Softwarepakketten.nl

PakketsoortenContentManagementSystemen (CMS), webshops en webtools

Laatste nieuws
Informer: koppel nu je webshop aan je boekhouding (13-12-2018)
Vanaf nu is het mogelijk om je online boekhouding te koppelen aan je favoriete webshop. InformerOnline heeft namelijk een koppeling met webwinkelfacturen.nl. Dankzij de koppeling kun je de orders van je webshop direct naar je boekhouding sturen.
Raadpleeg nieuwsarchief...

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Laatste blogs
24 snelle marketingtips voor accountants: met social media strategie (13-06-2018)
Veel accountants- en administratiekantoren werven hun klanten traditioneel via van-mond-tot-mondreclame. Super effectief, maar voor hoe lang nog? Steeds meer ondernemers oriënteren zich via internet en sociale media op een boekhouder of accountant. Hoe zorg je dat ze bij jouw kantoor uitkomen?
Je webshop koppelen aan je online boekhouding (16-12-2016)
Naar archief blogs...
Laatste white papers
Processen vereenvoudigen: koppel je webshop aan je administratie (09-02-2018)
Processen vereenvoudigen: het klinkt de webshop-ondernemer als muziek in de oren. Wie een webshop runt en een aparte administratie bijhoudt, loopt vaak tegen de nodige obstakels aan. Koppel jouw webshop aan je administratie en krijg overzicht in je gegevens. Artikelen met de voorraad, bijbehorende prijzen, tarieven en klantgegevens met prijsafspraken komen direct uit jouw administratie.
Een webshop mobiel in 4 stappen m.b.v. responsive webdesign (13-01-2015)
Naar archief white papers...
Links
Alles over Contentmanagement.nl
Portal over contentmanagement, waaronder document- en recordsmanagement.
CMSMatrix.org
Internationale website met de mogelijkheid om Content te vergelijken op meerdere eigenschappen.
CMSOverzicht.nl
Overzicht van Content managementsystemen naar prijsklassen en een rubriek "OpenSource".
CMSSystemen.nl
Onafhankelijk overzicht van alle oplossingen voor effectief beheer van content.
Raadpleeg alle links...
Relevante begrippen
CMS

De inhoud van websites (zowel op het gebied van internet, intranet als extranet) wordt steeds meer een aparte discipline die losstaat van het ontwerp en de bouw van websites. Er komen steeds meer softwaresystemen op de markt om de content (inhoud) van een website te kunnen onderhouden, zonder dat de gebruiker kennis van bijvoorbeeld 'html' hoeft te hebben. Dergelijke systemen duiden we aan als Contentmanagementsystemen (CMS). Veel CMS is beschikbaar als OpenSource.

ECMS

Een Enterprise Content Management Systeem is een combinatie van een CMS (Contentmanagementsysteem) voor publicatie van documenten en een bedrijfsdocumentenbeheersysteem voor opslag, archivering en opzoeken van documenten. Een ECMS is ook bruikbaar voor het opslaan en beheren van allerlei andere data-objecten. Voorbeelden daarvan zijn mail, informatie uit erp-systemen en gescande documenten. Softwaresystemen voor ECMS zijn ondergebracht bij Documentbeheer.

eBusiness

Is een overall begrip voor zakendoen via het internet. Hieronder vallen zaken als B2B, B2C en eCommerce. Onder deze rubriek gaat het om toepassingen waarbij ondernemingen onderling zakendoen via het internet (B2B). Meer...

eCommerce

Het begrip eCommerce staat voor 'Electronic Commerce' en wordt soms gebruikt als synoniem voor eBusiness of B2C. Feitelijk komt eCommerce het best in de buurt van B2C. eCommerce is feitelijk de overall benaming voor commercie via het internet. Natuurlijk staat dit voor een belangrijk deel in relatie tot klanten, vandaar ook vaak de aanduiding B2C.

Alle begrippen...

Software opvragen
Contentmanagement systemen (CMS)
Webwinkel software
Internet softwaretools

Functionaliteit webwinkel software

Functies
De opmaak van de webwinkel zelf bepalen door de gebruiker;
Een functie voor klantenservice beschikbaar; 
Website pagina's en functies; zodat naast een webshop ook een algemene website voor de ondernemer beschikbaar is.
Ingebouwde emailfuncties met klanten;
Ingebouwde affiliate functies; waardoor provisie uitgekeerd kan worden.

Beveiliging
Gevoelige klantengegevens versleuteld bewaren. Bijvoorbeeld creditcardgegevens niet -of versleuteld - bewaren op een webserver. 

Opmaak
Een eigen huisstijl mogelijk, waarbij de huisstijl zelf online is aan te passen door de gebruiker. En is de opmaak template-gebaseerd, zodat layout aanpassing gelijk geldt voor gehele webwinkel.

Functies en eigenschappen voor webwinkel software zijn verder onderverdeeld naar front-end (voorkant van de webwinkel, afgestemd op de bezoekers) en back-end (achterkant van de webwinkel, afgestemd op de beheerders van de webwinkel). 

Front-end
Met name afgestemd op de bezoekers van de webwinkel.

  • Algemeen; Volledige zoek- en sorteerfunctionaliteit. Real-time informatie beschikbaar over de voorraadstatus van producten. Tonen van gerelateerde artikelen (on-line cross-selling). Online factuur te printen door klant. Kiezen producteigenschappen (bijv. maat en kleur). Opgave van aparte verzend- en factuurgegevens. Elektronische afwikkeling van retouren of klachten (d.m.v. RMA-formulier). 
       
  • Toegang en klantgegevens; Inloggen door klant met eigen account. Orderstatus live volgen en op te vragen (order tracking). Automatische functie vergeten wachtwoord (bijvoorbeeld wachtwoord automatisch mailen naar adres dat behoort bij account). Aanpassen persoonsgegevens door de klant.
       
  • Winkelwagen; Bewaren gewenste artikelen in winkelwagentje, waarbij aantal, prijs per artikel en totale prijs duidelijk worden aangegeven. Verzendkosten, BTW, en andere toeslagen afzonderlijk specificeren. Automatisch verzendkosten aanpassen aan de inhoud van de winkelwagen. Tijdelijke winkelwagen nieuwe klanten en permanente winkelwagen vaste klanten.
       
  • (Bestel)berichten aan klanten; Klant krijgt bericht bij: aanmaken account, plaatsen bestelling en bij aflevering.
     
  • Afrekenen; Klant kan zelf kiezen uit meerdere betaalopties, zoals: vooruitbetalen, onder rembours (betalen bij afleveren), op rekening (factuur achteraf of bij zending), online via creditcard, online via ideal, eenmalige machtiging of Paypal.
     
  • Afleveren; Klant kan zelf verzend c.q. bezorgopties kiezen, zoals: thuisbezorgen, ophalen in winkel in de buurt, ophalen op centrale locatie, via internet downloaden of als email bijlage (bijvoorbeeld softwarepakket of muziek).
        
  • Klantenservice; In- en uitschrijven elektronische nieuwsbrief. Online gebruikersondersteuning. Customer portal met kennisbank en veelgestelde vragen (FAQ). Mailformulier voor vragen en ticketsysteem helpdesk). Handleidingen e.d. via downloads.

Back-end
Met name afgestemd op de beheerder(s) van de webwinkel.

  • Contentbeheer; HTML-code in beschrijvingen kunnen gebruiken. Ingebouwde WYSIWYG editor, Content Management functie alle pagina's, Opmaak productpagina's eenvoudig te wijzigen, zoals aantal kolommen en rijen. Meta informatie per product kunnen toevoegen voor zoekmachine optimalisatie (technisch: meta-description, meta-keywords en meta-title). Automatisch Thumbnails (kleine afbeeldingen voor op een overzichtspagina) kunnen aanmaken, oftewel van afbeeldingen automatisch kleine afbeeldingen maken.
      
  • Orderinformatie; Snelle toegang alle orders, zoals openstaande-, verzonden-, eerste- en laatste orders. Automatisch bericht aan webwinkel beheerder bij plaatsen van een order.

  • Rapportage; Uitgebreide bezoekersstatistieken en verkoopstatistieken. Zoek- en sorteerfuncties binnen statistieken en het kunnen exporteren van statistieken, zoals naar Excel.
        
  • Uitwisseling backoffice; Backoffice zijn de systemen die de retailer gebruikt voor bijvoorbeeld inkoop, voorraadbeheer en boekhouding. Uitwisselen van onder meer het volgende: artikelbeheer, prijswijzigingen, externe klantgegevens, voorraadbeheer (actuele voorraad continu bijwerken in webwinkel en backoffice), verkopen bijwerken in de backoffice, bestellingen op rekening bijwerken in de backoffice. 


Onerzoeksbureau GBNED