Bijdrage van Bloggers (blogs)
Controle NOW regeling jaagt ondernemers op kosten: inzet XML Auditfile Financieel onduidelijk
Plaatsingsdatum | 18-07-2021 |
Berichtdatum | 18 juli 2021 |
Blog door Gerard Bottemanne, Onderzoeksbureau GBNED. De wijze waarop achteraf controle plaatsvindt op uitbetaling van financiële steun aan ondernemers, die inkomstenderving hebben opgelopen ten tijde van de coronacrisis, is een aanpak die ondernemers ook achteraf op kosten jaagt. Zoals hierna zal blijken wordt volgens mij geen gebruik gemaakt van de al lang bestaande standaard XML Auditfile Financieel (XAF). Via de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) kunnen ondernemers een tegemoetkoming aanvragen als gevolg van omzetderving tijdens een corona-periode. Achteraf wordt opgave gedaan van daadwerkelijk omzetverlies. Ook wordt bij de definitieve vaststelling gekeken naar de daadwerkelijke loonsom in de betreffende NOW-periode. Bij de vaststelling wordt dus bepaald wat de definitieve NOW-tegemoetkoming is. Al dan niet steekproefsgewijs wordt door de overheid controle uitgevoerd op de betrouwbaarheid van de financiële opgave door de ondernemer en dus op de rechtmatigheid van de uitkering. Op zich niets mis mee. Alleen de wijze waarop zijn kanttekeningen bij te plaatsen. Deze controle leidt op enig moment tot een uitvraag aan de ondernemer vanuit “Samenwerkingsverbanden en Uitvoering Van Beleid Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid”. Een voorbeeld uit de dagelijkse praktijk illustreert deze controle als volgt: Gericht op een NOW 1.0 uitkering van afgerond € 2.300 aan een ondernemer in de Entertainmentsector is deze uitvraag de volgende: Het zal duidelijk zijn dat het beantwoorden van bovenstaande uitvragen de nodige tijd in beslag neemt. Al dan niet met de inschakeling van een accountants- of administratiekantoor. Je kunt je zelfs afvragen of dat wel in verhouding staat met de verstrekte uitkering van € 2.300 aan betreffende ondernemer. Dat de overheid achteraf een controle uitvoert op juistheid van de uitkering is nogmaals best logisch. Alleen is de vraag of de wijze waarop wel zo efficiënt is. Gerelateerd aan deze laatste vraag wordt uitgelegd waarom:
Dan blijft feitelijk alleen over de uitvraag van de drie omzetboekingen voor en na de meetperiode met bijbehorende bankafschriften en orderdocumenten. Mogelijk zie ik zaken over het hoofd en is bij het tot stand komen van de uitvraag door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid uitgebreid overleg geweest met onder andere de Belastingdienst, Kamer van koophandel en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountantskantoren. Bijvoorbeeld over de inzet van de Auditfile financieel (XAF), al dan niet in combinatie met RGS, en de al aanwezige BTW-aangiftes bij de Belastingdienst. De NBA is via de helpdesk NOW-regeling, om een reactie gevraagd naar bovenstaande. Mijn inziens schiet de NBA hierin tekort. Heb je zelf concrete aanbevelingen om de controle van de NOW- en soortgelijke regelingen efficiënter te laten verlopen? Laat het dan even weten via gerard@gbned.nl. |
Categorie(n) | Audit, dossierbeheer en data analyse, GRC en Assuring, Branche > Financials, SBR / XBRL, Branche > Accountantskantoren, ZZP'ers en klein MKB, RGS (ReferentieGrootboekSchema) |
Bronvermelding | Onderzoeksbureau GBNED |
Internet URL | Onderzoeksbureau GBNED |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Welke leveranciers van boekhoudsoftware zorgen voor een aangename verrassing in 2023 [01-04-2023]
Verkoopfacturen van factuursysteem naar boekhouding automatisch overzetten in UBL [26-07-2022]
Portaalsoftware en het ondersteunen van Digitaal ondertekenen [23-04-2022]
Overheid en grote ondernemingen laten het MKB onvoldoende meeprofiteren van elektronisch factureren [08-04-2022]
De kloof tussen boekhoudsoftware en externe verslaggeving [29-09-2021]