Softwarepakketten.nl
Exact Software

Bijdrage van Bloggers (blogs)

GDPR en uw financiele afdeling

Plaatsingsdatum 06-02-2018
Berichtdatum Februari 2018

Door Patty Oudhof, Tradeinterop

Er wordt al lange tijd over gesproken, maar op 25 mei aanstaande is het zover. Op die datum treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking en dat raakt vrijwel iedere organisatie. Het is een misverstand dat deze wet alleen belangrijk is voor organisaties die data van consumenten verwerken. De wet is namelijk van toepassing op alle data die herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon en vrijwel iedere organisatie verwerkt deze data.

Persoonsgegevens en uw facturatieproces
Ook uw financiële afdeling verwerkt deze gegevens. U kunt dan denken aan persoonsgegevens van personeel, maar vergeet ook zeker uw facturatieproces niet. Ook facturen bevatten persoonsgegevens. Het kan gaan om de naam van een persoon op de factuur, maar bijvoorbeeld ook om het BTW-nummer van een zzp’er. Het burgerservicenummer maakt namelijk onderdeel uit van dit BTW-nummer.

Met deze persoonsgegevens dient op een correcte manier te worden omgegaan. Het is goed om daar rekening mee te houden en indien nodig passende maatregelen te treffen om compliant te zijn aan de nieuwe wetgeving. De boetes voor overtreding van de GDPR kunnen oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet.

Datalek
Wat niet nieuw is, maar zeker zo belangrijk, is dat ook datalekken gemeld moeten worden. Een datalek moet gemeld worden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en dat moet gebeuren binnen 72 uur, nadat het lek is ontdekt. Voorbeelden van een datalek zijn bijvoorbeeld een gehackte computer, een gestolen laptop of een zoekgeraakte USB-stick met (toegang tot) persoonsgegevens.

Facturen uitwisselen
De meest gebruikte methode om facturen uit te wisselen is e-mail. Dat betekent dat uw factureren onversleuteld over het internet worden verzonden. Daarbij komt dat een menselijke fout snel gemaakt is. In de haast wordt er een foutje gemaakt in het e-mailadres van de ontvanger en de e-mail, inclusief factuur met persoonsgegevens, belandt bij de verkeerde persoon: een datalek. Dit is maar een klein voorbeeld van hoe snel het mis kan gaan.

Elektronisch factureren via Simplerinvoicing helpt u uw facturen goed te beschermen. De uitwisseling van factureren vindt namelijk plaatst via het beveiligde netwerk van Simplerinvoicing. Een standaard e-mailbox (zonder speciale voorzieningen) staat altijd open. Iedereen kan er een bericht naartoe sturen. Daarnaast kunnen facturen die per e-mail worden verzonden onderweg worden onderschept, gewijzigd en vervolgens bij uw klant in de e-mailbox terechtkomen. Dit voorkomt u door te e-factureren via Simplerinvoicing. Wanneer u via dit netwerk een e-factuur ontvangt, weet u zeker dat de afzender ook daadwerkelijk die afzender is en dat de factuur onderweg niet is gewijzigd.

Wilt u meer weten over elektronisch factureren via Simplerinvoicing? Klik dan hier

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Branche > Financials, Soort > (Elektronisch) factureren, Assuring (incl. certificeren en compliance)
Bronvermelding Tradeinterop
Internet URL http://www.tradeinterop.com

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug

Gerelateerde berichten

E-factureren: Wat is een PEPPOL ID en waarom heb ik het nodig? [27-07-2018]

Adaptive onboarding: laat uw leverancier elektronisch aan u factureren [17-06-2018]

Elektronisch factureren: uw organisatie direct aansluiten op PEPPOL [24-05-2018]

Elektronisch factureren via PEPPOL: Native OR NOT native [26-04-2018]

E-factureren: maak een plan en verdiep u in het softwarelandschap van uw organisatie [31-03-2018]


Woensdag 19 september 2018
Praktijkdag scan, herken, efactureren en robotic 2018

Maak tijdens deze praktijkdag kennis met alle mogelijkheden op het gebied van scannen, herkennen en elektronische factuurverwerking en natuurlijk robotic accounting (machine learning).
Meer informatie en aanmelden...



CreAim


AFAS Software


Visma Software

Tecknow


Onerzoeksbureau GBNED