Softwarepakketten.nl

Onderzoek

Marketing software uit omvangrijke aanbod van CRM gelicht

Plaatsingsdatum 10-05-2003
Berichtdatum 9 mei 2003

Bron: Artikel voor Marketing Rendement / Rendement Uitgeverij BV, uitgave februari 2003 / auteur Gerard Bottemanne (softwarepakketten.nl).

Via talloze websites en vakbladen kunt u zich laten informeren over het aanbod van CRM (Customer relationship Management) software. CRM wordt in de literatuur vaak onderverdeeld in drie groepen van software, te weten: 

  1. Analytische CRM 
    Het onderzoeken van bestanden op verbanden, ondermeer bedoeld voor het nemen van strategische beslissingen. In relatie tot dit artikel wordt gesproken over Database marketing.
  2. Operationele CRM
    Alles wat direct met afnemers heeft te maken, zoals relatiebeheer, verkoopondersteuning en eBusiness.
  3. Collaborative CRM
    Toepassingen waarbij het contact met de klant centraal staat, zoals webwinkels en call center software.

Specifiek gericht op de marketeer hebben wij een onderverdeling gemaakt in de volgende functionaliteiten die vallen onder Operationele en/of Collaborative CRM:

  • Direct marketing 
  • Telemarketing
  • Marketing campagnes
  • Internet marketing

Direct marketing
Software voor direct marketing moet het mogelijk maken om aan een vooraf gedefinieerde selectie van personen of bedrijven een mailing te zenden. Wij maken onderscheid tussen een mailing per brief, per fax en per email (ook wel aangeduid als email marketing).
Met name de afgelopen jaren neemt email marketing steeds meer toe. Het inzetten van email heeft een lage drempel en bespaart u drukwerk- en portikosten. Een aandachtspunt bij het inzetten van email als marketingmiddel is spam. 
Spam staat voor ongewenste en ongevraagde commerciële e-mail op Internet. 

Om dit laatste tegen te gaan kunt u besluiten vooraf toestemming te vragen aan personen of bedrijven om commerciële emails te zenden (wordt wel aangeduid met de term Opt-in). U kunt ook besluiten email te zenden totdat de ontvanger te kennen geeft deze niet meer te willen ontvangen (dit wordt aangeduid met de term Opt-out).

Een interessante bron voor meer informatie is de website www.jeroen.com met ondermeer een aparte rubriek over e-mail marketing .

Telemarketing
Bij telemarketing moet u denken aan software ter ondersteuning van uw telefonische verkoopactiviteiten, zoals: automatisch een bellijst samenstellen, automatisch bellen en een analyse van gesprekken. Steeds meer CRM pakketten kennen een CTI koppeling. Daaronder wordt verstaan een koppeling van de software met een telefooncentrale, waarbij via nummerherkenning gegevens van een relatie al op het scherm worden getoond als deze belt. 

Een interessante website (in het engels) over telemarketing is www.businessbyphone.com 

Marketing campagnes
Software voor marketingcampagnes is vaak geïntegreerd met andere functies, zoals Direct marketing en Internet marketing. Software ter ondersteuning van Marketing campagnes moet volgens ons in ieder geval de volgende eigenschappen bezitten; 
- Kosten en opbrengst van een campagne in beeld brengen. 
- Reacties van relaties vastleggen. 
- Planningsfuncties voor het coördineren en sturen van de campagne
- Analyse van de (tussentijdse) resultaten weergeven

Internet marketing
Bij Direct marketing hebben wij al e-mail marketing genoemd. Daar wordt internet ingezet als verzendmedium. Onder Internet marketing plaatsen wij de softwarepakketten die het mogelijk maken internet in te zetten als direct communicatiemiddel met de potentiële klant. Onder Collaborative CRM zijn webwinkels genoemd. Er zijn inmiddels talloze softwarepakketten om zelf een webwinkel te openen, variërend van software om zelf een webwinkel te bouwen tot software waarmee u direct on-line kunt gaan met een kant en klare webwinkel. 

Categorie(n) Soort > CRM (relatiebeheer) en Marketing
Bronvermelding Redactie Softwarepakketten.nl
Internet URL http://www.softwarepakketten.nl

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED