Softwarepakketten.nl
FiscaalOnline
HIX
Exact Software
VISMA eAccounting Accountancy

Onderzoek

Terugblik en presentaties Praktijkdag Practice management 2020

Plaatsingsdatum 07-03-2020
Berichtdatum 9 maart 2020

Deze (eerste) "Praktijkdag Practice management in een nieuw tijdperk" vond plaats op woensdag 4 maart 2020 te Hoevelaken.

Onderstaand een overzicht van behandelde onderwerpen, sprekers en beschikbare presentaties. Alsmede beschikbare rapporten in relatie tot behandelde onderwerpen. 

De selectie van een DMS als onderdeel van Practice management
CROP accountants & adviseurs heeft voor haar Practice management gekozen voor een best of breed oplossing. Zo wordt gewerkt met Exact Synergy voor relatiebeheer en workflow, geïntegreerd met Qicstime voor uren en facturering. Maar hoe maak je dossiers onderdeel van je systeem? En welke plaats neemt Office 365 hierbij in? 
Afgelopen periode heeft CROP een selectietraject uitgevoerd voor een nieuw Document Managementsysteem (DMS) als onderdeel van haar Practice management. Sigurd Felix, Hoofd Automatisering bij CROP, stelde zich bij de selectie voor het DMS de vraag of een zelfstandig leesbaar dossier haalbaar is in de accountancy en schreef daarover op persoonlijke titel een uitgebreide blog. Sigurd deelde zijn visie over Practice management en de rol die een DMS daarbij inneemt. Ook heeft Sigurd een toelichting gegeven over het selectietraject naar een nieuw DMS en de keuzes die daarbij gemaakt zijn.
Opvragen presentatie (PDF).

Practice management in de praktijk
Ten Donkelaar administraties en advies is een franchiseorganisatie met inmiddels 15 vestigingen. Ten Donkelaar werkt met een model waarbij cliënten een vast bedrag per periode betalen voor de financiële dienstverlening en de urenregistratie door medewerkers dus niet de basis is voor declareren. Pierre Claassen is mede eigenaar van de Vestiging in Helmond en heeft in 2016 de keuze gemaakt voor een geïntegreerde practice management oplossing met als uitgangspunt “waar willen we naartoe met onze dienstverlening”. In de praktijk is dat vertaald in de practice management oplossing Advisor van Visma, waarbij gewerkt wordt met CRM, workflow, urenregistratie en voortgangsbewaking. Pierre deelde zijn opgedane ervaring met practice management binnen zijn kantoor.
Opvragen presentatie (PDF).

Practice management in de praktijk
WEA Rivierenland Accountants & Adviseurs (één van de acht zelfstandige maatschappen van de WEA organisatie) heeft begin 2019 gekozen voor Unit4 PSA, gebouwd op MS Dynamics 365, als practice management oplossing. Hierbij zijn functies als CRM, urenregistratie en facturering al operationeel in gebruik genomen. De uitrol van andere functies is gepland, evenals de implementatie van andere Microsoft 365 toepassingen als Office, Power BI, Sharepoint en Teams. Maartje van Lieshout is als applicatiebeheer van WEA Rivierenland nauw betrokken bij de invoering van genoemde oplossingen en deelde haar ervaring met aanwezigen.
Opvragen presentatie (PDF). 

Practice management in de praktijk
Frank Kolijn is accountant en eigenaar van het gelijknamige accountantskantoor frank. Een paar jaar geleden heeft Frank met zijn kantoor de overstap naar de cloud gemaakt. Frank gelooft in ‘best of breed’ oplossingen om op die manier zo optimaal mogelijk zijn klanten van dienst te kunnen zijn en online samen te werken. Voor practice management heeft Frank enkele jaren geleden al de keuze gemaakt voor het CRM-systeem van RADAR Software, dat op dit moment volledig geïntegreerd werkt met Microsoft Sharepoint. Frank gaat in op de keuzes voor de softwaretoepassingen die zijn gemaakt voor zijn kantoor en deelt zijn opgedane ervaring met u.
Opvragen presentatie (PDF).

Practice management in de praktijk
216 Accountants is een kantoor dat qua innovatie voorop loopt, zo ook op het gebied van Practice management. Sinds januari 2019 is TESS in gebruik genomen als practice management oplossing dat als basis het bekende Salesforce CRM platform kent. Samen met meerdere kantoren is 216 nauw betrokken bij het vaststellen van de roadmap van TESS. Uren schrijven en een koppeling met Fiscaal gemak, Silverfin en CaseWare in het kader van voortgangsbewaking zijn dan aan de orde. Een koppeling met MijnAccountantsportal is al in gebruik, evenals het digitaal on-boarden (know your customer) met een ingebouwde risico analyse voor nieuwe klanten. En ook een koppeling met MS Sharepoint, dat gebruikt wordt als DMS, is operationeel. Martin de Bie van 216 deelt zijn ervaring met de deelnemers.
Opvragen presentatie (PDF).

Leren van elkaar
Deelnemers gaven een terugkoppeling over hun bezoek aan de informatiemarkt. Wat vonden zij het melden waard en wat vonden de andere deelnemers daarvan? Op deze wijze konden deelnemers leren van elkanders bevindingen. Een aanpak die zeker tijdens andere bijeenkomsten herhaald zal worden.

Rapportbesprekingen
Op deze dag kwam ook nieuwe versie uit van het volgende rapport:

  • Practice management software voor de accountancy (2020);
    Dit rapport is gericht op Practice managemement software voor de accountancy. Bij de selectie van dergelijke systemen staat voorop dat deze in ruime mate afgestemd zijn op de werkwijze binnen een accountantskantoor. Zo is een koppeling met andere systemen die gebruikt worden binnen de accountancy van groot belang als het gaat om het eenmalig registreren van (relatie)gegevens.
    Naar opvragen gratis rapport.

Aandachtspunten
Op basis van de gegeven presentaties en discussies hebben we de volgende aandachtspunten genoteerd:

  • Dossiers en documenten staan op verschillende plaatsen; Er is ook verwezen naar het begrp "Zelfstandig leesbaar dossier" en de vraag of een link naar een digitaal document vanuit een dossier afdoende is. De vraag is ook of hiervoor duidelijke richtlijnen vanuit de NBA zijn. 
  • Bij de inzet van Microsoft Sharepoint is als aandachtspunt genoemd het instellen van rollen en rechten. Alsmede hoe om te gaan met gegevens die in de persoonlijke (OneDrive) omgeving staan als een medewerker uit dienst gaat.
  • Bij practice management, en documentbeheer in het bijzonder, kwam naar voren de koppeling en/of integratie met vakinhoudelijke pakketten (VIPS genoemd). 
  • (Realtime) integratie tussen de diverse softwaresystemen. Als voorbeeld is genoemd het nu nog handmatig moeten aanpassen van een telefoonummer (van een cliënt) op meerdere plaatsen.
  • Signaleringsrapportages voor advieswerkzaamheden.
  • Mogelijkheid tot plannen.
  • De kosten zelf en de onderliggende kostenmodellen van softwaretoepassingen. Als voorkeur wordt genoemd kosten naar gebruik (per gebruiker, per administratie).
  • Commnuceren met cliënten via chat en whats-app in plaats van email.
  • Consultancykosten bij de ingebruikname en inrichting van software.

Categorie(n) Branche > Accountantskantoren, Soort > Portaaltoepassingen, ICT Innovatie, Soort > Documentbeheer en dossierbeheer, Soort > Practice management software (en uren)
Bronvermelding Onderzoeksbureau GBNED
Internet URL Onderzoeksbureau GBNED

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED