Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

Onderzoek

Beoordeling boekhoudpakket Tellow van de Rabobank

Plaatsingsdatum 24-11-2017
Berichtdatum November 2017

Door Sander Nederhof, ASU Advies & Administratie

Als boekhouder / adviseur ben ik nieuwsgierig naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van boekhoudprogramma’s, zodat je de klanten optimaal kan blijven bedienen naar de wensen die ze hebben.

Sinds halverwege dit jaar maakt de Rabobank reclame voor de hun boekhoudapplicatie Tellow. Dit pakken ze groot aan door meerdere reclamecampagnes op de radio en veel info in hun eigen blad. Voor mij, zo richting het einde van het jaar, een mooie gelegenheid om dit te bekijken zodat eventuele klanten in het nieuwe jaar kunnen starten.

Na wat onderzoek te hebben gedaan blijken er de volgende onderdelen te zijn:

  • Inlog op de website;
  • App in de App Store;
  • App in de Google Play Store

De website van Tellow ziet er veel belovend uit. Deze is duidelijk en strak ingericht. Het is te zien dat hier veel tijd in gestoken is om deze goed neer te zetten. Enige nadeel is dat deze vrij traag lijkt te werken.

Verder zijn op de website een aantal filmpjes te vinden over de werking van Tellow. Ook kan er een demo opgestart worden. Dit is voor mensen die graag een beter idee willen hebben een fijn pluspunt. Zowel de demo voor de web als de app geven een goed beeld van het programma. Ik heb daarom, in overleg met een klant een account aangevraagd met zijn bankrekeningnummer. Hij gaat de appversie beoordelen en ik beoordeel de webversie.

Procedure aanmelding:
De aanmelding verloopt op rolletjes. Het enige vervelende is dat je 2 maal je gegevens dient in te vullen. Daarnaast is het jammer dat je wel gegevens kan invullen dat je bij een andere bank zit, maar dan een melding krijgt dat het alleen beschikbaar is voor ZZP-ers die bankieren bij de Rabobank.

Na de aanmelding krijg ik vrij vlot een login. De instellingen die je daarna doorloopt spreken voor zich. Prettig is dat ze dit gelijk vragen zodat je gelijk alles goed kan zetten. Misschien zou hier een melding van welke gegevens je bij de hand moet hebben prettig zijn. Als startdatum kies ik 1 januari van dit jaar (2017), zodat ik veel kan testen.

Webapplicatie verwerken bonnen / facturen:
Na het inloggen en het doorlopen van de aanmelding kom je in het homescherm terecht. Hier wordt een leuke persoonlijke touch gegeven door je persoonlijk aan te spreken. Verder is de info die hier getoond wordt overzichtelijk en duidelijk. Je hebt wel het idee dat je kan klikken op de gegeven kengetallen, maar dat gaat helaas niet.

In het transactieoverzicht staan allemaal rode bollen. Erg confronterend om te zien hoeveel je nog moet doen als je terug gaat in het jaar.

Dan door naar de optie upload bon. Deze functie zie ik op meerdere plekken terugkomen in de webversie wat erg prettig is. Hiermee voorkom je dat je als gebruiker elke keer naar een ander scherm moet om je bonnen te verwerken. Ik begin met een aantal inkoopfacturen. Je kan meerdere bestanden in 1x aanleveren, Tellow vraagt dan om, per factuur deze te koppelen aan de transactie. Helaas lukt het niet om bij een verzamelbetaling meerdere facturen te koppelen, want na het koppelen van een bon aan een transactie verdwijnt deze in de lijst met transacties. Navraag leert dat Tellow ziet dat er een bestand aan gekoppeld is, gedurende die tijd dat het bestand in behandeling is, kan er geen ander bestand aan gekoppeld worden. In het transactieoverzicht zie je nu naast een heleboel rode bollen een aantal oranje bollen verschijnen. Nadat je de bon hebt gekoppeld is een beetje onduidelijk wat er gebeurd. Wat extra info over de verwerking zou prettig zijn. Nu is het afwachten hoe de verwerking gaat.

Op dezelfde manier upload ik een aantal verkoopfacturen die ik ook alvast koppel aan de ontvangen transacties.

Wat mij opvalt is dat je nu zelf de facturen aan het koppelen bent met de transacties. Hiermee maak je het voor Tellow makkelijk, want als ik een aantal bonnen niet koppel aan een transactie worden deze niet alsnog gekoppeld nadat ze verwerkt zijn. Navraag leert dat ze de transacties inladen vanaf de datum die je opgeeft als startdatum en dat die transacties niet nogmaals nagelopen worden of er een factuur/bon is die erbij hoort. Dit is een gemiste kans, waarna ik van de support krijg te horen dat ze dit in het komende jaar als speerpunt hebben om het koppelen van transacties en facturen/bonnen te verbeteren.

Na een dag wachten zijn de aangeleverde bestanden verwerkt door Tellow.

In het transactie overzicht staan nu voor een aantal transacties geen bolletje meer. Ze gebruiken dus een stoplichtsysteem, zonder het groene bolletje te gebruiken. Het zorgt er wel voor dat het overzichtelijk blijft en niet te druk wordt doordat er teveel kleuren in je scherm staan.

Ik ben benieuwd naar de boekingen die gemaakt zijn. Het is dat ik het in de demo heb gezien, anders had ik niet geweten dat er een kopje boekhouden is. Deze kan ik niet zo snel vinden. Door nogmaals de demo te bekijken kan ik vinden dat je via instellingen een gebruiker kan uitnodigen die de boekhoudrol krijgt. Als ik het voor mezelf wil doen, krijg ik een foutmelding. Hier zal een bug achter zitten waardoor het niet werkt.

Via de schermen boekhouden krijgt ik als adviseur extra inzicht in de boekingen die gemaakt zijn. Ook is er voor mij de mogelijkheid om deze aan te passen naar een andere rekening. De keuzes hierin zijn wel vrij beperkt. De boekingen die zijn teruggekomen zijn gelukkig ook allemaal goed. De juiste BTW codes zijn gebruikt, ook voor de inkoop binnen de EU en wat prettig om te zien is, is dat er een BTW boeking aan vasthangt.

Aanmaken verkoopfacturen:
Hier staan inmiddels een aantal geïmporteerde verkoopfacturen in. Toch wil ik graag zelf ook een aantal facturen aanmaken. Het factuurnummer wat gegeneerd wordt is een standaard die Tellow kiest. Via de optie instellingen kan je het eigen factuurnummer kiezen. Je krijgt de optie uit een 3-tal sjablonen die er prima uitzien. Je kan niet veel aanpassen, maar alle info staat erop. Voor mensen die een fancy layout willen is er de optie om de factuur te importeren.

Het adresboek ziet er strak uit, maar kan zeker nog verbeterd worden. Want maak je nu een relatie aan of een contact en aan wie stuur je de factuur dan?

Je kan veel info op de factuur vermelden, het lijkt alsof Tellow verwacht dat je dit standaard moet invullen, ondanks het sterretje, waardoor je het idee hebt niet klaar te zijn. Ook missen vaste facturen, terugkomende artikelen of bijvoorbeeld de vorige factuur kopieren. Ik kon ook niet vinden dat ik een creditfactuur kan maken. Ik kan wel een factuur geheel crediteren, maar een aparte credit kreeg ik niet voor elkaar. De feature incl. of excl. BTW berekenen is ook leuk om te zien.

BTW aangifte:
De BTW aangifte is opgebouwd conform het overzicht van de Belastingdienst. Hij laat de boekingen en BTW ook op de juiste plek in de BTW aangifte zien en neemt ook heel netjes de inkopen uit het buitenland mee. Bij opslaan geeft Tellow een melding dat je deze zelf dient over te nemen op de website van de belastingdienst. Er is dus geen directe koppeling, wat gezien de concurrentie heeft gedaan, ook geen gemis is.

Jammer is dat er wel een ICL bedrag wordt weergegeven, maar dat je niet kan zien welke bedrijven en bedragen je dan moet aangeven. Hier zit nog een verbeterpunt.

Na vastleggen kan je de aangifte niet meer aanpassen. Hoe ze dan omgaan met BTW aangiftes die afwijken blijft een vraag die even open blijft staan.

Rapportages:
De rapportages zijn overzichtelijk en hebben een gebruikelijke layout. Als gebruiker kan je alleen niet zien wat er op een bepaalde rekening is geboekt. Als persoon met de boekhoudrol heb je wel de mogelijkheid om dit inzicht te bieden.

Jammer is dat er nog niet de mogelijkheid is om gegevens uit het systeem te krijgen in de vorm van een PDF, Excel of ander format.

Boekhouden:
Deze optie is gericht op de boekhouder / adviseur of gebruiker die de kennis heeft. Hier kan je alles terugvinden wat er nodig is. In de lijn met de rest van het programma ziet dit er strak uit. Her en der werken filters nog niet helemaal goed, maar er valt verder prima mee te werken.

Wat nog wel ontbreekt is de optie om het jaar af te sluiten en daarmee periodes te sluiten. De support, wat trouwens vriendelijke dames zijn, geeft hierop antwoord dat deze in december beschikbaar is.

Kosten:
De kosten voor een abonnement zijn € 5,- per maand en € 0,49 per bon / factuur. Voor een transacties wordt dus geen geld gevraagd. Voor een ZZP-er met 3 verkoopfacturen en 15 inkoopfacturen ben je dan per maand € 14,- kwijt (per jaar € 168,-). Daarnaast heb je eventueel nog de kosten voor je boekhouder. Die zal een andere offerte gaan uitbrengen waar de invoer uitgehaald wordt. Gezien de uitkomst van de boekingen zal deze adviseur voldoende kunnen bouwen op de kwaliteit om zich te concentreren op de hoofdlijnen en adviezen.

Ik vind de prijs concurrerend in vergelijking met de andere kleinere partijen in de markt, zeker voor hetgene wat je ervoor terugkrijgt.

Eindconclusie:
Je merkt dat de applicatie vanuit het oogpunt van een gebruiker is ontwikkeld, zeker als je kijkt naar de app, met als doel om het leuk en eenvoudig te maken. Ze hebben het grootste irritatiepunt van de ondernemer en boekhouder weggenomen, wat de doos met bonnen is en het navragen, en daar een mooi product van gemaakt. Ik zie zeker potentie als het ook open gaat voor klanten van andere banken en andere ondernemingen. Het wordt dan een geduchte concurrent voor andere boekhoudpakketten.

Mijn klant was zeer te spreken over de app. Het valt hem op dat hij het doen van de administratie eerst als iets vervelend beschouwde inmiddels bijna leuk vindt. Het kost hem minder tijd, omdat gedurende de dag gelijk gevraagd wordt om een bonnetje en hij niet aan het einde van de maand / kwartaal alles voor mij bij elkaar aan het zoeken is of vragen te krijgen waar een bepaalde bon of uitgave voor is geweest.

Gezien een eerdere review en mijn beoordeling blijkt wel dat Tellow in korte tijd grote stappen vooruit heeft gezet. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen van komend jaar.

November 2017
Sander Nederhof
ASU Advies & Administratie


Oproep testen boekhoud- en andere standaard software
Heeft u net als Sander de moeite genomen standaard (online) software onafhankelijk, objectief en uitvoerig te testen en bent u ook bereid deze ervaring te delen? Neem dan even contact met ons op via redactie@softwarepakketten.nl.

Wie weet prijkt dan straks ook uw ervaring op deze website.

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, ZZP'ers en klein MKB, Soort > Boekhoudsoftware
Bronvermelding Sander Nederhof, ASU Advies & Adm. Test Tellow
Internet URL Sander Nederhof, ASU Advies & Adm. Test Tellow

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug

Kleisteen

Informer Software


Bjorn Lunden



Timewriter

AFAS Software


Onerzoeksbureau GBNED