Onderzoek
Update: overgang van BAPI naar Digipoort brengt extra certificaatkosten met zich mee
Plaatsingsdatum | 15-09-2011 |
Berichtdatum | februari / september 2011 |
Overgang van BAPI naar Digipoort brengt extra certificaatkosten met zich mee Steeds meer intermediairs maken voor gegevensuitwisseling met de overheid (Belastingdienst en KvK) gebruik van Digipoort. Om via Digipoort met uitvragende partijen te kunnen communiceren is een certificaat nodig. We hebben het dan over een PKIoverheid Services certificaat. Dit certificaat is organisatie gebonden. In de praktijk ook wel aangeduid als kantoorcertificaat. Naast het gebruik voor Digipoort kan een zelfde certificaat ook ingezet worden voor elektronische (krediet)rapportage aan de banken via de BIV (Bancaire Infrastructurele Voorziening). Naast een PKIoverheid Services certificaat heeft de beroepsorganisatie NBA (NIVRA en NovAA) een beroepscertificaat in het leven geroepen, gebaseerd op PKIoverheid. We hebben het dan over het Beroepscertificaat voor accountants. Het beroepscertificaat is altijd persoonsgebonden en is bedoeld om een rechtsgeldige gekwalificeerde elektronische handtekening te plaatsen op bijvoorbeeld een digitaal document. Accountantskantoren zullen in de praktijk (straks) beschikken over een PKIoverheid services certificaat en een of meerdere beroepscertificaten, afhankelijk van het aantal accountants dat een elektronische handtekening gaat gebruiken. Wij hebben aanbieders van PKIoverheid Services certificaten en beroepscertificaten voor u op een rij gezet met, niet onbelangrijk, de kosten die gemoeid zijn met het verkrijgen van dergeljke certificaten. Een accountantskantoor is voor een PKIoverheid services certificaat en één beroepscertificaat in totaal al gauw meer dan 1000 euro aan kosten voor 3 jaar kwijt. Dat is duidelijk een ander bedrag dan de kosten die gemoeid zijn met een BAPI certificaat voor de Belastingdienst. Update (september 2011)
De certificaten onder 1, 2 en 3 zijn onderling niet uitwisselbaar. Een beroepscertificaat is ook te gebruiken voor het digitaal ondertekenen van PDF-documenten (of andere documenten). Dit laatste is dan afhankelijk van de software die u gebruikt om (PDF-)documenten aan te maken. Niet-accountants kunnen eventueel een ander persoonsgebonden certificaat aanschaffen voor het ondertekenen van (PDF)-documenten. Het complete artikel met het aanbod van certificaten en daarbij behorende prijzen is gratis op te vragen in PDF formaat |
Categorie(n) | SBR / XBRL, Branche > Accountantskantoren, Horizontaal toezicht, Soort > Authenticatie en ondertekenen |
Bronvermelding | Onderzoeksbureau GBNED |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Gerelateerde berichten
Software voor externe verslaggeving en audit [01-12-2023]
Van bon tot balans: de relatie tussen boekhouding, jaarrekening en winstaangifte 100% automatiseren [28-10-2023]
RPA en Robotic accounting: terugblik seminar op 11 oktober 2023 [12-10-2023]
Gids boekhoudsoftware 2023: alle standaard boekhoudsoftware en hun functionaliteit [10-10-2023]
Gids Salaris- en HRM-software 2023/2024 [04-10-2023]