Bijdrage van Bloggers (blogs)
Digitaal ondertekenen: wetgeving, bewijzen, certificaten en versleutelen
Plaatsingsdatum | 08-07-2022 |
Berichtdatum | Juli 2022 |
Blog door PKIsigning Het lijkt een eenvoudige handeling in de meeste software: het digitaal ondertekenen van een document. Dit kan bijvoorbeeld door een simpel akkoord of via meervoudige verificatie. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat achter de elektronisch handtekening veel complexiteit schuilt. Zowel in technisch als juridisch opzicht. Voor een betrouwbare elektronische handtekening is er dan ook veel meer nodig dan een vinkje. Omdat het ondertekenen een rechtshandeling is moet je beslagen ten ijs komen. Ontdek welke aspecten essentieel zijn voor de implementatie van digitaal ondertekenen. Als gebruiker kijk je vooral naar aspecten als gebruiksgemak en welke functionaliteiten de ondertekensoftware biedt. Dat is uiteraard enorm belangrijk. Goede software zorgt voor een betere adoptie van digitaal ondertekenen binnen je organisatie. Er zijn alleen wel risico’s verbonden als je niet naar de onderliggende aspecten kijkt. Partijen die ondertekensoftware leveren zijn hierin gespecialiseerd. Ze besteden doorgaans meer zorg aan de juridische en technische aspecten dan een standaard ‘ondertekenfunctie’ die is ingebouwd in veel voorkomende software. Vind je het belangrijk om een betrouwbare handtekening te zetten, ook in elektronische vorm? Kijk dan eens goed naar deze aspecten: Europese verordening Complete bewijslast Certificaten Elektronische transactie
De controle:
Het 5e aspect Voor een uiterst betrouwbare handtekening met hoog betrouwbaarheidsniveau, de gekwalificeerde handtekening, waren tot voor kort ingewikkelde stappen nodig. Een persoonlijke identiteitscontrole en een certificaat op een USB-stick of pas. Dat zorgt ervoor dat vanwege van gebruiksgemak soms ondertekensoftware werd ingezet die een lager betrouwbaarheidsniveau biedt. Gelukkig is het gekwalificeerd ondertekenen steeds eenvoudiger. Sinds enige tijd kan dat al direct vanuit de cloud zonder USB-apparaat. De persoonlijke identiteitscontrole kan vanaf dit jaar ook op afstand. Zo heb je gebruiksgemak zonder concessies aan de betrouwbaarheid! |
Categorie(n) | Branche > Accountantskantoren, Soort > Authenticatie en ondertekenen, Branche > Juridisch, GRC en Assuring, ICT & Recht |
Bronvermelding | PKIsigning |
Internet URL | PKIsigning |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 8 oktober 2025
Bijeenkomst Software voor externe verslaggeving, audit en interne rapportage
Met speciaal thema "Software voor fiscale aangifte IB / VPB: van 5 naar 7 aanbieders in 2025". Nieuwe aanbieders stellen zich voor en bestaande aanbieders gaan in op ontwikkeling en innovatie. Open banking maakt het mogelijk om door de bank verkregen transacties van cliënten geautomatiseerd in te zetten binnen de Audit praktijk. De nieuwe XML Auditfile (XAF) 4.0. Interne rapportages en audit met BI. RGS MKB: standaard decimaal rekeningschema met basis voor kengetallen, (externe) rapportages en audits. Wat hebben ViDA en DRR te maken met E-factureren. En het gebruik van AI komt aan de orde.
Meer info en aanmelden.
Gerelateerde berichten
Ontwikkelingen in Practice Management voor Accountantskantoren [14-04-2025]
Herziening eIDAS, komst Europese digitale identiteit [29-11-2022]
Printen, ondertekenen en weer inscannen. Is dit wel rechtsgeldig? [14-06-2022]
Digitaal ondertekenen: weet al u van de hoed en de rand? [12-08-2021]