Softwarepakketten.nl

Onderzoek

Kassasystemen als cockpit: managen vanuit een kassapunt

Plaatsingsdatum 21-02-2007
Berichtdatum 21 februari 2007

Tot voor kort werd een kassapunt louter gezien als afrekenplek. Tegenwoordig kan het kassapunt het centrale informatiekruispunt zijn met overzicht over verkopen en voorraden in de winkel, in filialen of bij leveranciers. Hierdoor kun je snel inspelen op vraag, heb je minder nee-verkoop en kun je klanten efficient, maar zeker ook servicegericht helpen. De kassa als cockpit van uw bedrijf.

Een voorbeeld
Een boetiekmedewerker staat achter de toonbank als een klant de winkel binnenkomt. De klant informeert bij de medewerker of er ook zwarte spijkerbroeken zijn. De medewerker achter de kassa beweegt met zijn vinger enkele malen over het kassascherm en beantwoordt de vraag bevestigend. De klant vraagt vervolgens:Zijn deze spijkerbroeken er dan ook in maat 40. Nog geen twee seconden laten antwoordt de medewerker wederom bevestigend. Als laatste vraagt de klant Hebben deze spijkerbroeken een knoopsluiting? De medewerker kijkt nog eens en zegt: Die hebben we hier niet op voorraad, maar wel in ons andere filiaal. Zal ik hem laten komen voor u. Ietwat verbaasd vraagt de klant hoe de verkoper dit uit zijn hoofd weet als hij niet even de schappen in de winkel nagaat en een telefoontje pleegt naar het andere filiaal? De medewerker geeft vriendelijk aan dat dit allemaal in de kassacomputer is op te zoeken.

Efficient aansturen
Het heeft natuurlijk wel zijn charme als de winkelmedewerker voor de klant op zoek gaat en desgewenst ook nog eens een belt met een of meer andere filialen. Maar efficient is dit natuurlijk niet. Zeker niet als het druk is en er nog meer klanten geholpen moeten worden. 
Traditioneel werd het kassapunt alleen gebruikt voor betalingen. Aan het einde van de dag draaide de chef een telstrook uit met de omzet per kassagroep en bepaalde daarmee ruwweg of het een succesvolle verkoopdag was geweest. Enig idee over de nog aanwezige voorraad, eventuele winkeldochters, bruto marge en snellopende artikelen kon in die situatie slechts achteraf, na inventarisatie en bijwerken van de administratie, worden verkregen. Met de kans op �nee� verkopen als een voorraadtekort niet snel genoeg werd gesignaleerd. Of als een product dat in het ene filiaal was uitverkocht nog volop in een andere filiaal beschikbaar was. 
Zo hoeft het niet meer. De hedendaagse (computer) techniek heeft zich dermate ontwikkeld dat je als detaillist, met betaalbare oplossingen, efficient de zaak kunt aansturen. Vanuit de kassa. Zo kun je managen vanuit het kassapunt.

Managementinformatie
Wat is er nodig om vanuit het kassapunt te kunnen managen? We noemen de belangrijkste functies van een geschikt systeem. Op de eerste plaats is er een automatische koppeling met de backoffice nodig. Hiermee wordt bedoeld dat het kassasysteem direct verbonden is met de achterliggende voorraad-, inkoop- en verkoopadministratie. De verkoopadministratie kan trouwens ook functies bevatten voor relatiebeheer, zoals het bijhouden van spaarpunten en het aanmaken van een klantenkaart. Ook handig om op het kassapunt beschikbaar te hebben!
Op de tweede plaats moet het kassasysteem overzichtelijk en eenvoudig managementinformatie opleveren. Point of Sale Systemen beschikken vandaag de dag over een rijke bron aan informatie. Kassatransacties worden bewaard met daarbij informatie over de verkoopdatum, artikel, verkoper, eventuele korting en combinatie aankopen. Goede POS-systemen leveren deze informatie zodanig op dat de ondernemer erop kan sturen. Handige managementinformatie is bijvoorbeeld:

  • Een overzicht van artikelen die het best verkocht worden
  • Een overzicht van artikelen die het meest bijdragen aan de brutowinst
  • Dagen en tijdstippen waarop het meest of juist het minst wordt verkocht
  • Aantal transacties per medewerker, per periode
  • Korting die wordt verstrekt aan de kassa

Ten slotte biedt een ideale cockpit realtime inzicht in verkopen en voorraad.

Lees verder voor complete artikel: Kassasystemen als cockpit...

Categorie(n) Branche > Detailhandel & Horeca
Bronvermelding Onderzoeksbureau GBNED (in opdracht van HBD)

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED