Software nieuws
Het nieuwe Boekhouden van ABN AMRO op de testbank: te snel in productie genomen
Plaatsingsdatum | 25-02-2020 |
Berichtdatum | 24 februari 2020 |
Afgelopen week kwamen wij het nieuwe product “Boekhouden van ABN AMRO” tegen op LinkedIn en op de eigen website van ABN AMRO. ABN AMRO brengt haar boekhoudpakket “Boekhouden van ABN AMRO” op de markt in 3 smaken, te weten: 1) Voor Zzp'ers en Freelancers, 2) voor Management BV & Holding en 3) speciaal voor het MKB. Met vermelding dat de laatste 2 smaken pas per juni 2020 beschikbaar zijn. Op haar website meldt de ABN AMRO het volgende: “Eerste 3 maanden gratis, Bonnen scannen via app en Automatische koppeling aan betalingen. Na deze 3 maanden geldt een vanaf prijs van 9,95 per maand”. Een attentiepunt is dat je als het ware direct gebonden aan een abonnement dat je zelf moet opzeggen. Onze voorkeur gaat bij online software uit naar een gratis proefperiode die automatisch eindigt zonder dat je expliciet hoeft op te zeggen. De afgelopen jaren is de markt wat overspoeld met nieuwe online boekhoudsoftware voor met name de doelgroep Zzp’ers. Je moet dan ook wel iets goeds te bieden hebben om daar nog een plaats te veroveren. En ABN AMRO heeft natuurlijk haar goede naam als financiële dienstverlener hoog te houden. We nemen de proef op de som en besluiten “Boekhouden van ABN AMRO” op onze testbank te leggen. Voorwaarde is dat je als ondernemer beschikt over een bankrekening bij de ABN AMRO en die hebben wij. Het aanvragen van “Boekhouden van ABN AMRO” is gekoppeld aan de inloggegevens van een bankrekening en verloopt in ons geval beslist niet van een leien dakje. Tijdens meerdere pogingen worden we geconfronteerd met de melding “Technische fout. Er lijkt helaas iets misgegaan. Probeer het later nog een keer”. Maar de aanhouder wint en na ongeveer de 6e poging blijken we succesvol aangemeld om te boekhouden bij ABN AMRO. Als we willen starten geeft dat direct een scherm met de melding “Er is een fout opgetreden” en blijken we niet meer in het boekhoudprogramma te zitten. Na contact met de Servicedesk ABN AMRO Boekhouden kunnen we in de loop van de dag weer verder met onze test, waarbij wij globaal de volgende functies hebben doorgenomen: instellingen, dashboard, rapportages, transacties, inkomsten en uitgaven. De bediening oogt gebruikersvriendelijk, maar tijdens onze test lopen we tegen de nodige problemen en beperkingen aan, zoals: Nederlandse en Engelse teksten die door elkaar gebruikt worden op met name rapportages. Een banksaldo op de kolommenbalans dat niet overeenstemt met het werkelijke banksaldo van dat moment op het dashboard. Een balans met als titel “Winst- en verliesrekening”. Bij het matchen van een banktransactie krijgen we een scherm met “Oeps! Er is een fout opgetreden” en moeten we weer opnieuw inloggen. Bij het uploaden van inkoopfactuur op zaterdagmorgen via “Bon(nen) uploaden” volgt de melding “Hartelijk dank voor het uploaden van de bon. De bon is op werkdagen binnen 24 uur verwerkt. We gaan ermee aan de slag”. Terwijl bij de promotie van het pakket toch echt staat “Automatisch & realtime bonnen verwerken”. Daarnaast zien we geen helpteksten (wel een helpbutton), handleiding of voorbeeldadministratie. Onze conclusie is dat “Boekhouden van ABN AMRO” te snel in productie is genomen. Zijdelings vragen we ons nog af waarom ABN AMRO niet eerst zorgt dat een automatische bankkoppeling voor alle andere online boekhouden mogelijk is (dat kan namelijk slechts met een deel van betreffende pakketten), in plaats van nu eerst zelf een boekhoudpakket op de markt te brengen. Tot slot vragen we ons af wie vanuit het bestuur en/of directie van de ABN AMRO toestemming heeft gegeven om met “Boekhouden van ABN AMRO” in productie te gaan en op basis van welke auditverslagen en/of accountantsrapportages dat heeft plaatsgevonden. Uitgebreid bericht en testverslag |
Categorie(n) | GRC en Assuring, ZZP'ers en klein MKB, Branche > Accountantskantoren, SAAS, Cloud Computing, Branche > Financials, Softwareselectie, Soort > Boekhoudsoftware |
Bronvermelding | Onderzoeksbureau GBNED |
Internet URL | Onderzoeksbureau GBNED |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Gerelateerde berichten
Boekhoudsoftware middelgroot: aanzienlijke verschillen in standaard ondersteuning robotic accounting [19-10-2022]
Wat zijn de alternatieven voor Wolters Kluwer Avanzer Aangifte dat stopt per einde van dit jaar [15-09-2022]
Andere insteek Gids boekhoudsoftware 2021: ontwikkeling vanuit de leveranciers [14-04-2021]
Nooit meer handmatig een loonjournaalpost overtypen: RGS maakt het mogelijk [17-11-2020]