Softwarepakketten.nl
Exact Software

Agenda

Seminar Boekhoudsoftware: standaarden, koppelingen en innovatie

Datum 30-03-2022
Duur 13.30 - 18.00 uur
Plaats Hoevelaken (of nabijheid)

  
Boekhoudsoftware staat al lang niet meer op zichzelf en gaat verder dan het registreren van mutaties en het uitdraaien van een kolommenbalans. Boekhoudsoftware is vandaag de dag de spil in het proces "van record to report". 

Mutaties komen voor 95% automatisch tot stand door geavanceerde koppelingen met andere systemen. En bij gegevensuitwisseling voor externe rapportages komt geen handwerk meer aan te pas. Mits je boekhoudpakket de juiste standaarden en koppelingen ondersteunt.

Mutaties komen automatisch tot stand door ontwikkelingen als:

  • E-bankieren met standaarden als SEPA en PSD2; E-factureren, zowel inkomend als uitgaand; Online betalingen via Payment Service providers met standaarden als CAMT en MT940 en Robotic accounting; met technieken als API en AI.

Gegevensuitwisseling vanuit de boekhouding is mogelijk voor onder andere:

  • Belastingdienst met BTW-aangifte, ICP-opgave en winstaangifte IB en VPB; Kamer van Koophandel, jaarrekening; Kredietinstellingen (waaronder banken), kredietrapportage; CBS, productie jaarstatistieken; BI en interne rapportages en Creditmanagement.

Doet mijn boekhoudpakket dat allemaal standaard?
Bij de aanschaf van een boekhoudpakket let je natuurlijk op de geboden functionaliteit, zoals het ondersteunen van vaste activa en afschrijvingen, e-banking met overboekingen, incasso en elektronische bankafschriften, factureren, budgetten, meerdere boekingsdimensies, btw-aangifte en icp-opgave, werkkosten, consolidatie en rapportages. Afhankelijk van de gewenste functionaliteit kom je dan tot een abonnementsbedrag per periode voor het gebruik. De vraag is dan of alle gewenste standaarden en koppelingen aangeboden worden of dat je daarvoor nog een of meer extra abonnementen moet afsluiten. Dat laatste misschien wel bij andere softwareleveranciers. 

En dan hebben we ook nog de exitstrategie. Stel dat je op enig moment geen gebruik meer wilt maken van het boekhoudpakket? Hoe kun je dan blijven voldoen aan de wettelijke (fiscale) bewaarplicht van de gegevens. Zelfs facturen zijn vandaag de dag alleen nog maar digitaal opgeslagen. Kun je daar allemaal nog wel bij. 
  

Inhoud bijeenkomst

(woensdag 30 maart 2022)

Tijdens deze bijeenkomst word je geïnformeerd over de markt van standaard boekhoudsoftware met standaarden, koppelingen en innovaties. Zo komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Functionaliteit boekhoudsoftware; met de aandachtspunten die van toepassing zijn.
  • Standaarden die toegepast kunnen worden.
  • De betekenis en rol van:
    - Billing serviceproviders;
    - Payment serviceproviders;
    - Account Information- en Payment Initiation serviceproviders.
  • Koppelingen; met onder andere:
    - de aandachtspunten;
    - beveiliging van gegevens.
  • Exitstrategie; met de aandachtspunten. 
  • Het aanbod van boekhoudsoftware.
  • Innovaties vanuit de leveranciers van boekhoudsoftware bezien. 
  • Ervaring vanuit de accountancypraktijk met boekhoudsoftware, het gebruik van standaarden en koppelingen.
  • De betekenis en rol van STIPAC voor standaardisatie in de accountancy- en accountingsector.

Doelgroep
Financials, accountants-, administratiekantoren, softwareleveranciers en andere geïnteresseerden die geïnformeerd willen worden over de laatste stand van zaken op het gebied van Boekhoudsoftware: standaarden, koppelingen en innovatie. 

impressie deelnemers vorig event

Ontvangst vanaf 13.00 uur met koffie.

Programma (onder voorbehoud)

13.30 uur
Inleiding door dagvoorzitter 

13.35 uur
Functionaliteit boekhoudsoftware

14.15 uur
Serviceproviders toegelicht
Met een korte toelichting door een Billing serviceprovider, Payment serviceprovider en een Account Information- en Payment Initiation serviceprovider. Zo kunnen inhoudelijk gerichte vragen gesteld worden. 

15.00 uur
Pauze.

15.30 uur
Koppelingen
Met aandachtspunten en beveiliging van gegevens.

16.00 uur
Exitstrategie

16.15 uur
Het aanbod van boekhoudsoftware

16.30 uur
Korte pauze

16.45 uur
Praktijkervaring vanuit de accountancy

17.15 uur
Innovaties vanuit leveranciers bezien

17.45 uur
De betekenis en rol van STIPAC

18.00 uur
Afsluiten bijeenkomst.
  

Deelname 

Kosten
Het standaard deelnametarief bedraagt 195 euro per persoon (excl. btw).

Vroegboektarief
Bij aanmelden uiterlijk 5 februari 2022 bedraagt het deelnametarief 160 euro per persoon (excl. btw).

Locatie
Hoevelaken (of nabijheid).

Coronabeleid
Er wordt gewerkt met een coronatoegangsbewijs tonen voor toegang.

Direct inschrijven
Naar inschrijven...  


Boekhoudsoftware: ondersteuning van standaarden en koppelingen

 

Organisator Onderzoeksbureau GBNED en STIPAC
E-mail gerard@gbned.nl


Onerzoeksbureau GBNED