Bijdrage van Bloggers (blogs)
Hoe kies je de beste software voor jouw kantoor?
Plaatsingsdatum | 25-09-2020 |
Berichtdatum | September 2020 |
Door Mark ter Steege, F1 Leiderschap Een tijdje geleden werd ik benaderd door een kantoor dat graag stappen wilde zetten op ICT-gebied. Het vraagstuk dat op tafel kwam, was helder: het proces omtrent de jaarrekening moest strakker worden ingericht om tijdwinst te behalen. Ook moesten klanten worden voorzien van tussentijdse cijfers, zodat er meer advieskansen benut zouden kunnen worden. Aan mij de vraag: a) welke andere jaarrekeningsoftware zij moesten gaan gebruiken; en b) welke dashboardtool ze moesten inzetten? Met een duidelijke, afgebakende vraag onder de arm kon ik op zoek gaan naar het beste antwoord. Dat had zomaar MLE365 en Visionplanner kunnen zijn, of CaseWare en Comandi, of…. Geen antwoord, maar vragen Tijdens de nieuwe afspraak gaven ze aan dat ze een regionaal georiënteerd kantoor waren, waar persoonlijke aandacht en service voorop staan. Ze wilden groeien, vooral in het aantal klanten en niet per se qua medewerkers. Daarbij moest de inzet van ICT hen ondersteunen, maar ze wilden niet vooroplopen op het gebied van ICT. Nadat dit helder was, hebben we samen de huidige processen onder de loep genomen en onderzocht waar de tijd en energie verloren gaan. Zo bleek er vooral erg veel tijd te gaan zitten in het aanleveren van de boekhouding door klanten, het uitzoeken van vraagposten en het handmatig boeken. Daarnaast bleek dat de cijfers handmatig overgezet moesten worden in het jaarrekeningpakket. Vervolgens hebben we het huidige ICT-landschap in kaart gebracht. Een aantal oplossingen werkte naar volle tevredenheid. Andere oplossingen mochten worden vervangen als er betere alternatieven waren. Zelfde vraagstuk, ander antwoord De vraag die zo duidelijk leek – welke nieuwe oplossing is er voor de jaarrekening en een dashboard – bleek een heel ander antwoord te krijgen. Door goed de doelen van de organisatie te kennen, de behoeften van klanten scherp te hebben, de aanwezige kwaliteiten van medewerkers (en ontbrekende vaardigheden) te kennen en de processen te analyseren, kwamen we tot een heel andere oplossing dan een jaarrekeningpakket en een dashboardoplossing. Met (in dit geval) Yuki losten we het issue op van de aanlevering van de administratie en vraagposten. Door bankkoppelingen en het laten factureren door klanten via Yuki werd het boekwerk geminimaliseerd. Een API-koppeling met het huidige jaarrekeningpakket zorgde voor minder handmatige verwerking bij het opstellen van de jaarrekening. Klanten konden, indien gewenst, een (eenvoudig) dashboard krijgen. Belangrijker was dat de cijfers grotendeels up-to-date waren, waardoor de medewerkers veel eerder konden signaleren hoe het met de ondernemers ging. Hierover konden ze met de ondernemer in gesprek. Dit zorgde ervoor dat klanten meer dan ooit de toegevoegde waarde van hun accountant ervoeren. Mijn vraag aan jou Mark ter Steege |
Categorie(n) | Branche > Accountantskantoren, Branche > Accountantskantoren > Visie ICT |
Bronvermelding | Mark ter Steege, F1 Leiderschap |
Internet URL | Mark ter Steege, F1 Leiderschap |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
4 tips en tools voor procesoptimalisatie [30-12-2020]
Drie tools om efficiënter te plannen in 2021 [17-11-2020]
Drie tools om je klanten scherper te kunnen adviseren [17-10-2020]
Accountant: stop met veranderen en start met verbeteren [05-09-2020]