Softwarepakketten.nl

PakketsoortenPoint of Sale (POS) en Verkoopsoftware

Laatste nieuws
De 5 meest gehoorde fabels over e-facturatie ontkracht (14-03-2019)
Elektronische facturen, opgemaakt in UBL (Universal Business Language), kunnen automatisch herkend en ingelezen worden in boekhoudprogramma’s zonder dat hier een menselijke handeling aan te pas komt. Dat bespaart tijd én geld. Om ondernemers een juist beeld te geven bij de mogelijkheden van e-facturatie, ontkracht Rob Tolstra, CEO van conversiepartij go2UBL, de vijf meest gehoorde fabels.
Koppeling Twinfield Boekhouden en SAM Rental (05-03-2019)
Action werkt efficiënter met point-of-sale-systeem XV5 van Ctac (19-02-2019)
Raadpleeg nieuwsarchief...

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

POS software per branche

Alle software verbijzonderd naar branches binnen de detailhandel.
Meer informatie...

Gratis checklist POS-software

Onderzoeksbureau GBNED heeft gratis een uitgebreide checlist beschikbaar met selectiecriteria voor administratieve software. Deze checklist heeft als titel "Leidraad voor het testen, beoordelen en certificeren van administratieve software". 

Gericht op Point of sale software (kassasoftware) bevat deze leidraad een subset die specifieke functies en eigenschappen voor Pos (point of sale) software bevat, onderverdeeld naar: 

  • Artikelbeheer; basisgegevens, samengestelde artikelen, assortimentsbeheer, voorraadbeheer, magazijn- en filiaalbeheer, 
    emballage, uitwisseling gegevens en rapportages. 
  • Verkoopplanning; over meerdere jaren, extrapoleren o.b.v. gerealiseerd en planning in aantallen en bedragen. Zie ook CRM (relatiebeheer) en Marketing
  • Prijsopgaves; samenstellen, omzetten naar een klantorder, vooraadcontrole, historie opvragen, status en afwijzingsredenen bijhouden.
  • Klantorders; orderbevestiging, afhaalbericht, afleverbon en (proforma)factuur, bijhouden orderstatus. Bij invoeren orders: eenmalige debiteur, nieuwe debiteur, standaard artikelen opnemen (die klant normaliter besteld), diverse kosten, korting, aanbetaling en vooruitbetaling en direct controle op beschikbare voorraad. Zie ook ERP.
  • Kassaverkopen; apart in beeld gebracht via functionaliteit die betrekking heeft op de Kassasystemen voor de verkoop.  
  • Openstaande posten administratie; het gaat om openstaande posten van klanten en leveranciers. Hiervoor wordt verwezen naar Boekhoudsoftware. Sommige POS-systemen kennen een geïntegreerde module voor de boekhouding of een koppeling met één of meer standaard boekhoudpakketten.
  • Filiaaladministratie; geschikt voor centraal geleide filiaalbedrijven, eigen winkels, franchise formule, filiaalvergelijking en advies interfiliaalverkeer.
  • Relatiebeheer / CRM; apart in beeld gebracht via functionaliteit CRM binnen POS-systemen.
  • Personeelsbeheer; vastleggen medewerker gegevens, werkrooster maken, gewerkte uren vastleggen per medewerker, afdeling en uursoort, provisieberekening, functieniveau en autorisatie vastleggen. Voor uitgebreider personeelsbeheer en planning van medewerkers wordt verwezen naar Salaris- en HRM-software.
  • Elektronische uitwisseling (kassa)verkoopgegevens; met name CBS Statistieken (Intrastat) en overige import/export.
  • Managementinformatie; apart in beeld gebracht via functionaliteit Managementinformatie binnen POS-systemen.
  • Garantieregistratie; registreren in kassasysteem, garantieformulier afdrukken, koppelen aan klantorder en artikel met serienummer. 
  • Bezorg- en afhaaladministratie; vastleggen bezorg- en afhaalafspraken, bezorgadres, bezorgdagen en -tijden, rittenplanning, laadbon (verdeellijst), afleverbon, afrekenen bij bezorgen, afhaal- en bezorglijst maken. 
  • Inruil-(2e hands)producten; prijs inruil inclusief en exclusief BTW mogelijk, ondersteuning Margeregeling BTW, aparte voorraad inruilproducten, inkoopdatum, inkoopprijs en gegevens vorige eigenaar inruilproduct.
  • Verhuur- / uitleenregistratie; reserveringen en verhuuropdrachten registreren, vastleggen uitleenartikelen, planning, onderhouds- en reparatiekosten per artikel, verhuurtarieven verschillende tijdsperiodes (halve dag, hele dag, weekend, etc.) en boete voor te laat terugbrengen, zwarte lijst klanten (klanten die beschadigde artikelen terugbrengen). Zie ook Facilitymanagement met software voor Verhuuradministraties.
  • Kwaliteitszorg (food); eigen HACCP toepassing of integratie met ander HACCP pakket t.b.v. voedselveiligheid,
    herkomst producten kunnen achterhalen (GFL).
  • Winkelmanagement; Loopstroom in winkel vastleggen.
  • Dag(vers)verwerking; Vastleggen artikel(dag)gegevens in kassa/weegschaal, inkoop-, verkoopprijs en reclame acties, verschillende prijzen per filiaal of afdeling en gedetailleerde dagoverzichten per winkel.
  • Weegschaal-/kassafuncties; koppeling kassa/weegschaal aan POS systeem (externe weegschaal of kassa/weegschaal), artikelgegevens inlezen in weegschaal, bonteksten kassa/weegschaal kunnen invoeren, tekst lichtkrant weegschaal in te voeren,  klant zelf wegen en bon afdrukken (zoals in supermarkten het geval is) , barcodes printen op (weegschaal)bon t.b.v. scannen bij kassa.
  • Webwinkel; productcatalogus, functie voor klantenservice, emailfuncties met klanten, affiliate functies (waardoor provisie uitgekeerd kan worden). Zie ook Content management en Webwinkel software.
  • Voorraad; artikelbeheer, samengestelde artikelen, assortimentsbeheer, voorraadbeheer, magazijn- en filiaalbeheer, emballage en 
    uitwisseling gegevens.
  • Inkoop; inkoopplanning, besteladviezen, status en soorten, goederenontvangst, facturen matchen met verplichtingen en leveranciers beoordeling (vendor rating). Zie ook Inkoop & Purchase-to-Pay
  • Koppelingen; zoals naar boekhouding, voorraad, verkoopadministratie, inkoopadministratie, verhuuradministratie, onderhouds- / service administratie, werkorderadministratie, webshops en personeelsadministratie. Met externe webshops; winkelwagen (verkopen) bijwerken in backoffice en uitwisselen artikelbeheer naar webshop.  

Branchegerichte (pakket(eigenschappen, onderverdeeld naar:  AGF, Apotheken, Bloemen, planten en tuinartikelen, Boekenbranche, Brood en banket, Drogisterijen, Foto vakhandel, Huisdierenbranche, Huishoudelijke artikelen, Juweliers, Kappers, Kleding, schoenen en sportartikelen, Levensmiddelen, Muziekhandel, Optiekbranche, Sanitair, badkamers en keukens, Slagers, Slijterijen, Tabakswaren, Tweewielerbranche, Videotheken, Consumenten elektronica en Wonen. 
Gratis opvragen Leidraad subset "Point of sale" (PDF)...


Software opvragen
Point of Sale (POS)
Verkoopsoftware
Laatste artikelen
Verslag van de Auditfile Platform Domeingroep XAA-bijeenkomst, 13-02-2018 (07-05-2018)
XAA is onder andere een onderdeel van audit data. Er is een ISO project gestart door China weet Fred van Ipenburg te melden. Hij maakt deel uit van de NEN normcommissie die Nederlandse bijdrage inbrengt.
Gratis leidraad selectie administratieve software (14-08-2016)
Nieuw PIANOo marktdossier: Betaalautomaten en afrekensystemen (08-04-2016)
Verslag en presentaties overleg Auditfile Platform / Domein afrekensystemen (XAA) (06-03-2016)
Naar archief artikelen...
Laatste blogs
WMS (Warehouse Management System): Batch picking in het magazijn (02-06-2018)
Batch picking zorgt voor tijdsbesparing in je magazijn. Orders van meerdere klanten worden gebundeld en in een keer gepickt. Zo voorkom je dat snellopende artikelen voor meerdere klanten tegelijk gepickt kunnen worden. Naderhand splits je de orders uit om verzendklaar te maken.
Kassasysteem: het hart van je onderneming (25-04-2017)
Je webshop koppelen aan je online boekhouding (16-12-2016)
Naar archief blogs...
Laatste white papers
Processen vereenvoudigen: koppel je webshop aan je administratie (09-02-2018)
Processen vereenvoudigen: het klinkt de webshop-ondernemer als muziek in de oren. Wie een webshop runt en een aparte administratie bijhoudt, loopt vaak tegen de nodige obstakels aan. Koppel jouw webshop aan je administratie en krijg overzicht in je gegevens. Artikelen met de voorraad, bijbehorende prijzen, tarieven en klantgegevens met prijsafspraken komen direct uit jouw administratie.
Bedrijfssoftware in de cloud of op eigen server: whitepaper over verschillen tussen SaaS, Cloud en On Premises (12-08-2017)
Reserveringssysteem voor optimale bezetting van vergaderzalen (05-02-2016)
Naar archief white papers...

Webwinkels

Steeds meer ondernemers verkopen online. Naast webwinkelfuncties in standaard POS-systemen zijn er ook losstaande webwinkelsystemen beschikbaar.
Meer informatie over webwinkelsystemen...

Belastingdienst

Enkele globale voorwaarden voor kassasystemen zijn: alle transactiegegevens digitaal bewaren in hun oorspronkelijke vorm. Het bewaren van een elektronisch journaal, waarbij de transactiegegevens in het POS-systeem digitaal controleerbaar zijn. Rapporten voorzien van datum en tijd, doorlopende nummering en totaal. Het later in de tijd nog op kunnen opvragen van rapporten over voorbije periodes. Wijzigingen in de systeeminstellingen van het POS-systeem bewaren en reproduceerbaar. Transactiegegevens kassasysteem 7 jaar bewaren conform termijn wettelijke bewaarplicht (art. 52 AWR). Transactiegegevens beveiligd tegen wijzigen, dus achteraf geen gegevens kunnen aanpassen (buiten reguliere functies om). Gegevens zodanig bewaren en veiliggesteld dat tijdens een controle kan worden herleid hoe de gegevens tot stand zijn gekomen. Opname van de Auditfile Afrekensystemen (XAA), zijnde de standaard XML indeling van kassatransacties en bijbehorende gegevens voor een controle op kassaverkopen. Meer informatie over XAA...

Relevante begrippen
XAA

XML Auditfile Afrekensystemen (XAA) is de eerste subset, van auditfiles voor logistieke systemen, die sinds januari 2009 gereed is en heeft betrekking op het uitwisselen van kassatransacties. De Belastingdienst zal XAA gebruiken bij het geautomatiseerd controleren van de winkeladministratie van detaillisten. Meer...

Uniforme artikelcodering

Steeds meer branches werken met uniforme artikelbestanden die door softwareleveranciers worden opgenomen in betreffende softwarepakketten. We komen hier begrippen tegen als GS1, EPC en RFID. Meer...

EAN

Voor uniek identificeren artikelen en elektronisch communiceren tussen handelspartners heeft GS1 Nederland (voorheen EAN Nederland)  twee wereldwijd geaccepteerde standaards opgezet: 1. het EAN-codesysteem: (streepjes)codes voor het wereldwijd uniek identificeren van artikelen, logistieke eenheden, adressen, relaties en bedrijfslocaties. 2. elektronische berichtenstandaards (EDI) op basis van EANCOM en de XML-standaard van EAN Nederland: de internationale standaards voor elektronische communicatie (Electronic Data Interchange, EDI) binnen handel, industrie, transport en logistieke dienstverlening.  Meer...

OPOS

OS device standaard is OPOS. OPOS is geïnitieerd door  Microsoft, NCR, Epson, en Fujitsu-ICL Met als doel het op uniforme aansluiten van applicaties op POS hardware, gebaseerd op de Windows™ family operating systems. Andere standaards op dit gebied zijn JavaPOS en UnifiedPOS. Meer...

HACCP

Sinds 1995 moeten voedselverwerkende en -verstrekkende bedrijven een HACCP-systeem onderhouden, of een per branche goedgekeurde hygiënecode gebruiken. In een HACCP-systeem wordt ieder aspect vastgelegd dat bepalend is voor de voedselveiligheid en zijn passende veiligheidsprocedures gedefinieerd. In een aantal softwarepakketten is een module aanwezig voor HACCP. 

Alle begrippen...
Links
Betaalterminal.nl
Informatie over elektronisch betalen (met o.a. PIN, Chipknip en creditcards).
MCS (Monroe Consulting Services)
Informatie over POS Standaards: OPOS, JavaPOS en UnifiedPOS.
Sales Startpagina
met links naar relevante websites over Point of Sale (POS) en Verkoop.
Stichting Betrouwbare Afrekensystemen
Stichting met leden (leveranciers van kassasystemen) die hun klanten de zekerheid geven dat de gegevens in hun afrekensystemen (kassa’s, maar ook on-line), niet kunnen worden veranderd.
Raadpleeg alle links...


Onerzoeksbureau GBNED