Softwarepakketten.nl

PakketsoorteneBusiness en online betalingen

Laatste nieuws
Veritas kiest ook voor ASPOS omnichannel cloud (17-05-2022)
De Belgische retailketen Veritas heeft gekozen voor het omnichannel cloud platform ASPOS van Valk Solutions. Hiervoor is een exclusieve overeenkomst getekend voor de komende 5 jaar. Een supertoffe aankoopbeleving én een big smile, daar draait het om bij Veritas.
Visma neemt Mijnwebwinkel over (04-11-2021)
Raadpleeg nieuwsarchief...

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
 

eBusiness

B2B (Business to Business)
eBusiness is een overall begrip voor zakendoen via het internet. Hieronder vallen zaken als B2B, B2C en eCommerce. Bij B2B gaat het om toepassingen waarbij ondernemingen onderling zakendoen via het internet.

B2C (Business to Consumer)
Hier gaat het om zakendoen met consumenten. Dit laatste veelal via Webwinkelsoftware.
 

Online betalingen

Online betalingen kent al een aantal jaren een opmars die nog wel even zal aanhouden. Innovaties als cloud computing, e-business, e-commerce en globalisering zijn hier debet aan. 

Een online betaalmethode kan via een webshop, ingezet worden om direct te betalen op het moment van bestellen. iDEAL is dan de meest voorkomende betaalmethode in Nederland. Zo wordt  Sofort gebruikt in Duitsland en Bancontact in België. Zo kennen we ook Afterpay

Een online betaalmethode kan bijvoorbeeld ook via een factuurprogramma ingezet worden om, veelal achteraf, een factuur te betalen die wordt uitgereikt aan afnemers. Via de factuur, of andere berichtgeving, kan dan een betaallink opgenomen worden. Ingeval van iDEAL kan ook een QR-code opgenomen worden. 
  

Relevante begrippen
CMS

De inhoud van websites (zowel op het gebied van internet, intranet als extranet) wordt steeds meer een aparte discipline die losstaat van het ontwerp en de bouw van websites. Er komen steeds meer softwaresystemen op de markt om de content (inhoud) van een website te kunnen onderhouden, zonder dat de gebruiker kennis van bijvoorbeeld 'html' hoeft te hebben. Dergelijke systemen duiden we aan als Contentmanagementsystemen (CMS). 

eCommerce

Het begrip eCommerce staat voor 'Electronic Commerce' en wordt soms gebruikt als synoniem voor eBusiness of B2C. Feitelijk komt eCommerce het best in de buurt van B2C. eCommerce is feitelijk de overall benaming voor commercie via het internet. Natuurlijk staat dit voor een belangrijk deel in relatie tot klanten, vandaar ook vaak de aanduiding B2C.

Ideal

iDEAL is op dit moment het meest voorkomende online betaalmiddel op de Nederlandse markt, waarmee consumenten (en bedrijven) kunnen betalen via hun eigen bank. Currence is de merkeigenaar van iDEAL en beheert alle regels en afspraken voor dit online betaalmiddel. Er wordt betaald via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van je eigen bank. iDEAL is namelijk een directe online overboeking van je bankrekening naar de bankrekening van een ondernemer.

Meer uitleg over Ideal
Payment Service Provider: PISP, AISP en PSP betaalform

In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat een Payment service provider (PSP) diensten verleent op het gebied van (online)betalingsverkeer.

Meer uitleg over Payment Service Provider: PISP, AISP en PSP betaalform
Alle begrippen...
Software opvragen
eBusiness
Webwinkel software
Contentmanagement systemen (CMS)
Laatste artikelen
Snel aan de slag met elektronisch factureren: checklist voor gebruikers (05-04-2022)
Elektronisch factureren in Nederland is toe aan een massale adoptie van zowel uitgaand elektronisch factureren als inkomend elektronische factuurverwerking. Doet u ook mee? Deze gids is bedoeld als handvat voor de gebruiker. Met onder andere: een eenvoudig stappenplan, uitleg over formaat en verzendkanaal en selectiecriteria E-factureren voor factuur-, boekhoud- en ERP-software.
ERP en EDI: e-factuur en e-procurement berichtstandaarden en netwerken (25-02-2022)
Boekhoudsoftware: online betalingen en de rol van Payment service providers (14-01-2022)
Presentaties Seminar RPA en robotic accounting 29-9-2021 beschikbaar (28-09-2021)
E-retour: als verkoper automatisch de status van je factuur volgen bij de koper (28-01-2021)
Naar archief artikelen...
Laatste blogs
De nieuwe EU-regeling btw e-commerce en boekhoudsoftware (20-06-2021)
Vanuit meerdere softwareleveranciers is al informatie verschenen voor gebruikers van hun administratieve software met uitleg hoe om te gaan met de nieuwe EU-regeling btw e-commerce, oftewel afstandsverkopen (per 1 juli 2021). Het komt veelal neer op het aanmaken van nieuwe btw-codes, grootboekrekeningen en de instelling hoe je als bedrijf gebruik wilt maken van de nieuwe regeling.
Dit moment is een gouden kans voor e-factureren (19-06-2021)
B2G elektronisch factureren in Duitsland met planning per deelstaat (06-01-2021)
Naar archief blogs...
Laatste white papers
Slim online, moderne offertes maken met Offorte (25-06-2020)
Werk je nog op de oude manier en maak je offertes met Word. Of zien je offertes eruit als een factuur vermomd als opdrachtbevestiging? Dat kan anders dachten de makers van Offorte. Als je een offerte uitbrengt moet die jouw passie uitstralen en perfect communiceren waar je bedrijf voor staat. Een offerte die interactieve elementen & video ondersteunt en klanten overtuigt van jouw bedrijf.
Naar archief white papers...
Links
eBusiness startpagina
verwijzingen naar websites over eBusiness.
eBusiness watch
The Sectoral e-Business Watch studied the impact of ICT and e-business on enterprises, industries and the economy in general.
OASIS
Not-for-profit organisatie op het gebied van eBusiness standaards.
Raadpleeg alle links...

Functionaliteit webwinkel software

Functies
De opmaak van de webwinkel zelf bepalen door de gebruiker;
Een functie voor klantenservice beschikbaar; 
Website pagina's en functies; zodat naast een webshop ook een algemene website voor de ondernemer beschikbaar is.
Ingebouwde emailfuncties met klanten;
Ingebouwde affiliate functies; waardoor provisie uitgekeerd kan worden.

Beveiliging
Gevoelige klantengegevens versleuteld bewaren. Bijvoorbeeld creditcardgegevens niet -of versleuteld - bewaren op een webserver. 

Opmaak
Een eigen huisstijl mogelijk, waarbij de huisstijl zelf online is aan te passen door de gebruiker. En is de opmaak template-gebaseerd, zodat layout aanpassing gelijk geldt voor gehele webwinkel.

Functies en eigenschappen voor webwinkel software zijn verder onderverdeeld naar front-end (voorkant van de webwinkel, afgestemd op de bezoekers) en back-end (achterkant van de webwinkel, afgestemd op de beheerders van de webwinkel). 

Front-end
Met name afgestemd op de bezoekers van de webwinkel.

  • Algemeen; Volledige zoek- en sorteerfunctionaliteit. Real-time informatie beschikbaar over de voorraadstatus van producten. Tonen van gerelateerde artikelen (on-line cross-selling). Online factuur te printen door klant. Kiezen producteigenschappen (bijv. maat en kleur). Opgave van aparte verzend- en factuurgegevens. Elektronische afwikkeling van retouren of klachten (d.m.v. RMA-formulier). 
       
  • Toegang en klantgegevens; Inloggen door klant met eigen account. Orderstatus live volgen en op te vragen (order tracking). Automatische functie vergeten wachtwoord (bijvoorbeeld wachtwoord automatisch mailen naar adres dat behoort bij account). Aanpassen persoonsgegevens door de klant.
       
  • Winkelwagen; Bewaren gewenste artikelen in winkelwagentje, waarbij aantal, prijs per artikel en totale prijs duidelijk worden aangegeven. Verzendkosten, BTW, en andere toeslagen afzonderlijk specificeren. Automatisch verzendkosten aanpassen aan de inhoud van de winkelwagen. Tijdelijke winkelwagen nieuwe klanten en permanente winkelwagen vaste klanten.
       
  • (Bestel)berichten aan klanten; Klant krijgt bericht bij: aanmaken account, plaatsen bestelling en bij aflevering.
     
  • Afrekenen; Klant kan zelf kiezen uit meerdere betaalopties, zoals: vooruitbetalen, onder rembours (betalen bij afleveren), op rekening (factuur achteraf of bij zending), online via creditcard, online via ideal, eenmalige machtiging of Paypal.
     
  • Afleveren; Klant kan zelf verzend c.q. bezorgopties kiezen, zoals: thuisbezorgen, ophalen in winkel in de buurt, ophalen op centrale locatie, via internet downloaden of als email bijlage (bijvoorbeeld softwarepakket of muziek).
        
  • Klantenservice; In- en uitschrijven elektronische nieuwsbrief. Online gebruikersondersteuning. Customer portal met kennisbank en veelgestelde vragen (FAQ). Mailformulier voor vragen en ticketsysteem helpdesk). Handleidingen e.d. via downloads.

Back-end
Met name afgestemd op de beheerder(s) van de webwinkel.

  • Contentbeheer; HTML-code in beschrijvingen kunnen gebruiken. Ingebouwde WYSIWYG editor, Content Management functie alle pagina's, Opmaak productpagina's eenvoudig te wijzigen, zoals aantal kolommen en rijen. Meta informatie per product kunnen toevoegen voor zoekmachine optimalisatie (technisch: meta-description, meta-keywords en meta-title). Automatisch Thumbnails (kleine afbeeldingen voor op een overzichtspagina) kunnen aanmaken, oftewel van afbeeldingen automatisch kleine afbeeldingen maken.
      
  • Orderinformatie; Snelle toegang alle orders, zoals openstaande-, verzonden-, eerste- en laatste orders. Automatisch bericht aan webwinkel beheerder bij plaatsen van een order.

  • Rapportage; Uitgebreide bezoekersstatistieken en verkoopstatistieken. Zoek- en sorteerfuncties binnen statistieken en het kunnen exporteren van statistieken, zoals naar Excel.
        
  • Uitwisseling backoffice; Backoffice zijn de systemen die de retailer gebruikt voor bijvoorbeeld inkoop, voorraadbeheer en boekhouding. Uitwisselen van onder meer het volgende: artikelbeheer, prijswijzigingen, externe klantgegevens, voorraadbeheer (actuele voorraad continu bijwerken in webwinkel en backoffice), verkopen bijwerken in de backoffice, bestellingen op rekening bijwerken in de backoffice. 

Rapport
Boekhoudsoftware: online betalingen en de rol van Payment service providers

Online betalingen kent al een aantal jaren een opmars die nog wel even zal aanhouden. Innovaties als cloud computing, e-business, e-commerce en globalisering zijn hier debet aan.

De doelstelling van dit rapport is nu juist overzicht bieden in oplossingen voor online betalen in relatie tot boekhoudsoftware. Oftewel: “hoe komen online betalingen zo efficiënt mogelijk in de boekhouding terecht?”.
Meer informatie en opvragen rapport.


Onerzoeksbureau GBNED