Softwarepakketten.nl
Urios
Centralservices

Agenda

Seminar elektronisch factureren in de praktijk, met thema eFactureren LIVE

Datum 12-12-2018
Duur Van 13.00 - 19.00 uur
Plaats Hoevelaken
Locatie Expo Hoevelaken


Op woensdag 12 december 2018 wordt voor de 3e maal het “Seminar: elektronisch factureren in de praktijk” georganiseerd.

Dit seminar wordt gehouden in Hoevelaken en duurt ongeveer van 13.00 - 19.00 uur.
Deze dag is volledig gericht op oplossingen voor e-factureren, elektronische factuurverwerking, - mede - op basis van de opvolger van PDF: de ISO-standaard UBL en PEPPOL. Ook komt de FraudeInfodesk aan de orde, controle van inkomende facturen en robotic accounting. En er worden meerdere LIVE demonstraties verzorgd.

Met als thema eFactureren LIVE.

Aan de orde komt:

  1. Overview elektronisch factureren op dit moment;
  2. Gebruikerservaring met het versturen en ontvangen van elektronische facturen;
  3. PEPPOL; uitleg en gebruik.
  4. Safecin en FraudeInfodesk;
  5. Controle op inkomende UBL-facturen en robotic accounting;
  6. eFactureren LIVE; facturen aanmaken, versturen en automatisch ontvangen en verwerken.

Doelgroep
Financials en andere geïnteresseerden die onafhankelijk op de hoogte gehouden willen worden over de stand van zaken en ontwikkelingen rondom elektronisch factureren in het algemeen en UBL als factuurstandaard in het bijzonder. Dit seminar is ook interessant voor software ontwikkelaars die met de UBL-standaard te maken hebben of krijgen, alsmede overheden en semi-overheden. De nadruk van dit seminar ligt enerzijds op het delen van gebruikerservaring uit de praktijk en anderzijds LIVE laten zien hoe goed en eenvoudig elektronisch factureren werkt in de praktijk.  

Programma
Op het programma staan de volgende onderwerpen en sprekers: 

13.00 uur
Ontvangst met koffie op informatiemarkt

13.30 uur
Inleiding en overview elektronisch factureren op dit moment
Door dagvoorzitter Gerard Bottemanne, Onderzoeksbureau GBNED.

13.45 uur
PEPPOL
Uitleg en gebruik. Met aspecten als onboarding en auto discovery.

14.00 uur
MKB Brandstof zorgt met elektronisch factureren voor een fiscusproof boekhouding
Al jarenlang ontvangen klanten van MKB Brandstof de transacties van hun tank-, carwash- en parkeerbeurten op één fiscusproof verzamelfactuur. Door de nieuwe koppeling op het PEPPOL/Simplerinvoicing netwerk en het gebruik van 'Auto-Discovery' (lees nieuwsbericht), wordt die factuur (in UBL-formaat) nu direct verwerkt in alle aangesloten boekhoudpakketten. Hiermee neemt MKB Brandstof de maandelijkse handeling weg voor ondernemers om facturen eerst te moeten downloaden, om hem daarna in te kunnen laden in het boekhoudpakket. Hiermee wordt de stap gemaakt van een "fiscusproof factuur", naar een "fiscusproof boekhouding". Waling Dijkstra, it architect bij MKB Brandstof, deelt zijn kennis over elektronisch factureren in de praktijk. 

14.30 uur
De praktijk van e-factureren bij de Rijksoverheid

Erwin Wulterkens is Regisseur Digitalisering Rijksinkoop, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. 
Erwin zal een inkijk geven in de praktijk van e-factureren bij de Rijksoverheid en stilstaan bij de diverse leermomenten. Daarnaast zal hij een toelichting geven op de toekomst van e-factureren binnen de Rijksoverheid.

15.00 uur
Pauze op informatiemarkt.

15.30 uur
Elektronisch factureren bij Eneco
Binnen onze missie duurzame energie van en voor iedereen gaan we graag samen met onze klanten op zoek naar slimme oplossingen die besparen en zelf opwekken van duurzame energie mogelijk maken. Ook op het gebied van administratieve dienstverlening loopt Eneco voorop, met als één van de speerpunten elektronisch factureren aan klanten. Facturen per email als PDF-bijlage sturen is gemeengoed bij Eneco. Zakelijke klanten kunnen hun facturen nu ook elektronisch in het UBL-formaat via het PEPPOL-netwerk ontvangen, waar steeds meer ondernemers op aangesloten zijn. Ook de branche standaard ‘Energie eFactuur’ (in UBL-formaat), bedoeld voor (groot)verbruikers van energiediensten, wordt door Eneco in de praktijk ondersteund. Sonja Thissen, Business Technology Consultant en Ilse Bouwman, Manager Klantbediening Corporate Accounts, beiden werkzaam bij Eneco, delen hun praktijkervaring over elektronisch factureren met u.

16.00 uur
De praktijk van elektronisch factureren bij een administratiekantoor in onze hoofdstad
SFAA | Het Amsterdamse administratie- en advieskantoor gebruikt online tools voor een efficiënte verwerking van administraties.
Elektronisch facturen sturen en verwerken heeft SFAA volledig doorgevoerd. Hoewel nog veel facturen als pdf binnenkomen, stijgt het aantal UBL-facturen. Daarom is SFAA aangesloten op PEPPOL. De toekomst van boekhouden is zonder handen en SFAA behoort tot de selecte groep koplopers van het No Hands Accounting LAB. Benieuwd naar de ervaringen? Annelie Snijder vertelt je alles over elektronisch factureren op haar kantoor.

16.30 uur
Safecin en FraudeInfodesk
Sommige bedrijfstakken en -sectoren beschikken over zwarte lijsten van dubieuze afnemers en regelrechte oplichters. Als de daar beschikbare gegevens worden gecombineerd met een landelijke databank van alle bedrijfstakken – binnen een gesloten circuit – kan het Nederlandse bedrijfsleven voor het eerst écht een vuist maken naar georganiseerde en solistisch opererende fraudeurs. 

Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SafeCin), waar ook de Fraudehelpdesk deel van uitmaakt, wil met de pilot FraudeInfodesk een organisatie neerzetten die fraudeurs de wind uit de zeilen neemt. Mr. Fleur van Eck, verantwoordelijk voor het dagelijks bestuur bij Safecin praat u bij over de FraudeInfodesk en gaat met u graag in discussie over het belang ervan in relatie tot elektronisch factureren. 

17.00 uur
Pauze met broodjesmaaltijd, netwerken en bezoek aan de informatiemarkt.

17.45 uur
eFactureren LIVE sessies: controle op inkomende UBL-facturen en robotic accounting
Er zijn standaard validaties mogelijk op een UBL-factuur. Denk aan controle totaaltellingen factuurregels, BTW en factuurtotaal. Of controle op verplicht voorkomende elementen, zoals factuurnummer, datum, afzender, ontvanger en bepaalde bedragen. Dergelijke controles maken in de regel deel uit van hetgeen vastgelegd is in het UBL-schema. Onder meer in relatie tot robotic accounting (automatisch boeken) zijn er meer controles nodig, zoals: bestaanbaarheid BTW-nummer, bestaanbaarheid KVK-nummer en bijvoorbeeld een afwijkend bankrekeningnummer in een UBL-factuur t.o.v. de crediteuren stamgegevens. 

Via enkele LIVE demonstraties worden facturen elektronisch uitgewisseld tussen boekhoudsoftware, al niet met behulp van speciale software c.q. diensten. Aanvullend wordt dan getoond op welke wijze inkomende facturen gecontroleerd worden, voordat deze op basis van robotic accounting automatisch afgehandeld worden in de boekhouding. 

19.00 uur
Afsluiting bijeenkomst door de dagvoorzitter en napraten op de informatiemarkt.

19.30 uur
Einde bijeenkomst.

Informatiemarkt
Op de informatiemarkt kunt u kennismaken met aanbieders van oplossingen op het gebied van e-factureren en elektronische factuurverwerking, te weten:





 
 

 

 
 

 

 
 

 

Locatie
Congres- en vergadercentrum EXPO Hoevelaken
(Euretco)
 
Koninginneweg 1
3871 JZ Hoevelaken
(gratis parkeren op eigen terrein).

Kosten
De kosten voor het bijwonen van het congres bedragen 175 euro per persoon, inclusief koffie/thee en een broodjeslunch. Leden van de BSPD en deelnemers van de UBL Ketentest / UBL Ready betalen een gereduceerd tarief van 160 euro. Genoemde tarieven zijn excl. BTW.

Inschrijven
U kunt zich direct inschrijven...

Organisator Onderzoeksbureau GBNED
Website http://www.efacturerenindepraktijk.nl
E-mail seminar@gbned.nl


Onerzoeksbureau GBNED