UBL Ketentest

Onderzoek

Presentaties beschikbaar van Kennissessies over incassomachtigen, iDIN, iDEAL QR en digitaal zakendoen met de overheid

Plaatsingsdatum 20-02-2017
Berichtdatum 20 februari 2017

Op woensdag 15 februari 2017 organiseerde Betaalvereniging Nederland samen met ECP en m.m.v. het Kennisplatform Administratieve Software, een gratis kennissessie voor softwareleveranciers. De locatie was het Auditorium van de Symphony Towers te Amsterdam.

Tijdens de bijeenkomst zijn de uitkomsten van de workshops ‘digitaal zakendoen met de overheid’ teruggekoppeld, welke waren georganiseerd door het Kennisplatform Administratieve Software i.s.m. ECP. Het ministerie van Economische Zaken ging hierbij kort in op de vragen en suggesties uit de workshops en gaf een update van bestaande en nieuwe digitale voorzieningen, zoals MijnOverheid voor Ondernemers.

Daarnaast zijn de aanwezigen, met name softwareleveranciers, door de Betaalvereniging geïnformeerd over de nieuwe online producten Incassomachtigen, iDIN en iDEAL QR en tevens over de manier waarop zij deze kunnen implementeren en aanbieden aan hun klanten.

De presentaties van de volgende onderwerpen zijn beschikbaar in PDF.  

  • Incassomachtigen – de online manier om een geldige machtiging af te geven
    Incassomachtigen is de nieuwe manier om via de bank online een geldige incassomachtiging af te geven. Een handtekening op papier is daarbij niet meer nodig. Het product is op de website van incassanten te herkennen aan het beeldmerk.

    Incassomachtigen geeft het recht om via incasso een doorlopende of eenmalige betaling uit te laten voeren door de bank van de debiteur. Incassomachtigen wordt door de bank geaccepteerd als een geldige machtiging. Het wordt als digitale betaalmogelijkheid aangeboden door organisaties op internet, zoals energiebedrijven, verzekeraars, verenigingen en webwinkels. Klanten kunnen gemakkelijk, veilig en vertrouwd betalen.
    Sessie door Betaalvereniging Nederland.
    Opvragen presentatie Incassomachtigen in PDF...

  • iDIN – de nieuwe manier van online identificeren
    iDIN is een nieuwe interbancaire oplossing waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank.

    Door de toenemende digitale dienstverlening hebben bedrijven en instellingen een groeiende behoefte aan zekerheid over de identiteit van hun klanten. Met iDIN kan een klant zijn identiteit online bevestigen doordat de bank reeds over zijn of haar gegevens beschikt, omdat hij zich al heeft gelegitimeerd bij het openen van een bankrekening.
    Sessie door Betaalvereniging Nederland.
    Opvragen presentatie iDIN in PDF...
      
  • iDEAL QR – betalen met iDEAL in alle kanalen
    Met iDEAL QR kan een klant met zijn smartphone of tablet een QR-code scannen om een veilige mobiele iDEAL-betaling te doen.

    Een bedrijf kan bijvoorbeeld een iDEAL QR-code onderaan een factuur afdrukken of op een scherm tonen. De klant hoeft dan geen betaalgegevens meer over te tikken, maar kan makkelijk en foutloos betalen door de QR-code met de camera van zijn mobiele telefoon te scannen.
    Sessie door Betaalvereniging Nederland.
    Opvragen presentatie iDEAL QR in PDF...
     
  • Digitaal zakendoen met de overheid 
    EZ is – samen met partijen bij overheid en in de markt - bezig met de (door)ontwikkeling van een aantal digitale voorzieningen voor ondernemers. Daarbij vindt EZ het belangrijk dat overheden een voor ondernemers samenhangend geheel van voorzieningen aanbieden. Voorzieningen die zoveel mogelijk aansluiten op de processen en prioriteiten van ondernemers zelf. 

    Bekende toepassingen zijn systemen als SBR of eFactureren. Een recente ontwikkeling is MijnOverheid voor Ondernemers. Dit is een eigen digitale omgeving voor de ondernemer om zaken te doen met de overheid. En op termijn ook tussen private partijen.

    Op basis van onder andere enkele, vooraf gehouden consultatiesessies is het volgende aan de orde geweest:
    - Hoe willen bedrijven digitaal hun zaken met overheden regelen én communiceren?
    - Welke (digitale) processen moeten vooral beter?
    - Welke (digitale) voorzieningen en/of diensten moeten overheden daarbij bieden?
    - Hoe kunnen (digitale) voorzieningen/diensten van overheden en markt elkaar versterken?

    Deze sessie is georganiseerd door het Kennisplatform Administratieve Software i.s.m. ECP. Daarin presenteert EZ onder meer een update van MijnOverheid voor Bedrijven en ging zij daarover in gesprek met marktpartijen.
    Opvragen presentatie Digitaal zakendoen met de overheid in PDF...

Categorie(n) Kennisplatform Administratieve software, Standaardisatie, (open)standaarden, SEPA, ICT Innovatie, Soort > eBusiness en online betalingen, Soort > EAI, EDI, Webservice en API
Bronvermelding Kennisplatform administratieve software

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED