UBL Ketentest

Software nieuws

KPN wil e-facturen via Peppol voor zakelijke klanten de norm maken

Plaatsingsdatum 25-05-2021
Berichtdatum 25 mei 2021

Per jaar verstuurt KPN zo'n 5 miljoen facturen aan zijn zakelijke klanten. Dat zijn nu nog vrijwel allemaal pdf's, maar Hans Hodes heeft als product-owner billing zakelijke markt de ambitie om over te stappen op e-factureren via Peppol. "Het is veiliger, geeft minder kans op fouten en je bespaart tijd en geld", aldus Hodes.

Overgang naar e-factureren
"Op dit moment is zo'n 3 procent van de zakelijke klanten van KPN bereikbaar via Peppol, dat hebben we onlangs gemeten", aldus Hodes. "Die klanten kunnen we een e-factuur gaan sturen. We zitten dus echt aan het begin, maar ik verwacht dat dit heel snel verandert. Vanaf mei 2021 hebben wij voor onze klanten een wijzigingsproces ingericht waarmee zij kunnen overstappen op e-factureren. In de tweede helft van het jaar kunnen die klanten e-factureren ook zelf aan- of uitzetten via de KPN-website, is de planning."

Minder overhead
"Wij willen dat onze klanten zo min mogelijk administratieve overhead hebben van alles wat met facturen te maken heeft. Door handmatige factuurverwerking te verminderen en door automatisering hebben zij meer tijd voor de activiteiten waarmee ze hun geld verdienen. De gedachte is dat we onze klanten ontzorgen met e-factureren via Peppol, omdat het veiliger is, minder kans geeft op fouten en dus minder rework. Je bespaart als leverancier en klant gewoon tijd en geld met e-factureren. Daarom willen we daarnaartoe", aldus Hodes.

Statusberichten wenselijk
"Statusberichten kunnen veel extra voordeel opleveren bij de verwerking van e-facturen", vertelt Hodes. "Ze zijn technisch al mogelijk, maar nog niet bij KPN geïmplementeerd. Ik geef een voorbeeld van hoe het in de praktijk zou werken: als je via Peppol een factuur verstuurt, krijg je kort na de verzending een terugmelding van de ontvanger en weet je of je factuur wel of niet is geaccepteerd in hun systeem. Dat geeft je de mogelijkheid om als er iets niet in orde is, op dag twee of drie actie te ondernemen in plaats van op dag 31 of 61. Dat zie ik als een groot bijkomend voordeel", aldus Hodes. "Daarmee is grote operationele winst te behalen."

E-factureren stimuleren
Leveranciers van financiële software zouden e-factureren veel meer kunnen stimuleren, denkt Hodes. "Ik vind dat leveranciers van financiële pakketten nog onvoldoende benadrukken dat zij e-factureren via Peppol ondersteunen voor in- en uitgaande facturen. Vraag tien folders op van willekeurige pakketleveranciers en ik denk dat je in de eerste pagina's niets over e-facturatie tegenkomt. Ook op hun websites staat het niet pontificaal vermeld. Wat mij betreft ligt de sleutel van het succes van e-factureren in een goede samenwerking met de leveranciers van financiële software."

Lees complete artikel via NMBF.

Categorie(n) Branche > Dienstverlening, UBL en Peppol, Branche > Accountantskantoren, Branche > Financials, Soort > (Elektronisch) factureren
Bronvermelding NMBF en KPN

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug


Onerzoeksbureau GBNED