Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

Agenda

Seminar Robotic accounting 2024

Datum 09-10-2024
Duur 13:30 - 18:00 uur
Plaats Hoevelaken
Locatie Expo Hoevelaken


Op woensdag 9 oktober 2024 organiseert Onderzoeksbureau GBNED voor het zevende jaar, het "Seminar Robotic accounting".

Met dit jaar "Open banking" als centraal thema.

Begripsvorming

Robotic accounting

Robotic accounting richt zich met name op administratieve processen en heeft ook betrekking op het aanpassen van bestaande softwaresystemen zelf om de workforce te verminderen.

Artificial intelligence (AI), oftewel Kunstmatige intelligentie, wordt toegepast om machines (computers) in staat te stellen om taken op een 'slimme' (smart) manier uit te voeren. Zo maakt, in relatie tot accounting, machine learning onderdeel uit van AI dat beoogt de boekhouding en audit daarvan verregaand te automatiseren. AI en machine learning gaan feitelijk hand in hand als het gaat om technologische ontwikkeling met robotic accounting.

Open banking hebben we gepositioneerd als verzamelbegrip voor ontwikkelingen zoals PSD2, SEPA instant payment, Automatische bankkoppelingen en de invloed op deze ontwikkelingen in relatie tot de boekhouding, audit en andere finance & controles functies. 

Doel en doelgroep

Doel
Geïnteresseerden inzicht bieden in visie en oplossingen op het gebied van Robotic accounting en gerelateerde ontwikkelingen c.q. innovaties. 

Doelgroep
Financials, accountants, adviseurs en andere geïnteresseerden die goed geïnformeerd willen worden over actuele ontwikkelingen op ICT gebied die van invloed zullen zijn op administratieve bedrijfsprocessen en in het bijzonder Robotic accounting en Open banking.

Programma (onderhanden en onder voorbehoud)

Ontvangst vanaf 13:00 uur met koffie.

  • 13:30 uur
    Inleiding en mondeling toelichting van het rapport "Boekhoudsoftware: ontwikkeling en innovatie" dat afgelopen zomer is verschenen. Het gaat dan om de ontwikkeling en innovatie van boekhoudsoftware, gezien vanuit de bril van softwareleveranciers. Wat is er allemaal ontwikkeld afgelopen jaar en wat hebben deze leveranciers nog in petto voor ons.

  • 14:00 uur
    Open banking: actuele stand van zaken en ontwikkelingen
    Ontwikkelingen als PSD2 en instant SEPA payment hebben er voor gezorgd dat realtime banking mogelijk is geworden in de praktijk.

    Naast de grootbanken als ABN Amro, ING en Rabobank kennen wij banken als Knab, Triodos, ASN, SNS, Regiobank en de Bunq bank als het gaat om automatische bankkoppelingen met boekhoudsoftware. In relatie tot PSD2 zijn er ook steeds meer derde partijen die een vergunning hebben om bepaalde financiële diensten zelf te kunnen aanbieden, zoals het ophalen van banktransacties bij vele banken in de EU om meerdere malen per dag te verwerken in boekhoudsoftware. Zelfs leveranciers van boekhoudsoftware beschikken over een dergelijke vergunning. Een debit card uitgeven via boekhoudsoftware is inmiddels de normaalste zaak van de wereld.
    Met wie doet u eigenlijk zaken als gebruiker en wat als een van deze partijen omvalt? Assurance speelt dan ook een belangrijke rol.

    Bram van den Hoven, Business Line Director eBanking binnen Visma is expert als het gaat om het nieuwe bankieren en neemt u mee in de wereld van (open)banking. Bram vertelt over de mogelijkheden, ontwikkelingen en gaat ook in op de assurance.

  • 14:30 uur
    Open banking in de accountancy audit praktijk
    Een accountantsorganisatie en een PSD2-platform maken samen gebruik van Open Banking om het leven van het accountantskantoor makkelijker en efficiënter te maken.

    In de auditpraktijk is het lastig om de juiste (bank)bestanden bij klanten op te vragen voor het uitvoeren van controles. Via een PSD2-platform krijg je als kantoor altijd geverifieerde bestanden rechtstreeks van de bank. Deze informatie, aangeleverd door een derde partij, is onmisbaar bij de jaarrekeningcontroles die je als accountant uitvoert.

    Gericht op de toekomst kunnen de verschillende afdelingen van een accountantskantoor eigen analyses uitvoeren bijvoorbeeld in het kader van belastingen, administratie en kredietaanvragen. En zeker in het huidige AI-tijdperk kun je voor data-analyses ook beschikken over de juiste data.

    Sandor Kemper, director IT-audit bij Crop IT-audit & services en Edy Bruinooge, co-founder en CCO bij ibanXS, nemen u beide mee in de wereld van Open Banking, toegepast binnen de audit afdeling van een accountantsorganisatie en delen hun visie daarover.

  • 15:00 uur
    Pauze met koffie, thee en netwerken.

  • 15:30 uur
    Spend management en Open banking
    Gericht op zakelijke uitgaven (declaraties) door medewerkers staat spend management steeds meer in de belangstelling. Denk met name aan medewerkers die namens een onderneming zakelijke uitgaves doen (auto van de zaak, verbfijfkosten, etc.) In relatie tot (Open banking. Zo doen steeds meer medewerkers met een speciale betaalkaart (pas) betalingen voor zakelijke uitgaven. Als functie van Spend management worden deze uitgaven automatisch geboekt en bewaakt. 
    Deze sessie gaat in op de relatie tussen spend management en Open banking.

  • 16.00 uur
    Artificial Intelligence (AI) in de boekhouding
    Met Dynamics 365 Copilot introduceerde Microsoft vorig jaar 's werelds eerste AI-copilot die native is ingebouwd in zowel Financiële- als ERP-applicaties.

    Mignon Coenen, Business Solutions specialist bij GAC met een achtergrond in de accountancy en de RA-titel achter haar naam, gaf de deelnemers van vorig jaar al een kijkje in de keuken van de AI-functionaliteit binnen Microsoft Dynamics 365 Business Central. Microsoft heeft afgelopen jaar beslist niet stil gezeten als het gaat om ontwikkeling op het gebied van AI. Nu precies een jaar later neemt Mignon de deelnemers mee in de huidige stand van zaken rond AI en Business Central.

    Op basis van een live demo toont Mignon de mogelijkheden van AI. Zij laat onder andere zien hoe eenvoudig het is om vragen te stellen die door de AI-copilot van Microsoft worden beantwoord. Tijdens de demo staan boekhoudfuncties centraal met zaken als openstaande posten, een overzicht van verkoopfacturen en grootboekposten.

  • 16:30 uur
    Pauze met koffie, thee, warme snack en netwerken..

  • 17:00 uur
    Boekhoudsoftware voor grote(re) organisaties en additionele toepassingen
    In de markt van (zzp en) klein MKB komen we veelal kant-en-klare online toepassingen tegen. Functies als elektronisch factureren en een automatische bankkoppeling is veelal inbegrepen (al dan niet tegen meerkosten) in deze toepassingen. Bij boekhoudsoftware voor grote(re) organisaties ben je ook vaak aangewezen op additionele toepassingen voor genoemde gebieden. Denk dan ook aan functies voor dreditmanagement en incasso, liquiditeitsplanning / Cashmanagement. Naast een korte overview van additionele toepassingen wordt ingegaan op de aandachtspunten bij het werken met additionele toepassingen.

  • 17:30 uur
    Boekhoudsoftware en Onderscheidende ontwikkelingen
    Enkele leveranciers van boekhoudsofware geven een korte presentatie van actuele onderscheidende ontwikkelingen in hun boekhoudsoftware.

  • 18:00 uur 
    Vragen uit de zaal en afsluiten bijeenkomst.

Locatie

Congres- en vergadercentrum EXPO Hoevelaken
Koninginneweg 1
3871 JZ Hoevelaken
(gratis parkeren op eigen terrein en bereikbaar per trein op loopafstand).

Deelnemen

De kosten voor het bijwonen van het congres bedragen 250 euro per persoon, inclusief koffie/thee en een warme snack, excl. BTW.
Bij aanmelden voor 31 augustus a.s. geldt automatsch het vroegboektarief van 195 euro per persoon. 

Direct inschrijven 
Naar inschrijven...

Organisator Onderzoeksbureau GBNED
E-mail gerard@gbned.nl


Onerzoeksbureau GBNED