Onderzoek
Elektronisch factureren: uitleg en stand van zaken begin 2008
Plaatsingsdatum | 28-02-2008 |
Berichtdatum | 28 februari 2008 |
Onder elektronisch factureren wordt vaak alleen gedacht aan het elektronisch versturen van facturen of deze via internet beschikbaar stellen. Als facturen elektronisch worden verstuurd aan consumenten wordt gesproken over B2C (Business to Consumer) en bij elektronisch factureren aan ondernemers wordt gesproken over B2B (Business to Business). Ingeval van B2B wordt elektronisch factureren wordt pas echt rendabel als de (elektronische) factuur automatisch door de ontvanger ingelezen en geboekt kan worden in het administratiesysteem. Dit laatste wordt aangeduid als “elektronische factuurverwerking”. Als de ontvanger ook nog eens werkt met het inlezen en verwerken van elektronische bankafschriften, dan komt er nauwelijks nog een handeling te pas aan het factureren tussen ondernemers onderling. De praktijk leert dat deze efficiencyslag voor steeds meer ondernemers werkelijkheid kan worden de komende jaren. Boekhoudsoftware Aan het versturen van elektronische facturen per email, zoals hiervoor genoemd, kleven ook bezwaren: Vaak is de papieren factuur hét visitekaartje van een bedrijf, dit in tegenstelling tot een email die gezonden wordt met een bijlage die de ontvanger zelf kan afdrukken. Emails kunnen natuurlijk zoekraken of verdwijnen tussen alle spamberichten die dagelijks wordt ontvangen. Het is dan maar de vraag of de ontvanger de factuur op tijd betaalt of dat er eerst een herinnering of aanmaning gestuurd moet worden? En we gaven al aan dat er voor de ontvanger geen voordelen zijn te behalen. Naast het versturen van een elektronische factuur kunnen ook betalingsherinneringen en aanmaningen per emal worden gezonden. Er zijn ook bedrijven, zoals internetprovider XS4ALL, die facturen klaarzetten op internet. De ontvanger krijgt, in het geval XS4ALL, dan een mail met de tekst “Nieuwe online factuur in het Service Centre”. Als gefactureerd wordt aan consumenten en er is sprake van automatische incasso dan hoeft er nauwelijks aandacht te worden geschonken aan de factuur door de afnemer. De facturen zijn na afloop ook nog op te vragen en dat is op zich prima in orde. Maar als de afnemer een bedrijf is zal deze de factuur toch moeten opnemen in de boekhouding (al is het maar om de maandelijkse BTW te kunnen verrekenen die op de factuur staat). Als ondernemer moet je dan iedere maand inloggen op een besloten website, via gebruikersnaam en wachtwoord, en de betreffende factuur daar ophalen en afdrukken. Dat laatste is voor een ondernemer duidelijk meer werk dan het openscheuren van een enveloppe met daarin een factuur direct op papier die vervolgens ingeboekt kan worden. XS4ALL heeft dit netjes opgelost door de mogelijkheid te bieden om de facturen alsnog per post te kunnen ontvangen. Maar dan is geen sprake meer van elektronisch factureren. Het is dus duidelijk dat elektronisch factureren het meest rendabel is als de elektronisch verzonden factuur automatisch ingelezen kan worden door de afnemer en de factuur (automatisch) geboekt kan worden in de administratie. Om deze werkwijze voor elkaar te krijgen moet het systeem van de afzender feitelijk dezelfde (berichten)taal spreken als het systeem van de ontvanger. Een optimale situatie ontstaat als zowel leverancier als afnemer werken met hetzelfde online administratiesysteem, zoals Twinfield. In het laatste geval wordt de factuur automatisch doorgeboekt en verwerkt in de administratie van de afnemer. Mits natuurlijk de leverancier en afnemer hierover een akkoord hebben bereikt. Maar ook als leverancier en afnemer elk met een afzonderlijk administratiesysteem werken kan via “webservices” bereikt worden dat de administratie van de afnemer ook automatisch wordt bijgewerkt. Steeds meer leveranciers van boekhoudsoftware maken het mogelijk om elektronisch ontvangen facturen te kunnen inlezen in de administratie, oftewel de mogelijkheid van elektronische factuurverwerking. Media 2007 is een klein onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid van elektronisch factureren binnen boekhoudsoftware. Op de vraag “kunnen inkoopfacturen elektronisch verwerkt worden in de administratie?” werd in elk geval positief geantwoord door AccountView, SkillSource, Quadrant Software, Pantheon Automatisering, AFAS ERP Software en Twinfield. Om factuurgegevens automatisch te kunnen uitwisselen tussen (boekhoud)systemen moeten onder meer afspraken gemaakt worden over het formaat waarin de gegevens worden uitgewisseld. Steeds meer geldt XML als standaard waarin de gegevens uitgewisseld worden. Zo’n afspraak kan gemaakt worden tussen leverancier en afnemer, maar bijvoorbeeld ook per branche of zelfs internationaal. Op dit moment zijn er ontwikkelingen om op Europees niveau te komen tot (berichten)standaards voor elektronisch factureren. Op de website www.softwarepakketten.nl/efactureren is een verwijzing opgenomen naar standaards en ontwikkelingen op dit gebied. Naast het afspreken van een (standaard) formaat waarin de factuur wordt opgesteld moet ook nog de communicatie tot stand gebracht worden. Op dit moment zijn er intermediairs die deze communicatie, als ware een postbus, verzorgen. Met name afgestemd op consumenten is er bijvoorbeeld Privver, de digitale brievenbus van TNT post. Een andere ontwikkeling is de Digitale Nota (een initiatief van de ABN AMRO, ING Bank/Postbank en Rabobank). Via een serviceprovider als Bluem of Anachron kunt u als bedrijf dan digitale nota’s afleveren bij bank portals. Voor de afnemer komt een overzicht van ontvangen digitale nota`s dan in het vertrouwde internetbankieren te staan. Een demonstratie van deze werkwijze is te vinden op de website www.notaonline.nl (keuze “demo digitale nota”). Ook branchegericht zijn er goede initiatieven op het gebied van elektronisch factureren. Binnen de agrarische sector kennen we EDI-Circle. Naast de eigenlijke (papieren) factuur voor de cliënt, zet de leverancier (bijvoorbeeld een veevoederbedrijf) een digitaal duplicaat in de centrale EDI-Circledatabase. De accountant kan de digitale facturen die daar klaar staan vervolgens met één druk op de knop ophalen. Omdat de informatie gestandaardiseerd is, kan de accountant de digitale facturen eenvoudig en sneller in uw boekhouding invoeren. Factuurverwerking De toekomst SEPA SEPA Credit Transfer (SCT); overboekingen met een gegarandeerde maximale doorlooptijd van 3 dagen; SEPA Direct Debet (SDD); automatische incasso's; SEPA Cards Framwork (SCF); beschrijft geldende basisprincipes en -regels voor kaarten. De chipstandaard (EMV Europay, Mastercard en Visa) en pincodes zijn als ondersteunende technologie gekozen. In het kader van SEPA is ook IBAN en BIC van belang. IBAN en BIC worden nu al toegepast door banken en behoren standaard in boekhoudsoftware aanwezig te zijn. |
Categorie(n) | Soort > (Elektronisch) factureren |
Bronvermelding | Onderzoeksbureau GBNED |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Presentaties praktijkdag Practice management- en portaalsoftware beschikbaar [13-05-2022]
Snel aan de slag met elektronisch factureren: checklist voor gebruikers [05-04-2022]
Portaalsoftware voor de accountancy [24-03-2022]
ERP en EDI: e-factuur en e-procurement berichtstandaarden en netwerken [25-02-2022]
Gids Salaris- en HRM-software 2022 [23-02-2022]