijkt uit verschillende onderzoeken. Dit whitepaper laat zien waar zij precies mee worstelen, maar geeft ook inzicht in de meer concrete elementen van dat probleem. Waarom is inzicht in data zo belangrijk bij het centraal stellen van leden? |
WIKI's over [ CEN ] |
---|
AGF-branche (Aardappelen, groente en fruit) Bij de selectie van software voor de AGF sector zijn de volgende specifieke eigenschappen van belang als het gaat om de kostprijs en productie. |
Algemene functionaliteit Het betreft hier functionaliteit die betrekking heeft op kassasystemen voor de (winkel)verkoop. |
Artikelgegevens |
AVG, privacy en salaris- en HR-systemen Sinds 1 januari 2016 bent u verplicht om een (ernstig) datalek direct te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, voorheen College bescherming persoonsgegevens (CBP). Of een datalek gemeld moet worden is afhankelijk van de (potentiële) impact van het datalek op de bescherming van de persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Maar wat verstaan we eigenlijk onder een datalek? Als er alleen sprake is van een zwakke plek in de beveiliging, spreken we van een beveiligingslek en niet van een datalek. In het laatste geval hoeft geen melding gedaan te worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (bron: De IT-Jurist).
|
Begroting, Budgetten en boekhoudsoftware Een budget is de hoeveelheid geld die een organisatie te besteden heeft in een bepaalde periode. Dit laatste is meestal een boekjaar. De termen budgetten en begroten worden hierbij nogal eens door elkaar gebruikt. In relatie tot de boekhouding wordt veelal gesproken over een exploitatiebegroting, zowel bestaande uit het begroten van kosten als opbrengsten. De term begroting wordt ook vaak gebruikt in relatie tot een projectenadministratie, waarbij een begroting dan regelmatig voorafgegaan wordt door een projectcalculatie. |
Betalingsverkeer, SEPA, PSD2 en boekhoudsoftware Betalingsverkeer binnen boekhoudsoftware is onder te verdelen in: automatische betalingen debiteuren, automatische incasso crediteuren en elektronisch bankieren (waaronder ook functies als Ideal). In relatie tot het betalingsverkeer zijn onderwerpen als SEPA en PSD2 van belang. In meer uitgebreidere vorm spelen onderwerpen als Treasury-, Cash- en Payment management waarvoor aparte softwaresystemen aangeboden worden. Cryptocurrencies, zoals de Bitcoin, kunnen ook een rol spelen bij betalingsverkeer. |
Boeken (registreren) van voorraad |
Boekhandel Bij de selectie van softwarepakketten voor de boekhandel zijn specifieke eigenschappen van belang voor boeken, waarbij voor schoolboeken nog aparte criteria gelden. |
Boekhoudpakketten en Analytische boekhouding Het bijhouden van een (grootboek)administratie en eventueel onderliggende subadministraties, zoals kostenplaatsen, vaste activa, etc., is enerzijds van belang voor een organisatie zelf en anderzijds om te voldoen aan, al dan niet wettelijke, rapportageverplichtingen. De bekendste voorbeelden van deze verplichtingen zijn de jaarrekening t.b.v. publiceren bij de Kamer van koophandel en de winstaangifte t.b.v. de aangifte-IB of -VPB. Daarnaast kennen we bijvoorbeeld de kredietrapportage aan een bank of andere kredietverstrekkers. Het ligt dan ook voor de hand om met een rekeningschema te werken dat zoveel mogelijk gebaseerd is op betreffende verplichtingen. Zodat rapportages (al dan niet via aparte rapportage- of fiscale aangiftesoftware) eenvoudig uit de boekhouding afgeleid kunnen worden. En er dus niet allerlei herberekeningen hoeven plaats te vinden via de boekhoudsoftware of extracomptabel (voor zover dat achteraf uberhaupt mogelijk is). |
Boekhoudpakketten functies en eigenschappen BIj de selectie van standaard boekhoudsoftware is het als eerste van belang na te gaan welke boekhoudfuncties zijn gewenst. Grootboek, debiteuren en crediteuren ligt wellicht voor de hand. Maar is er al gedacht aan budgetten, afschrijvingen en facturering. En bijvoorbeeld een verplichtingenadministratie of het voeren van de werkkostenregeling. En bij grote administraties moet al snel gedacht worden aan rekening courant en consolidatie. Naast functionaliteit zijn een aantal algemene eigenschappen van belang. Bij dit laatste moet gedacht worden aan het voeren van meerdere administraties en een wizard bij het aanmaken van een nieuwe administratie. Ook moet gedacht worden aan functionaliteit in relatie tot algemene basisgegevens, zoals de mogelijkheid om velden aan of uit te zetten bij het onderhouden van de basisgegevens. Verder zijn boekhoudpakketten voor ZZP en klein MKB met name gericht op het direct te kunnen starten (rekeningschema en andere basisgegevens zijn dan al aanwezig) zonder consultancy of uitgebreide opleiding. Terwijl bij boekhoudsoftware voor grote organisaties consultancy en het inrichten van de administratie vaak het leeuwendeel van de kosten vormt. Allemaal zaken om rekening mee te houden bij de selectie van boekhoudsoftware. |
Links naar andere websites over [ CEN ] |
---|
BARC Business Application Research Center. |
Business Software Alliance (BSA) Organisatie die zich bezig houdt met de bestrijding van illegale software. Bieden via de website ondermeer documenten over het omgaan met software(licenties). |
Business Software Alliance (BSA) Organisatie die zich bezig houdt met de bestrijding van illegale software. Bieden via de website ondermeer documenten over het omgaan met software(licenties). Interessant is ondermeer het document "Voorbeeld Overeenkomst tussen bedrijf en werknemer). Verder wordt verwezen naar tools voor het opsporen van (illegale) software. |
CEN European Committee for Standardization. |
CO2emissiefactoren.nl CO2emissiefactoren.nl is dé plek voor betrouwbare emissiefactoren voor de Nederlandse markt. De lijst emissiefactoren is de basis om een CO2-voetafdruk van activiteiten op te stellen en te vergelijken. Bedrijven, consumenten, én CO2-instrumenten maken gebruik van deze CO2-emissiefactoren. Met zeven categorieën is er een brede basis om een complete CO2-voetafdruk te maken. CO2emissiefactoren is een initiatief van Milieu Centraal, Stimular, SKAO, Connekt en de Rijksoverheid. Ieder jaar wordt deze lijst geactualiseerd door een breed panel van experts op basis van de meest recente inzichten. |
CRM2day.com The premium business community & resource center for CRM that provides an analytical insight into the new Customer Economy. |
Digital Trust Center (DTC) Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) lanceerde 8-6-2018 het Digital Trust Center (DTC). Het DTC stimuleert en faciliteert ondernemers om zelfstandig of in samenwerkingsverband aan de slag te gaan met het verbeteren van hun online veiligheid. |
IT Notaris.nl Centrale platform van Stichting IT-notaris, waarop relevante informatie te vinden is voor zowel IT aanbieders als IT afnemers. De webportal bevat onder andere een kennisbank op het gebied van IT en Recht en informatie over de producten en diensten van de IT-notaris. |
Marqit Whitepapers, Business Cases, Infocenters en meer over IT oplossingen en IT leveranciers. |
Nictiz Expertisecentrum voor ICT in de zorg. |
Softwarepakketten met [ CEN ] | Leverancier | |
---|---|---|
Microsoft Dynamics 365 Business Central Bedrijfssoftware voor productie en handel |
Xperit Solutions |
![]() |
Microsoft Dynamics 365 Business Central Salaris E-HRM Volledig geintegreerd pakket voor Salarisadmin |
MERCASH bv |
![]() |
Hyarchis Compliance Manager Cliënt- en opdrachtacceptaties/-continuaties met content van de vakorganisaties en op basis van de meest recente wet- en regelgeving |
Hyarchis | Dapas Software | |
AdvocaatCentraal Online Tijd, Relatie, Dossier beheer en Declareren in de Nederlandse cloud |
CentralServices BV | |
Congressus Congressus ondersteunt verenigingen met hun ledenadministratie, website en financiën. Deze onderdelen worden op een slimme manier gekoppeld, zodat alle informatie op een centrale plek up-to-date is. |
Congressus | |
BAC-Order Volledige handelsadministratie, verkoop (ook via kassascherm), inkoop, voorraad en management / historische informatie. |
Bedrijfs Automatiserings Centrum | |
Omnichannel Kassasysteem retail software met één centraal beheer voor winkel en webshop |
Tilroy | |
WindexCC (Windex Communication Centre) Saas software voor verenigingen en ledenorganisaties |
Windex Bedrijfssoftware B.V. | |
CallPro Totaaloplossing voor call centers |
Calway Nederland bv | |
WhatiFolution Data visualisatie en scenario analyse |
WhatiFolution | |
Vastgoed Central Software voor de moderne beheerder |
RoPe IT & Finance / Microsoft | |
Centix Centix, Assetmanagement software |
CENTIX | |
MultiTrader (Groot)handelspakket |
Advanced Team Systems Center | |
Inspire Berekenen effecten HR what-if scenarios |
Pointlogic | |
Web2Agent Software voor call centers en telemarketing |
ABC Solutions BV | |
Groei LIGHT abonnement Eigen portal met 20% korting op testafnames en diverse tools |
Testcentrum Groei B.V. |
Dienstverlener met [ CEN ] | Toelichting | |
---|---|---|
Empuls adviesgroep bv | ||
E-proQure | ||
Twan van de Wiel | Administratie Helpdesk |
Nieuwsberichten op deze website over [ CEN ] |
---|
Articifial Intelligence (AI) in salarisadministratie: Loket.nl ziet kansen (30-11-2023) |
Hogeschool Rotterdam kiest voor Unit4 ERP (01-11-2023) |
NIS2 tool gelanceerd: valt jouw organisatie eronder? (18-10-2023) |
De 2023 release van SAP S/4HANA Cloud private edition vereenvoudigt de overstap naar de cloud (16-10-2023) |
E-factureren per 1-1-2026 verplicht in België met gebruik van Peppol (30-09-2023) |
Oracle en Microsoft hebben Oracle Database@Azure aangekondigd (15-09-2023) |
Infor: implementatie van CloudSuite Food & Beverage bij Nutreco (23-08-2023) |
Veertig procent van Nederlandse organisaties heeft beleid ontwikkeld om de CO2-afdruk medewerkers te verminderen (07-08-2023) |
Blue10 Contract Management (01-08-2023) |
Cybersecuritybeeld Nederland 2023 voor ondernemers (03-07-2023) |