Bijdrage van Bloggers (blogs)
Customer Relationship Management (CRM) versus Enterprise Resource Planning (ERP)
Plaatsingsdatum | 14-07-2020 |
Berichtdatum | Juli 2020 |
Blog door Bert Burggraaf - Sales Manager Odoo Experts Enterprise Resource Planning (ERP) en Customer Relationship Management (CRM) lijken in eerste instantie veel overeenkomsten met elkaar te hebben. Beide bevatten immers veel bedrijfscontacten, bedrijfsgegevens en bedrijfsorders. Beide systemen zijn geschikt voor het verwerken van informatie met betrekking tot een bedrijf of een organisatie. Maar wat onderscheidt ERP van CRM nu eigenlijk? CRM Systeem CRM-applicaties zijn bedoeld om elk contactmoment vast te leggen en op te slaan met betrekking tot klant/prospect interacties. De informatie is centraal vastgelegd en toegankelijk voor iedereen. Bijvoorbeeld: als jouw verkoper een telefoontje krijgt van een klant/prospect, kan hij nieuwe gegevens invoeren, zoals informatie over de klant, opmerkingen over het gevoerde gesprek en voortgang van de offertes. Gebruikmakend van de informatie kan het verkoopteam van jouw bedrijf een gepersonaliseerde nieuwsbrief sturen waarin de klant wordt gevraagd om de dienst of het product te kopen. CRM-applicaties kunnen ook forecasts maken, prospects beheren, facturen / e-mails vastleggen en markttrends analyseren. Het is onnodig om te zeggen dat een CRM-applicatie al die functies biedt die relevant zijn om nieuwe relaties op te bouwen en bestaande klanten te behouden. Door de klantinformatie nauwkeuriger te maken, kunnen klantrelaties aanzienlijk worden verbeterd. Kortom, zonder al te veel hindernissen kun je, gebruikmakend van de CRM-applicatie, gemakkelijk de gegevens vastleggen en triggeren voor de volgende stap van het initiëren van verkoop. Met de juiste CRM-software kunnen afdelingen elk onderdeel van de klantervaring effectief structureren. ERP Systeem Als je je bedrijf wilt opschalen, vraag je je misschien af wat het eerst moet worden geïmplementeerd. Dit kan een lastige keuze zijn, omdat zowel CRM als ERP opmerkelijke aandachtspunten hebben. Om op te schalen moeten je je verkoop en winst zeker verbeteren. En dit vereist goede CRM-software voor je bedrijf. Aan de andere kant vult ERP-software het bedrijf met exacte en nauwkeurige informatie van alle afdelingen. Samen met verkoop brengt het ERP-systeem precisie aan alle andere zakelijke activiteiten. ERP verlaagt je bedrijfskosten. Het genereert inzichtelijke rapporten van elk proces, helpt je bij het nemen van beslissingen en van realtime voorzorgsmaatregelen. Hoe dan ook, samen kunnen CRM en ERP het succes en de groei van jouw bedrijf vergroten. Door de kernfunctionaliteiten van elk grondig te begrijpen, kun je kiezen welke applicatie het beste werkt voor je organisatie. Odoo wordt geleverd met 30 basis-apps met CRM, Contacten, HR, Inkoop, Verkoop, E-commerce, Voorraad, Productie, Website, Projecten, Point of Sale, etc. Om de functionaliteit van elke App verder te vergroten, zijn er meer dan 20.000 plug-ins/Apps die geschikt zijn voor specifieke bedrijfsfuncties. |
Categorie(n) | Branche > Financials, Soort > CRM (relatiebeheer) en Marketing, Soort > ERP |
Bronvermelding | Bert Burggraaf - Sales Manager Odoo Experts |
Internet URL | Bert Burggraaf - Sales Manager Odoo Experts |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 14 mei 2025
Praktijkdag Practice management software
Krijg inzicht in visie, ontwikkeling en oplossingen, gericht op "Practice management". Oftewel de backoffice processen van bijv. een accountants- en administratiekantoor. Met functies als: relatiebeheer, dossierbeheer, document management, urenregistratie, declareren c.q. factureren, procesbeheer (met workflow), planning & control, correspondentie, dossiers en documenten.
Met ook aandacht voor ondersteuning door AI.
Meer info en aanmelden.