Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

Begrippen > API

API staat voor ‘Application Programming Interface’ en is techniek onder de motorkap van softwaresystemen om ‘real-time’ gegevens uit te wisselen. In relatie tot cloud computing wordt gesproken over ‘web-api’. API kan gezien worden als tegenhanger voor de ouderwetse interfaces, waarbij gegevens, veelal batchgewijs, via een bestand uitgewisseld worden tussen de verschillende administratiesystemen.

Nadere toelichting:

Steeds meer softwareleveranciers die zich met hun app’s (softwaresystemen) richten op de cloud maken gebruik van api’s om deel uit te maken van een uitgebreid (oneindig) ECO-systeem dat gebruikers in staat stelt al hun bedrijfsprocessen verregaand te automatiseren.

Het onderscheidend vermogen bij API zit hem in het ‘real-time’ uitwisselen van gegevens alsof systemen één geheel vormen, zoals bij ERP het geval is. Er zijn softwareleveranciers van cloud-toepassingen die complete ‘api-centers’ beschikbaar hebben om andere leveranciers de gelegenheid te geven om met additionele toepassingen koppelingen te maken met behulp van ‘web-api’ technieken. Door slim gebruik te maken van beschikbare api-technieken kan software van verschillende aanbieders eindeloos real-time aan elkaar gekoppeld worden.

Toch zijn er wel een paar belangrijke verschillen als API wordt vergeleken met ERP, te weten:

  • Er is niet altijd sprake van één database; gegevens worden nog steeds dubbel opgeslagen.
  • Er is sprake van verschillende gebruikersinterfaces, waardoor de bediening van de onderliggende software niet altijd uniform is voor de gebruiker.
  • En het belangrijkste is dat u te maken krijgt met meerdere aanbieders en dus meerdere partijen waar u zaken mee doet.
  • Softwareleveranciers kunnen hun focus richten op één of enkele softwaresystemen, al dan niet branchegericht, waarbij API-techniek zorgt voor een ‘best of breed’ oplossing voor de gebruiker.

De zwakste schakel
Hiervoor is genoemd dat bij een API-oplossing meerdere partijen betrokken zijn (minimaal twee). U blijft, in tegenstelling tot bij een ERP-toepassing, zaken doen met meerdere softwareleveranciers en bij het real-time uitwisselen van gegevens bent u afhankelijk van de ‘zwakste schakel’. Bij wie moet u aankloppen als er iets mis gaat?

Haarlemmerolie
Stel u bent op zoek bent naar een compleet boekhoudpakket met functies als verplichtingenregistratie, E-factureren, inkomende factuurverwerking met scannen en herkennen, budgettering, vaste activa, jaarrekening en kredietrapportage in SBR. Krijgt u dan één geïntegreerd systeem aangeboden of hangt een dergelijke oplossing van api’s aan elkaar? Een belangrijk aandachtspunt is dat u zich vooraf goed laat informeren of benodigde functies standaard onderdeel uitmaken van het beoogde boekhoudpakket of dat in de praktijk sprake is oplossingen van verschillende leveranciers die via api’s samenwerken. Als dit laatste het geval is moet u zich vooraf goed laten informeren met wie u zaken doet en wie verantwoordelijk is bij eventueel disfunctioneren.

Open API
Om de API-materie te doorgronden en leveranciers beter te bevragen is het goed te realiseren dat er meerdere verschijningsvormen zijn van API’s. De twee bekendste API’s voor webservices zijn SOAP en REST. Om het eenvoudig te begrijpen: SOAP is als een envelop, REST is als een ansichtkaart. Een envelop kost wat meer stappen om te verpakken en open te maken. Een ansichtkaart is sneller en goedkoper (lichter). REST API’s worden steeds vaker gebruikt bij ontwerpen met moderne webtechnologie en bij publieke API’s. Waar SOAP XML-berichtinhoud gebruikt, is dat bij REST het JSON-formaat. Deze is eenvoudiger te begrijpen en te verwerken.

Voor REST webservices bestaan standaarden: OpenAPI Specification (voorheen wel Swagger specification genoemd).

Bron: blog "Waarom een (publieke) API de belangrijkste eis is bij softwarekeuzes”, Reindert Doorn, DOCCO.

Externe partijen
API-technieken worden niet alleen toegepast tussen leveranciers van standaard software als het gaat om uitwisselen van gegevens. Zo is er de KvK-API om, bijvoorbeeld binnen een CRM- of boekhoudsysteem, direct actuele informatie op te halen en automatisch te laten vullen. Denk aan KvK nummer, adresgegevens en SBI-codering.

API Service providers en Middleware
Softwaresystemen kunnen direct gegevens met elkaar uitwisselen op basis van API-techniek. Hieronder verstaan we ook even het ontsluiten van gegevens voor maatwerk of analysedoeleinden door een eindgebruiker.

Er zijn ook partijen die zich gespecialiseerd hebben op het uitwisselen van gegevens (op basis van API-techniek) tussen meerdere partijen, feitelijk een N op N situatie. We noemen deze partijen verder API Service providers. De oplossingen kunnen aangeduid worden als API Middleware.

Een concreet voorbeeld is de gegevensuitwisseling tussen webwinkelsystemen en boekhoudsystemen. Er zijn tientallen webwinkelsystemen en al evenzovele boekhoudsystemen. Daarbij hanteert ook nog eens elk systeem (aan beide kanten) eigen gegevensdefinities. Laten we hypothetisch eens uitgaan van 10 verschillende webwinkelsystemen en 10 verschillende boekhoudsystemen. Als al deze systemen met elkaar gegevens uitwisselen op basis van API-techniek betekent dat in elk geval voor elk webwinkelsysteem 10 verschillende api’s geïmplementeerd moeten worden. Oftewel naar elk boekhoudsysteem 1. Iedere leverancier van boekhoudsoftware krijgt dan te maken met in elk geval het testen van api’s voor 10 verschillende webwinkelsystemen. 

API Service providers zijn partijen die met behulp van “middleware software” zorgen voor een koppeling tussen diverse informatiesystemen, zonder dat een 1 op 1 koppeling (synchroon) tussen deze systemen tot stand wordt gebracht. Middleware kan gezien worden als een soort 'postbus' software.

Elke leveranciers heeft (in tegenstelling tot de hiervoor genoemde N op N oplossing te maken met één partij waarmee gekoppeld wordt, te weten de API Service provider.  

Einde toelichting begrip
 

Meer over API op deze website

Onderzoek en artikelen op deze website over [ API ]
Terugblik kennisevent 2019 met: PSD2, Contracten cloud/saas, AVG-proof, UBL, RGS en APIs (10-10-2019)
Op woensdag 9 oktober 2019 organiseerde Onderzoeksbureau GBNED het 2e "Kennisevent administratieve software" te Hoevelaken. Met aandacht voor PSD2 in relatie tot administratieve software, contracten voor Saas/cloud, AVG-proof zijn, RGS Ready, Elektronisch factureren: UBL in relatie tot de Europee standaard EN16931 en API's.
Presentaties kennisevent administratieve software: Privacy, Instant payments, UBL EN16931, PEPPOL, Blockchain, RGS en PSD2 (30-06-2018)
Terugblik met presentaties van Kennisevent administratieve software (gehouden op 27 juni 2018) met betrekking tot en gerelateerd aan standaard administratieve software. Met ontwikkelingen als RGS, PSD2, Instant Payments, UBL, PEPPOL en API's. En de Gids boekhoudsoftware 2018 met Nulmeting blockchain en boekhoudsoftware.
Blogs op deze website over [ API ]
Printen, ondertekenen en weer inscannen. Is dit wel rechtsgeldig? (14-06-2022)
Printen, ondertekenen en weer inscannen. Het is de meest voorkomende wijze van ‘digitalisering’ van de handtekening op papier. Om documenten vervolgens per e-mail uit te wisselen. De werkwijze is in corona-tijd, waardoor we meer op afstand werken, snel geadopteerd. De gescande kopie bewaren we vervolgens. Goed idee? Nee, zo bleek uit een recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam.
Van OLA naar API... ofwel: Einde van de Acceptgiro. De Koning is dood. Leve de Koning! (23-11-2021)
Ik herinner het me nog levendig. Eén keer per maand zat moeders aan de keukentafel, een hele stapel enveloppen voor zich, er zaten altijd een paar blauwe enveloppen tussen, en dan ging ze "de rekeningen betalen".
Vaste activa specificatie automatisch aanleveren aan de winstaangifte, kredietrapportage en jaarrekening (22-08-2021)
Je levert cijfers voor de winstaangifte (IB, VPB) automatisch aan vanuit het grootboek op basis van de RGS brugstaat met grootboeksaldi (of in Json formaat via een API, or else) en dan blijkt dat je achteraf handmatig gegevens moet aanvullen die notabene al wel aanwezig zijn in je boekhouding. Denk aan datum in gebruik name, datum buiten gebruik stelling, WOZ-waarde en de restwaarde. Zaken die niet in je grootboek zitten, maar natuurlijk wel in je vaste activa administratie.
Waarom een (publieke) API de belangrijkste eis is bij softwarekeuzes (11-05-2021)
Binnen de administratieve dienstverlening en de accountancy wordt het organiseren van een geolied en efficiënt primair proces steeds essentiëler. Niet enkel vanuit concurrentieperspectief vanwege uitwisselbaarheid van standaard diensten, maar temeer vanuit het leveren van onderscheidende diensten en adequate adviesverlening. Data is hierbij het sleutelwoord.
Als de locatie ertoe doet: API-techniek maakt veel open data beschikbaar voor financiële- en ERP-systemen (17-01-2021)
Open data is met behulp van Geografische intelligentie en API’s real-time beschikbaar voor de gebruiker. Het is mogelijk om inhoudelijk data vanuit financiën, HR, processen en ERP data te combineren met diverse open beschikbare databronnen. Hierdoor kunnen andere inzichten ontstaan. Daarbij is het visualiseren van deze data op de kaart een goede wijze om informatie inzichtelijk te maken. Een ultieme vorm van een dashboard. Zo kun je snel causale verbanden leggen en ook diverse analyses uitvoeren.
Zelfroosteren: durf te veranderen (25-09-2020)
Onze samenleving is 24 uur per dag in beweging. Wat wij vandaag bestellen, willen we morgen in huis hebben. Als Nederland slaapt is Azië wakker; ook dan doen we zaken met elkaar. Kapitaalintensieve organisaties kunnen alleen bestaan bij een bedrijfstijd van 7×24 uur. Wij willen 24 uur per dag een beroep kunnen doen op de gezondheidszorg, enzovoorts.
Dutch PSD2 Bank API’s: diversity in rules and standardization (02-04-2019)
The revised European Payment Services Directive (PSD2) has finally been implemented in the Netherlands. The bank API sandboxes are now live and licensed Third Party Providers (TPPs) should be able to start using PSD2 APIs from September onwards. A first assessment of the API documentation published by the four largest Dutch banks show a multitude of differences, it is clear that the banks have not (yet) chosen for standardization.
Waarom leveranciers elektronisch aan u zouden factureren (22-09-2018)
Nu steeds meer organisaties e-factureren ontstaat de vraag hoe je ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk facturen elektronisch ontvangt. Facturen elektronisch ontvangen heeft tenslotte veel voordelen ten opzichte van een factuur op papier of in PDF. Het scheelt een ontvangende organisatie vele uren aan inscannen, corrigeren en inboeken. Maar waarom zou een leverancier daaraan meewerken?
8 tips om de administratieve druk te verlagen (12-04-2018)
46% van de accountants- en administratiekantoren ziet vermindering van de administratieve druk als topprioriteit. 51% van de ondernemers levert nog een papieren administratie aan. Als ik vraag naar de reden, krijg ik vaak als antwoord: ‘omdat de klant dat gewend is’. Daar zet ik dan mijn vraagtekens bij.
White papers op deze website over [ API ]
Ponto for Representatives: accountants veilig toegang tot bankrekeningen van klant (14-01-2023)
Eenvoudig en veilig je bankrekening koppelen, dat is altijd de missie van Ibanity geweest. Ibanity heeft de manier waarop onze klanten toegang hebben tot hun bankgegevens getransformeerd. Inmiddels is Ponto verbonden met meer dan 1800 banken in heel Europa en maken meer dan 150 partners gebruik van onze uniforme rekeninginformatie en betaalinitiatie APIs.
Bij Informer is innoveren een continu proces met o.a. RGS en AWA, eFactureren, eRetour en PSD2 (03-05-2022)
Automatisch ingevulde WinstAangifte (AWA) voor ZZP’ers, Retourberichten via Peppol en nieuwe API koppeling gaat nog voorbij PSD2. Met het boekhoudprogramma InformerOnline heb je als accountant of boekhouder toegang tot alle tools om op een moderne manier samen te werken met ondernemers. Verschillende innovaties en robots maken het mogelijk dat je als accountant minder tijd kwijt bent aan het boeken van een administratie en je meer kunt focussen op controle en advies.
Klantencase: digitalisering maakt Waterland Accountants toekomstgericht (13-02-2018)
Klanten trainen om digitaal hun administratie aan te laten leveren, vergt een hele inspanning. Een jaar, om precies te zijn. Maar dan kun je echt aan de toekomst werken. Dat ervaren Toni Mayas en Jan Molenaar van Waterland Accountants (18 FTE). Lees hoe zij hun papieren kantoor hebben gedigitaliseerd en nieuwe diensten opgetuigd.
WIKI's over [ API ]
Artikelgegevens
AVG, privacy en salaris- en HR-systemen

Sinds 1 januari 2016 bent u verplicht om een (ernstig) datalek direct te melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens, voorheen College bescherming persoonsgegevens (CBP). Of een datalek gemeld moet worden is afhankelijk van de (potentiële) impact van het datalek op de bescherming van de persoonsgegevens en de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen. Maar wat verstaan we eigenlijk onder een datalek? Als er alleen sprake is van een zwakke plek in de beveiliging, spreken we van een beveiligingslek en niet van een datalek. In het laatste geval hoeft geen melding gedaan te worden aan de Autoriteit Persoonsgegevens (bron: De IT-Jurist).

 

Besteladviezen

Besteladviezen binnen inkoopsoftware
Het aanmaken van besteladviezen dient om op de meest optimale wijze geplande inkopen te bepalen in een ERP-omgeving. In een eenvoudige vorm kan een besteladvies berekend worden op basis van onderschrijding van de mimimum voorraad, rekening houdend met de bestelgrootte bij betreffende leverancier. Interessanter wordt het als ook rekening gehouden wordt met geplande productie en/of verkopen in de tijd. Het is dan de kunst te zorgen dat zowel productie als verkoop ongestoord kunnen plaatsvinden door voldoende voorraad, echter zonder dat er teveel voorraad aanwezig is. Dat laatste zorgt namelijk weer voor onnodig kapitaalbestag. 

Betalingsverkeer, SEPA, PSD en boekhoudsoftware

Betalingsverkeer binnen boekhoudsoftware is onder te verdelen in: automatische betalingen debiteuren, automatische incasso crediteuren en elektronisch bankieren (waaronder ook functies als Ideal). In relatie tot het betalingsverkeer zijn onderwerpen als SEPA en PSD van belang. In meer uitgebreidere vorm spelen onderwerpen als Treasury-, Cash- en Payment management waarvoor aparte softwaresystemen aangeboden worden. Cryptocurrencies, zoals de Bitcoin, kunnen ook een rol spelen bij betalingsverkeer. 

Betrouwbare boekhoudsoftware en de afnemers van cijfers

In de eerste plaats is een betrouwbare boekhouding, die voldoende mate van zekerheid oplevert, van belang voor de ondernemer zelf. Als ondernemer wilt u zekerheid hebben over het financiële huishoudboekje van uw onderneming. Wat zijn de resultaten die zijn behaald in een bepaalde periode, kan voldaan worden aan betalingsverplichtingen, wat is de stand is van openstaande posten en welke kosten zijn gemaakt? Zo zijn er nog legio voorbeelden te bedenken van betrouwbare informatie die u als ondernemer wilt ontlenen aan uw boekhouding.

Boekhoudpakketten functies en eigenschappen

BIj de selectie van standaard boekhoudsoftware is het als eerste van belang na te gaan welke boekhoudfuncties zijn gewenst. Grootboek, debiteuren en crediteuren ligt wellicht voor de hand. Maar is er al gedacht aan budgetten, afschrijvingen en facturering. En bijvoorbeeld een verplichtingenadministratie of het voeren van de werkkostenregeling. En bij grote administraties moet al snel gedacht worden aan rekening courant en consolidatie. Naast functionaliteit zijn een aantal algemene eigenschappen van belang. Bij dit laatste moet gedacht worden aan het voeren van meerdere administraties en een wizard bij het aanmaken van een nieuwe administratie. Ook moet gedacht worden aan functionaliteit in relatie tot algemene basisgegevens, zoals de mogelijkheid om velden aan of uit te zetten bij het onderhouden van de basisgegevens. Verder zijn boekhoudpakketten voor ZZP en klein MKB met name gericht op het direct te kunnen starten (rekeningschema en andere basisgegevens zijn dan al aanwezig) zonder consultancy of uitgebreide opleiding. Terwijl bij boekhoudsoftware voor grote organisaties consultancy en het inrichten van de administratie vaak het leeuwendeel van de kosten vormt. Allemaal zaken om rekening mee te houden bij de selectie van boekhoudsoftware.

Boekhoudpakketten uitwisselen gegevens en api

De tijd dat alle gegevens in een boekhoudpakket handmatig ingevoerd worden is inmiddels verleden tijd. Al sinds de jaren tachtig is sprake van koppelingen tussen verschillende administratiesystemen, zoals de loonjournaalpost en/of loonverdeelstaat die uitgewisseld wordt tussen de salarissoftware en boekhoudsoftware en de verkoopfacturen uit een groothandelssysteem die uiteindelijk als openstaande posten (facturen) terecht komen in het boekhoudpakket. Het gaat dan om koppelingen op basis van bestanden die handmatig uitgewisseld worden. Vandaag de dag is een API (Application Programming Interface) het instrument om gegevens real-time uit te wisselen tussen systemen. Verschillende administratiesystemen vormen dan als het ware één groot ecosysteem voor de ondernemer. 

Boekhoudpakketten vastleggen en verwerken van boekingen

In de vorige eeuw was het handmatig vastleggen van boekingen de belangrijkste functie om efficiënt met boekhoudsoftware te kunnen werken. Met name bij administratiekantoren was het de kunst om zo snel mogelijk boekingen (inkoopfacturen, verkoopfacturen, loonverdeelstaat, etc.) handmatig in te voeren. Bankafschriften werden in de regel al min of meer automatisch geboekt via een 'reconciliatie' functie. Deze laatste functie deed zijn intrede toen banken overgingen op de voorloper van SEPA, te weten MT940, een standaard om op uniforme wijze bankafschriftmutaties aan te bieden aan boekhoudsoftware. Heden ten dage worden mutaties zoveel mogelijk automatisch geregistreerd en verwerkt. Zo kent deze WIKI ook het onderdeel "Betalingsverkeer en boekhoudsoftware" en "Elektronisch factureren en elektronische factuurverwerking".

Dit onderdeel "Registreren en verwerken van boekingen binnen boekhoudsoftware" gaat in op eigenschappen die zowel van toepassing kunnen zijn op het handmatig vastleggen van boekingen als het automatisch registreren van boekingen.

Checklist AVG en selectie softwaresystemen

We hebben in de praktijk al langer te maken met de “Wet bescherming persoonsgegevens” (Wbp), de Nederlandse uitwerking van een EU-privacyrichtlijn uit 1995. De Wbp geeft betrokkenen (degenen van wie persoonsgegevens worden verwerkt) een aantal rechten. Zoals het verzoeken om inzage, correctie of zelfs verwijdering van hun persoonsgegevens bij organisaties.

De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is de Nederlandse implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) en is op 25 mei 2018 in werking getreden en vervangt de hiervoor genoemde EU-privacyrichtlijn uit 1995. De Wbp komt dan ook te vervallen, net als nationale privacywetten van de andere EU-lidstaten.

Het is van belang al bij het aangaan van softwarecontracten rekening te houden met de AVG.

Cloud computing volgens SAAS, software as a service

Steeds meer toepassingen worden via internet aangeboden via het cloud model en daarbinnen SAAS (Software as a Service). 
Voor toepassingen die via internet draaien volgens het SAAS model zijn aanvullend op het geen al genoemd is in deze WIKI enkele  specifieke aspecten opgenomen die hierna toegelicht worden.

Links naar andere websites over [ API ]
APICS
Informatie over opleiding en informatie 'Resource Management' op het gebied van Logistiek, SM en ERP.
JSON
JSON (JavaScript Object Notation) is een lichtgewicht formaat voor data-uitwisseling. Wordt meestal gebruikt bij API's als opvolger van XML.
Softwarepakketten met [ API ] Leverancier
WebGIS Publisher
Open data is met behulp van Geografische intelligentie en API’s real-time beschikbaar voor de gebruiker
Nieuwland Geo-Informatie

Onerzoeksbureau GBNED