Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

Begrippen > CESOP

CESOP staat voor "Central Electronic System of Payment information". Op grond daarvan worden "Payment service providers" (Psp's), oftewel betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. De verzamelde gegevens worden vastgelegd in een door de Europese Unie (EU) beheerde centrale database (CESOP). op basis van analyses worden signalen aan de EU Belastingdiensten verstrekt voor het bestrijden van btw-fraude.

Nadere toelichting:

Op 18 februari 2020 heeft de Raad van de Europese Unie de Richtlijn EU 2020/284 aangenomen. Deze richtlijn wordt ook wel PSP-CESOP (Payment Service Providers - Central Electronic System Of Payment information) genoemd. De richtlijn geldt sinds 1 januari 2024.
  

Belastingdienst

De Belastingdienst heeft uitgebreide informatie over CESOP op haar website staan. We noemen:

  • De richtlijn is bedoeld voor betalingsdienstaanbieders die gevestigd zijn in 1 van de EU lidstaten, en grensoverschrijdende betalingen betreffende goederen en diensten verrichten.
     
  • Betalingsdienstaanbieders in Nederland worden verplicht betaalgegevens te rapporteren en aan te leveren vanaf 26 grensoverschrijdende betalingen aan dezelfde begunstigde per kwartaal.

Voor softwareleveranciers zijn gegevensrapportages in XML beschikbaar via de afdeling Ondersteuning Digitaal Berichtenverkeer.
Zie voor meer informatie de website van de Belasting
  

EU

De Europese commissie heeft uitgebreide regels vastgesteld voor CESOP die terug te vinden zijn in het document: 
EU Guidelines for the reporting of payment data from payment service providers and transmission to the Central Electronic System of Payment information (CESOP).

We noemen uit dit document:

Categorieën betalingsdienstaanbieders
De rapportageverplichting beperkt zich tot de volgende vier categorieën betalingsdienstaanbieders:

  1. Kredietinstellingen;
    Waaronder b.v. in Europa gevestigde banken met volledige vergunning, evenals Europese filialen van kredietinstellingen die hun hoofdkantoor buiten de EU hebben en betalingsdiensten aanbieden. 
     
  2. E-geldinstellingen;
    Waaronder alle betalingsdienstaanbieders vallen die betalingsdiensten aanbieden via elektronisch geld (“E-money”), b.v. aanbieders van elektronische wallet en aanbieders van elektronische kaarten.
     
  3. Betaalinstellingen;
    Een restcategorie waartoe alle bedrijven kunnen behoren die betaaldiensten aanbieden die niet in aanmerking komen voor een van de overige categorieën genoemd in de PSD2 *). Het kan gaan om bedrijven die betalingsdiensten aanbieden, zoals de uitgifte van creditcards/betaalkaarten, het verwerven van betalingstransacties, het verwerken van betalingen, het initiëren van betalingen, platforms die betalingsdiensten verlenen en optreden namens zowel de betaler als de begunstigde, enz.

    *) De PSD2 voegt aan deze lijst centrale banken en overheidsinstanties toe, maar deze entiteiten vallen niet onder de rapportageverplichting voor CESOP, aangezien zij doorgaans niet de betalingsdiensten leveren die binnen de reikwijdte vallen.
     
  4. Postgiro-instellingen die betaaldiensten verlenen.

Wie rapporteert er per betaalmethode
Wie rapporteert voor CESOP is uitgewerkt per betaalmethode, te weten:

  • Credit transfers;
    Voor credit transfers (overboekingen) zijn de betalingsdienstaanbieders (Payment serviceproviders - psp's) die onder de rapportageverplichting vallen de bank van de betaler en de bank van de begunstigde. Het clearinginstituut of een andere tussenpersoon of psp mag geen gegevens rapporteren, aangezien het geen betalingsdienstaanbieder is die betalingsdiensten aan de betaler of begunstigde levert. 
      
  • Direct Debit;
    Voor automatische incasso (direct debit). Omdat deze op dezelfde manier werken als een overboeking, zijn voor automatische incasso precies dezelfde regels van toepassing als voor overboekingen. De bank van de betaler en de bank van de begunstigde vallen dus onder de rapportageverplichting, terwijl het clearinginstituut dat niet doet.
     
  • Money remittance;
    Bij geldtransfers (Money remittance) zijn zowel de geldtransferinstelling als de uitbetalings partner PSP die onder de rapportageverplichting vallen.
     
  • Card payments;
    bij alle kaartbetalingen (Card payments) zijn de creditcarduitgever en -verwerver de belangrijkste entiteiten voor de rapportageverplichting en deze vallen onder de reikwijdte ervan.

    3-party card scheme
    Voor kaartschema's van derden (3-party card schemes) zal het kaartschema, aangezien deze functies door het kaartschema zelf worden uitgevoerd, ook een PSP zijn en binnen het toepassingsgebied van de rapportageverplichting vallen. Als het gaat om de banken van betalers en begunstigden, zullen zij onderworpen zijn aan een rapportageverplichting. Ze zullen echter geen gegevens over de betaling van de betaler aan de begunstigde rapporteren, maar zullen een andere transactie rapporteren, hetzij van de betaler aan de aanbieder van het kaartsysteem om het kaarttegoed te vereffenen, of van de aanbieder aan de begunstigde om de totale betalingen over te maken.. 

    4-party card scheme
    Bij kaartschema's met vier partijen (4-party card scheme) waarin zowel de creditcarduitgever als de commerciële koper zouden verschillen van de banken van de betaler en de begunstigde, zijn de belangrijkste rapporterende entiteiten voor de betaling tussen de betaler en de begunstigde de kaartuitgever en de verwerver die de gegevens moeten rapporteren. Het kaartnetwerk is echter geen betaaldienstverlener en heeft geen meldingsplicht. Op dezelfde manier zullen, net als bij kaartsystemen van derden, de banken van de betaler en de begunstigde onderworpen zijn aan een rapportageverplichting, aangezien zij PSP zijn. Ze rapporteren echter geen gegevens over de betaling tussen de betaler en de begunstigde, maar rapporteren een andere transactie, hetzij van de betaler naar de kaartuitgever om het kaarttegoed te vereffenen, hetzij van de acquirer (verwerver) naar de begunstigde om de totale bedragen over te maken (settlement - schikking). 
     
  • E-money;

    E-wallet;
    In het geval van E-wallets (E-portemonnee) is de E-geldaanbieder (E-money provider) de centrale rapporterende entiteit en de enige die volledig inzicht heeft in de transactie tussen de betaler en de begunstigde. De E-money provider valt dus onder de meldplicht en rapporteert altijd de gegevens over de betaling tussen de betaler en de begunstigde. De situatie van de banken van de betaler en de begunstigde is vergelijkbaar met kaartbetalingen. Het zijn PSP's die onder de meldplicht vallen, maar zij zijn niet betrokken bij de transactie tussen betaler en begunstigde. In plaats daarvan rapporteren ze een betaling van de betaler aan de verstrekker van elektronisch geld (E-money) voor de bank van de betaler, en van de verstrekker van elektronisch geld (E-money) aan de begunstigde voor de bank van de begunstigde.
      
    E-vouchers;
    De situatie van E-vouchers is vergelijkbaar met de E-wallet als het gaat om de centrale rol van de E-geldaanbieder voor de rapportage. De E-geldaanbieder valt daarom onder de rapportageverplichting. Het verschil ligt in de aanwezigheid van de distributeur/retailer van de E-voucher, die geen PSP is en als zodanig geen meldingsplicht heeft.  De situatie van de banken van de betaler en de begunstigde is identiek aan die beschreven voor de E-wallet.
      
  • Marketplace;
    We gaan uit van een betaling op een marktplaats (marketplace) met behulp van een vierpartijenkaartbetaling (4-party card payment). Deze wijze van betaling is echter perfect toepasbaar op overschrijvingen of andere betaalmiddelen. In de situatie van de marktplaats is de marktplaats zelf een PSP volgens de regels van de PSD2 als zij namens zowel de betaler als de begunstigde gelden aanhoudt. In het geval van een kaartbetaling op een marktplaats zullen dus de reguliere actoren van kaartbetalingen onder de reikwijdte vallen (en het kaartnetwerk niet), maar zal de marktplaats ook onder de meldplicht vallen. Deze betrokkenheid van de marktplaats is van cruciaal belang voor de rapportage, aangezien de marktplaats de enige entiteit is met volledig inzicht in de betaling tussen de betaler en de begunstigde. Zowel de issuer (uitgevende instelling) als de acquirer (verwerver) kunnen een betaling die via de marktplaats plaatsvindt alleen melden als zij het geld op eigen naam int. Alleen de marktplaats kan de informatie over de werkelijke begunstigde van deze fondsen rapporteren. De situatie van de bank van de begunstigde is dan dezelfde als bij gewone kaartbetalingen. De bank van de begunstigde is niet betrokken bij de transactie tussen de betaler en de begunstigde en rapporteert alleen het uitbetalingsbedrag van de marktplaats aan de begunstigde.
       

Te rapporteren data elementen
Zie voor nadere toelichting de al eerder genoemde EU Guidelines for the reporting of payment data from payment service providers and transmission to the Central Electronic System of Payment information (CESOP)

  1. BIC/ID reporting PSP;
    Identificatie van de PSP die de betalingsgegevens aan de belastingdienst rapporteert. Te rapporteren gegevens moeten de volgende zijn: De Business Identifier Code (BIC) van de PSP of; elke andere bedrijfsidentificatiecode die op ondubbelzinnige wijze de PSP identificeert die de gegevens verzendt. Dit kunnen nationale identificatiegegevens zijn, zoals ondernemingsnummers, nationale registratienummers enz. Dit vak mag niet worden verward met het gegevenselement in vak 5 (zie verderop). Hoewel de gevraagde identificatiegegevens dezelfde zijn, verwijst vak 1 naar de identificatiecode van de PSP die de gegevens rapporteert, terwijl die in vak 5 verwijst naar de identificatiecode van de PSP die namens de begunstigde optreedt, wat kan verschillen van degene die de gegevens rapporteert als de betaling buiten de EU plaatsvindt.
      
  2. Payee name;
    Alle beschikbare namen van de begunstigde, zoals beschikbaar in de administratie van de PSP, worden vermeld. Indien de PSP geen gegevens van de begunstigde heeft, wordt de door de betaler ingevoerde naam beschouwd als de naam in de administratie. Namen kunnen bestaan uit de officiële naam, de DBA-naam (doing business as), de naam die wordt gebruikt voor registratie en contacten, enz.  
     
  3. Payee VAT/TIN;
    Alle beschikbare belastingnummers van de begunstigde. Hierbij kan het gaan om het Europese btw-identificatienummer, het nationale btw-identificatienummer, het belastingidentificatienummer (TIN) of elk ander nationaal nummer dat, hoewel het niet strikt gerelateerd is aan belastingdoeleinden of is uitgegeven door een belastingdienst, voor belastingdoeleinden wordt gebruikt en het mogelijk maakt de unieke identificatie van de houder (bijvoorbeeld burgerservicenummers, bedrijfsregistratienummer, enz.).

  4. Payee account ID;
    De betaalrekening van de begunstigde waarnaar het geld wordt overgemaakt. Er is een prioriteitvoor het IBAN. Alleen als deze niet beschikbaar is, moet een andere identificatie worden opgegeven.
      
  5. BIC/ID Payee PSP;
    Om de PSP te identificeren die namens de begunstigde handelt wanneer de begunstigde geld ontvangt zonder over een betaalrekening te beschikken (geldoverdracht). Omdat er geen betaalrekening bestaat, kan er geen identificatiemiddel onder Payee account ID (zie hiervoor) worden verzameld. Als zodanig zal de rapporterende entiteit de identificatiecode moeten verstrekken van de PSP die namens de begunstigde optreedt.
      
  6. Payee Address;
    Alle beschikbare adressen van de begunstigde die in de administratie van de betalingsdienstaanbieder voorkomen. Adressen kunnen het wettelijke adres, het bedrijfsadres, het magazijnadres, maar ook e-mailadressen, webpagina-adressen of IP-adres omvatten. Op basis van de gegevens waarover de betalingsdienstaanbieder beschikt, kan het adres min of meer gedetailleerd zijn, variërend van land tot straat. Bovendien hoeft het opgegeven adres niet in overeenstemming te zijn met het adres dat wordt gebruikt om de locatie van de begunstigde te bepalen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het opgegeven adres zich in een ander land kan bevinden dan dat van de betaalrekening van de begunstigde (IBAN). Dit veld hoeft alleen te worden ingevuld als de PSP ten minste één adres van de begunstigde in zijn administratie heeft. Indien de PSP geen adres in zijn administratie heeft maar het adres wel kan worden afgeleid uit de betaalrekening (bijvoorbeeld landcode van een IBAN), hoeft dit veld niet te worden ingevuld.
     
  7. Refund;
    Bedoeld om onderscheid te maken tussen betalingen door een betaler en terugbetalingen aan een betaler. Terugbetalingen kunnen technische terugbetalingen omvatten zoals gedefinieerd in de PSD2, maar ook commerciële terugbetalingen of elk ander type terugbetaling, zolang de PSP hiervan op de hoogte is. Als een PSP niet weet dat een transactie een terugbetaling is, wordt hem niet gevraagd om te verifiëren of een bepaalde betaling een terugbetaling is of niet. Vervolgens moet zij het als een reguliere betaling beschouwen en rapporteren (aangezien aan alle andere voorwaarden voor de rapportage is voldaan). Als de oorspronkelijke betaling en de terugbetaling in twee verschillende rapportagekwartalen plaatsvinden, mag de terugbetaling niet in het rapportagekwartaal worden gerapporteerd als de oorspronkelijke betaling niet eerder is gerapporteerd. In dit veld geven PSP's aan dat de betaling een terugbetaling is, als zij over deze informatie beschikken. Het ID van de terugbetalingstransactie en de verwijzing naar de oorspronkelijke transactie worden gerapporteerd in vak 14 (zie verderop).  
      
  8. Date/time;
    De datum en het tijdstip van de betaling. Gezien de veelheid aan data die beschikbaar zijn voor één betalingstransactie, is het voor PSP's mogelijk om meerdere data te rapporteren. 
      
  9. Amount;
    Het totaalbedrag van de betalingstransactie of van de betalingsteruggave.
      
  10. Currency;
    De valuta van de betalingstransactie of van de betalingsteruggave. Wanneer er sprake is van een valutawijziging, wordt het bedrag van de betaling in de oorspronkelijke valuta gerapporteerd voordat de boeking en valutaconversie door een van de PSP's plaatsvindt.
      
  11. MS origin payment;
    De landcode voor de lidstaat van herkomst van de door de begunstigde ontvangen betaling. PSP's moeten de lidstaat van herkomst vermelden op basis van de informatie in vak 13. In gevallen waarin een PSP meerdere lidstaten kan identificeren als herkomst van de betaling, moet hij de lidstaat gebruiken die het meest nauwkeurig overeenkomt met de locatie van de betaler.
     
  12. MS Destination refund;
    De landcode van de lidstaat van bestemming van de door de betaler ontvangen terugbetaling.
    Alle regels die gelden voor vak 11 zijn ook hier van toepassing. 
      
  13. Payer Location information;
    De informatie die wordt gebruikt om de oorsprong van de betaling of de bestemming van de terugbetaling vast te stellen. De informatie kan elk gegevenselement omvatten waarover de PSP beschikt, zoals beschreven in vak 11 (IBAN, adres, kaartnummer, enz.). Het is belangrijk op te merken dat dit veld alleen aangeeft welke gegevens zijn gebruikt; de gegevens zelf mogen niet worden verzonden. Dit impliceert dat PSP's bijvoorbeeld aan de hand van het IBAN van de betaalrekening van de betaler zullen aangeven dat de locatie van de betaler in een lidstaat is vastgesteld. Het IBAN van de betaler zelf wordt echter nooit doorgegeven.
     
  14. Transaction ID;
    Bedoeld om dubbele betalingen gemakkelijk te kunnen identificeren. Als zodanig wordt elke verwijzing die de betalingstransactie ondubbelzinnig identificeert, onder dit veld gerapporteerd. Wanneer er meerdere transactie-identificatoren beschikbaar zijn, moet altijd prioriteit worden gegeven aan degene die langs de betalingsketen wordt doorgegeven en beschikbaar is voor andere PSP's in de betalingsketen. In het geval van terugbetalingen, zoals uiteengezet in vak 7, hoeft de voor de terugbetaling gerapporteerde transactie-ID niet te verschillen van de identificatiecode van de initiële transactie en moet deze uniek zijn. PSP's kunnen besluiten dezelfde of een andere identificatiecode te gebruiken voor de oorspronkelijke betaling en terugbetaling.
      
  15. Physical  presence;
    Om een gemakkelijke identificatie mogelijk te maken van de fysieke betalingen die door de betaler in de gebouwen van de begunstigde zijn gedaan, in tegenstelling tot online betalingen. In dit veld wordt elke referentie gerapporteerd die de aanwezigheid van de betaler in de fysieke gebouwen van de handelaar aangeeft op het moment dat de betaling wordt geïnitieerd.

Aanbevolen links

Einde toelichting begrip
 

Meer over CESOP op deze website


Onerzoeksbureau GBNED