Softwarepakketten.nl

Functies Point of Sale (POS), CRM en Managementinformatie

Pakketsoort - Point of Sale (POS) en Verkoop > Functies Point of Sale (POS), CRM en Managementinformatie

Onderstaande functies en eigenschappen zijn ontleend aan de "Leidraad voor het testen, beoordelen en certificeren van administratieve software, subset: POS (point of sale)”.

Het betreft hier functies en eigenschappen voor de detailhandel die betrekking hebben op:

  1. CRM (relatiebeheer) activiteiten;
  2. Managementinformatie.

CRM
Voor CRM gaat het om de volgende functies en eigenschappen:

Basisgegevens klanten

  • N.a.w.- gegevens, inclusief telefoon en e-mailadres;
  • Groepering; bedrijf, particulier.
  • Kredietlimiet;
  • Kortings-, betalings- en leveringsconditie (bezorgen of afhalen).
  • Afwijkend factuur- en afleveradres;
  • Mailingcodes en interessegebieden vastleggen;
  • Prijs(lijst) toekennen aan klanten;
  • Minstens 5 vrije velden;
  • Meerdere bezorgadressen per klant vastleggen;
  • Verjaardagen (gezinsleden) vastleggen.

Loyaliteit

  • Gesloten loyaliteit systemen; vanuit organisatie zelf.
  • Open loyaliteit systemen; zoals Airmiles.
  • Klantenkaart en spaarpunten.

Klantenkaart

  • Klanten groeperen voor klantenkaart;
  • Klantenpas vervaardigen;
  • Verkopen direct gekoppeld aan klantenkaart;
  • Standaard leveringen plannen op klantenkaart;
  • Aankoophistorie op te vragen;
  • Identificatie o.b.v. magneetstrip, pincode, handtekening of barcode.

Spaarpunten

  • Spaarkaart (met spaarzegels);
  • Spaarsysteem; bijvoorbeeld op klantenkaart.
  • Spaarpunten bijwerken via kassasysteem;
  • Toekennen spaarpunten: op artikelniveau, per artikelgroep, o.b.v. aankoopbedrag, e.d.
  • Verzilveren; door verrekening nieuwe aankoop, door verstrekken tegoedbon.
  • Spaarsaldo/punten afdrukken op kassabon.

Mailing

  • Mailing aan klanten/prospects mogelijk;
  • Mailing o.b.v. verkoophistorie;
  • Mailing o.b.v. klantgroepen en andere criteria;
  • Koppeling Office voor gepersonaliseerde brieven.
  • Mailing per e-mail;
  • Aanmaken adresetiketten;
  • Registratie response mailing.

Rapportages CRM

  • Boekingen per klant (met name aankoophistorie);
  • Gemiddeld bonbedrag per klant;
  • Analyse klant- en transactiegegevens naar postcode;
  • Analyse bezoekfrequentie en klantwaarde van klanten op jaarbasis;
  • Analyse koopprofiel van klanten;
  • Genoemde analyse geplaatst naar wel/geen deelname loyaliteitssysteem;
  • Vastleggen en rapporteren klachten van klanten;
  • Bewaren en raadplegen factuurinfo en bezorginfo;
  • Overzicht Top klanten; bijvoorbeeld top-25 klanten met de hoogste (bruto)winstmarge.

Managementinformatie
BIj managementinformatie gaat het om de volgende functies en eigenschappen:

Winkelgegevens

  • Oppervlakte (M2) per filiaal;
  • Openingstijden per filiaal;
  • Gewerkte uren per medewerker, afdeling en uursoort.

Omzet verbijzondering

  • Netto omzet per artikel;
  • Brutowinst per artikel;
  • Aantallen (en als van toepassing KG) omzet per artikel.
  • Periodiciteit omzet per: (verkoop/kassa) transactie, uur, dag, week, 4 weken, (financiële) boekingsperiode, jaar en voorgaande over meerdere jaren.
  • Verbijzondering omzet naar: artikel(hoofd)groep, maak/koop artikel, filiaal, schap, kassa(groep), klant, maat en kleur, medewerker en/of caissière en verzorgingsgebied.
  • Naar verkoopwijze: contante winkelverkoop, op rekening, aan personeel, online (webshop) en overig.

Retouren

  • Netto omzet;
  • Brutowinst;
  • In aantallen en gewicht (kg’s).

Rapportages selecties

  • Omzet en brutowinst; per periode, verbijzondering en verkoopwijze. Zoals hirvoor genoemd.
  • Omloopsnelheden; ABC analyses, hardlopers, langzaamlopers.
  • Aantal artikelen per kassabon;
  • Dagrapporten;
  • Verkooppieken, -dalen; aantal klanten en verkopen per uur van de dag.
  • Periodevergelijking in omzet/brutowinst, aantallen en kg’s.
  • Effectiviteit per medewerker; aantal transacties, verkochte items en gemiddelde besteding, per dag, week en periode.
  • Totale BTW per periodiciteit; in elk geval per dag, week, maand en jaar;
  • Totaal commissie/provisie per verkoopmedewerker;
  • Aantal ingeleverde kortingsbonnen en cadeaubonnen per periodiciteit;
  • Verkoopprognoses per verbijzondering;
  • Resultaat tov prognoses per verbijzondering;
  • Top verkoop medewerkers;
  • Top leveranciers;
  • Prijsverschillen per verkoop; verschil verkoopprijs en adviesprijs.
  • Prijsverschillen per periodiciteit;
  • Gemiddeld bonbedrag;
  • Aantal bezoekers per periodiciteit; via klantentellers gemeten.
  • Conversieratio per periodiciteit; aantal verkopen / aantal bezoekers.
  • Effecten promotionele acties.

Export gegevens

  • Naar Excel, XML, etc.; ten behoeve van analysedoeleinden. 

Onerzoeksbureau GBNED