Softwarepakketten.nl
Exact Software

Bijdrage van Bloggers (blogs)

Verandering in accountancy; niet omdat het kan, maar omdat het moet

Plaatsingsdatum 24-02-2018
Berichtdatum Februari 2018

Blog door Marcel Spoelstra, Accountantskantoor Spoelstra & Scherer

Nieuwe technologie raakt elk aspect van het bedrijfsleven, variërend van productie tot dienstverlening. Elke organisatie zal de gevolgen merken. Ondernemers en medewerkers zullen nieuwe technologie inzetten, zowel op het werk als ook thuis. Zij verwachten hetzelfde niveau van automatisering en gemak, zoals in hun privé- en in hun zakelijk leven. Bijvoorbeeld in het voeren van administraties. De druk tot verandering komt dus niet alleen vanuit de accountancy. Het heeft invloed op iedereen; ook op uw cliënten.

Negeren en stilstaan is geen optie. Verschillende kantoren hebben verschillende eisen, afhankelijk van hun omgeving en cliënten. Maar gelukkig zijn dezelfde regels op alle kantoren van toepassing als ze willen blijven concurreren in accountancy. Ik noem een paar voorwaarden:

  1. Systemen volledig cloudbased;
    Het is verstandig om alle systemen te verhuizen naar de cloud. Dit omvat gegevensopslag, software en communicatie. Er zijn zoveel voordelen om dit te doen. Alles veilig online betekent dat de IT-kosten dalen en dat u zich geen zorgen hoeft te maken over over back-ups en upgrades. Maar het allerbelangrijkste: het gehele kantoor heeft overal en altijd toegang tot uw systemen.
       
  2. Sterke samenwerking met cliënten en binnen uw kantoor;
    Communicatie is de basis voor succesvol ondernemen. Des te meer u communiceert met uw cliënten, des te beter u in staat bent om hun behoeften en wensen in kaart te brengen. Dit helpt u om te bepalen met welke diensten u hen kunt helpen. Goede interne communicatie helpt u om nieuwe groeikansen te vinden.
        
  3. Up-to-date cliëntrelatiemanagement (CRM);
    In tegenstelling tot wat traditionele kantoren doen, leggen moderne accountantskantoren systematisch alle communicatie en de behoeften, wensen van hun cliënten vast. Ze spelen hierop in door diensten en adviezen te ontwikkelen die op verschillende doelgroepen van toepassing zijn. Dit vergroot hun toegevoegde waarde en maakt het mogelijk om hun honorarium te verhogen, door een advies meerdere malen te verkopen.
       
  4. Een adviesmodel;
    Moderne kantoren kenmerken zich doordat zij het jaarwerk en de verzorging van aangiften verkopen als bijproducten van hun adviesdiensten. Nieuwe software automatiseert de boekhouding. De nadruk ligt op de verkoop van kennis in plaats van tijd, voor een commodity als jaarwerk.
       
  5. Actieve marketing;
    In plaats van contacten te leggen tijdens lokale netwerkbijeenkomsten, promoten moderne kantoren hun diensten actief door middel van marketing met behulp van social media. Ook hebben ze een dynamische en contentrijke website. U moet dáár zijn waar uw (toekomstige) cliënten zijn. En die vindt u steeds meer op het internet.
    Als u de transitie naar een modern kantoor heeft doorgemaakt zijn er legio voordelen. Ik licht drie grote voordelen – verhoogde productiviteit, meer cliënten en meer waardevolle diensten – hierna toe.

    Voordeel 1. Verhoogde productiviteit
    Webbased kantoren verrichten meer werk dan traditionele kantoren. Door meer geautomatiseerd werk kan werk dat voorheen dagen of weken in beslag nam nu in een paar uur gedaan worden.

    Voordeel 2. Meer cliënten
    Door tijdsbesparing op het basiswerk voor uw bestaande cliënten, heeft u meer tijd over voor nieuwe cliënten. Ook heeft u nu de beschikking over nieuwe marketingtools om eenvoudiger nieuwe cliënten binnen te halen dan voorheen.

    Voordeel 3. Meer waardevolle diensten
    In plaats van basale administratieve diensten te leveren, kunt u nu ook meer waardevolle (advies)diensten leveren. Dit genereert doorlopende omzetstromen. Het is bovendien uitdagend en gevarieerd werk! In het kort: moderne accountancy verbetert de efficiency van uw kantoor en maakt u meer attent op nieuwe omzetkansen. Het verschaft u betere communicatie en samenwerking met uw cliënten. Het haalt het maximale uit uw kantoor. Eerder beschreef ik de verschillende fasen en doelen om een innovatief kantoor te worden. Maar hoe bereikt u die doelen? Niemand hoeft u natuurlijk te vertellen hoe u uw kantoor als onderneming moet drijven. Maar hier volgen een paar praktische ideeën.

    Doe onderzoek. Onderzoek de ontwikkelingen in accountancy. Bezoek websites en lees publicaties op sites zoals accountancyvanmorgen.nl, accountantweek.nl, accountant.nl, etc. Maar kijk ook eens over de grens en zie hoe het er daar aan toe gaat, bijvoorbeeld op accountingweb.com en op panalitix.com. Bezoek conferenties, bekijk webinars en leer alles over innovatie in accountancy.
      
    Betrek uw personeel en cliënten hierbij. Verandering is gemakkelijk als u kunt rekenen op de medewerking van uw personeel en cliënten. Benader eerst uw cliënten die geïnteresseerd zijn in technologische ontwikkelingen en nieuwe diensten. Stel een ‘technologieteam’ samen vanuit diverse geledingen binnen uw organisatie en zorg ervoor dat iemand de leiding heeft. Identificeer inefficiënties in uw workflows en betrek uw cliënten hierbij. Schroom niet om extern advies in te roepen wanneer dat nodig is.
       
    Implementeer cloudsoftware. Veel accountancywerk kan worden geautomatiseerd; een mooie kans. Het is ook geen tovenarij; denk bijvoorbeeld aan internetboekhouden. Het houdt enkel in dat gegevens in de cloud worden opgeslagen. Het vereenvoudigt de workflow en betekent dat data veilig in de cloud toegankelijk zijn. Bekijk cloudtoepassingen (boekhouding-, fiscale en jaarrekeningsoftware) en kies datgene wat het beste bij u past. 

Bron volledige blog: boek "Een positief reisadvies voor de Proactieve Accountant", door Marcel Spoelstra.
 

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Branche > Accountantskantoren > Visie ICT
Bronvermelding Marcel Spoelstra
Internet URL http://www.marcelspoelstra.nl

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug

Woensdag 6 juni 2018
Praktijkdag: software voor de belastingadviespraktijk
Doel: de fiscaal intermediair, en andere geïnteresseerden, inzicht bieden in visie en oplossingen voor fiscale aangiftes IB en VPB en daaraan gerelateerde zaken, zoals koppeling boekhouden, deponeren jaarrekening (micro/klein) en adviesgerelateerde data-analyse voor de aangiftepraktijk. Met als belangrijk motto "zien is geloven", waarbij leveranciers van fiscale aangiftesoftware IB en VPB uitgedaagd worden live een bepaalde casus te tonen.
Meer informatie en aanmelden...



CreAim


AFAS Software


Visma Software

Tecknow


Onerzoeksbureau GBNED