Softwarepakketten.nl

PakketsoortenCreditmanagement en Incassobeheer

Woensdag 11 oktober 2023
Seminar RPA en robotic accounting

Robotic accounting

Robotic Process automation (RPA), Business Intelligence (BI), Artificial Intelligence (AI) in Business applicaties, Sustainability geïntegreerd in boekhoudsoftware, E-factureren, Open banking en de Gids boekhoudsoftware 2023 en innovaties.
Meer informatie en aanmelden.

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
 

Creditmanagement software

Bij Credit management software wordt onderscheid gemaakt naar:

  • Decision making / analytisch (vaak gericht op specifieke sectoren zoals banken, of Telecom).
  • Creditmanagement software, gericht op het managen van het QtC proces aan de verkoopkant. QtC staat voor "Quote to cash" (van offerte tot betaling).
  • Incassosoftware, gericht op het afhandelen van het incassoproces (minnelijke en juridische fase). Zie hierna.

Functionaliteit van creditmanagement software (in aansluiting op debiteurenbeheer binnen boekhoudsoftware met functies als een ouderdomsanalyse, rekeningoverzicht, aanmaningen en opgave van een kredietlimiet per klant) wordt onderverdeeld naar:

  1. Controle kredietwaardigheid; door koppelingen met incassobureaus, handelsinformatie en kredietverzekeraars.
  2. Dossiervorming; zoveel mogelijk automatisch gevuld via de boekhouding en correspondentie.
  3. Correspondentie; inclusief het vastleggen van (gespreks)notities.
  4. Betalingsafspraken; het vastleggen en bewaken van betalingsafspraken. Mede a.d.h.v. betalingsschema's.
  5. Workflow management; medewerkers koppelen aan rollen. Business rules instellen en beslissingen nemen (zoveel mogelijk automatisch) op basis van bepaalde parameters.
  6. Scoring en rapportage; inzicht in DSO (Days Sales Outstandig). Een Lquiditeitsprognose vervaardigen. De cashflow forecast berekenen (op basis van vervaldatum, historisch betalingsgedrag of anders).
  7. Klachtenmanagement; klachten zowel registreren als bewaken
  8. Koppelingen; met boekhoud- en ERP software em de eerder genoemde koppelingen.
      

Incassosoftware

In relatie tot administratieve software is het uitwisselen van informatie over openstaande facturen tussen een boekhouding en een extern incassobureau een goed voorbeeld waar api’s hun dienst bewijzen. Een aandachtspunt hierbij is wel het tweerichting verkeer. In eerste instantie wordt een openstaande factuur via een api aangeboden aan het incassosysteem. Binnen het boekhoudpakket zal betreffende factuur dan de status “incasso” krijgen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een eindgebruiker nu binnen twee systemen facturen moet bekijken en bijhouden. Ook de volgende acties moeten daarom, op basis van api’s, uitgewisseld worden:
a. het treffen van een betalingsregeling door het incassobureau (richting boekhoudsysteem);
b. betalingen die via het boekhoudsysteem ontvangen worden;
c. betalingen die via het incassobureau ontvangen worden.


Software opvragen
Creditmanagement (debiteurenbeheer)
Incassobeheer
Laatste artikelen
Gids boekhoudsoftware 2022: alle standaard boekhoudsoftware en hun functionaliteit (13-06-2022)
De Gids boekhoudsoftware geeft inzicht in nagenoeg ALLE standaard boekhoudpakketten voor de Nederlandse markt. Onderverdeeld naar: ZZP'ers en klein MKB, Middelgrote bedrijven (MKB) en Grote bedrijven (MKB+ en Multinationals). Compleet met eigenschappen per pakket. De Gids is gratis beschikbaar in PDF-formaat.
E-retour: als verkoper automatisch de status van je factuur volgen bij de koper (28-01-2021)
Naar archief artikelen...
Laatste white papers
E-book: De 10 geheimen over cashflowplanning voor het MKB (28-04-2023)
Niets is grilliger en onvoorspelbaarder dan de toekomstige cashflow voor MKB-ondernemingen. In tegenstelling tot grootbedrijven, waar meer sprake is van een vaste structuur, is flexibiliteit de sleutel om in te kunnen spelen op de wensen en eisen van klanten, leveranciers en andere ‘stake-holders’ van het MKB.
Naar archief white papers...

Rapport: Creditmanagement software (2014)

Het rapport telt ruim 120 pagina's en bevat de volgende onderdelen:

  1. Algemene informatie over creditmanagement en incasso;
  2. Aanbieders van creditmanagement- en incassosoftware in Nederland;
  3. Interviews met gebruikers van creditmanagement software;
  4. Artikel over het gebruik van creditmanagement software;
  5. Checklist selectiecriteria creditmanagement software.

Gratis opvragen rapport Creditmanagement software (PDF).

Relevante begrippen
Creditmanagement

In wat eenvoudiger vorm bekend als debiteurenbeheer. Creditmanagement houdt zich in uitgebreide betekenis van het woord bezig met het managen en optimaliseren van de 'pre-quote to cash cycle'. In de praktijk komt dit neer op het managen en (continu) optimaliseren van: het kredietrisico, de cashflow, het quote to cash proces en de klantrelatie.

B2B

Business to Business (bedrijven die aan andere bedrijven leveren).

B2C

Business to Consumer (bedrijven die aan consumenten leveren).

B2G

Business to Government (bedrijven die aan de overheid leveren).

Alle begrippen...
Links
VVCM Vereniging voor Credit Management
De Vereniging voor Credit Management (VVCM) is in 1990 opgericht en heeft ten doel het behartigen van de belangen van credit managers in Nederland ; de vakkennis en de toepassing daarvan te bevorderen; het vakgebied te ontwikkelen en het belang ervan voor ondernemingen en organisaties te promoten.
Raadpleeg alle links...

Aanbevolen

- eFactureren
- Open banking


Onerzoeksbureau GBNED