Softwarepakketten.nl
FiscaalOnline
HIX
Exact Software
VISMA eAccounting Accountancy

ViDA - Vat in the Digital Age

Laatste nieuws
Ministerie van Financiën meldt: modernisering btw regels in de EU via akkoord over VAT in a digital age (06-11-2024)
De landen in de EU zijn vandaag (5-11-2024) tot een akkoord gekomen om de btw-regels in de EU te moderniseren. Zo sluiten ze beter aan op het digitale tijdperk waarin we leven, werken en ondernemen. Het pakket heet dan ook ‘VAT in a digital age’. Het pakket levert voor ondernemers en belastingdiensten een grote verbetering op.
ECOFIN keurt de VAT in the Digital Age (ViDA)-wet goed - Compromis bereikt (05-11-2024)
Raadpleeg nieuwsarchief...

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
 

5 november 2024
De landen in de EU zijn vandaag (5-11-2024) tot een akkoord gekomen om de btw-regels in de EU te moderniseren. Zo sluiten ze beter aan op het digitale tijdperk waarin we leven, werken en ondernemen. Het pakket heet dan ook ‘VAT in a digital age’. Het pakket levert voor ondernemers en belastingdiensten een grote verbetering op. 

Het voorstel omvat een gespreid implementatieschema, waardoor lidstaten het nieuwe regime vanaf juli 2028 kunnen toepassen, met verplichte implementatie vanaf 2030. Zie bericht Councel of the EU 5 november 2024
  

ViDA

VIDA - Vat in the Digital Age (Btw in het digitale tijdperk) is een initiatief door de Europese Commissie. Er moet worden nagedacht over de manier waarop belastingautoriteiten technologie kunnen gebruiken om belastingfraude te bestrijden en het bedrijfsleven te bevorderen. En over de vraag of btw-regels aangepast moeten worden aan het zakendoen in het digitale tijdperk. In het actieplan wordt een wetgevingsvoorstel aangekondigd over "btw in het digitale tijdperk", dat betrekking zal hebben op:

  1. Btw-rapportageverplichtingen (DRR - Digital Reporting Requirements) via E-facturering; 
  2. Btw-behandeling van de platformeconomie;
  3. Eén btw-registratie in de EU; (Single VAT Registration, kortweg SVR).
      

Btw-rapportageverplichtingen via DRR en E-facturering

E-facturering
De btw-rapportageverplichtingen moderniseren door de invoering van digitale rapportagevereisten (DRR - Digital Reporting Requirements) via E-facturering; waardoor de gegevens die belastingplichtigen over elke transactie in een elektronisch formaat aan de belastingautoriteiten moeten verstrekken, worden gestandaardiseerd. 

Het gebruik van elektronische facturering voor grensoverschrijdende transacties wordt verplicht.

Bij een gemeenschappelijk model voor de DRR rapportage wordt onder andere genoemd de Europese richtlijn 2014/55/EU, inzake  elektronische facturering bij overheidsopdrachten. Deze richtlijn is al van kracht bij elektronisch factureren binnen de EU.
Zie voor dit laatste de Wiki Nadere specificaties Europese norm EN 16931 en de Nederlandse NL-Cius.

Enkele punten uit het voorstel zijn:

  • Het voorstel inzake EU BTW-wetgeving is nu dat elektronische facturering de norm wordt voor de uitreiking van facturen. Het gebruik van papieren facturen zal alleen nog mogelijk zijn in situaties waarin de lidstaten dit toestaan.
      
  • Voortaan zal bij de verwijzing naar elektronische facturen in de btw-richtlijn worden verwezen naar gestructureerde elektronische facturen.
      
  • Voor verplichte rapportage aan de belastingdiensten (DRR - Digital Reporting Requirements) worden enkele gegevenselementen die aan de inhoud van de factuur  toegevoegd, te weten: bankrekeningnummer van de afzender, overeengekomen datums en het bedrag van elke betaling (bij overeengekomen deelbetalingen) en, in het geval van een factuur die de oorspronkelijke factuur wijzigt, de identificatie van die oorspronkelijke factuur.

    De berichtstandaard EN 16931 voor de factuur (en creditnota) zal voor de DRR via E-factureren uitgebreid worden met genoemde elementen. Dit wordt gecoördineerd door de CEN via de werkgroep CEN TC 434. Vanuit Nederland participeert de NEN in deze werkgroep. 

ICP opgave

ICP staat voor Intracommunautaire Prestaties en heeft te maken met de levering van goederen en diensten aan andere bedrijven binnen de EU. Doelstelling is de verouderde lijsten (ICP opgave) te vervangen door de hiervoor genoemde DRR (Digital Reporting Requirements) systeem voor intracommunautaire transacties, dat sneller informatie op transactiebasis en mét hogere kwaliteit zal opleveren.

Oftewel:
De ICP opgave wordt dan vervangen door gegevens van de betreffende elektronische facturen aangaande icp-transacties (zowel uitgaand als inkomend) af te leiden. (Een deel van) de gegevens van betreffende elektronische facturen wordt wordt automatisch aan de Belastingdienst gezonden in de betreffende landen. Door dit zowel uitgaand als inkomend te laten plaatsvinden is een 100% match mogelijk tussen verkoop en inkoop.
   

Btw-behandeling van de platformeconomie

De uitdagingen van de platformeconomie aanpakken door de btw-regels die op de platformeconomie van toepassing zijn, te actualiseren om een oplossing te bieden voor het probleem van de ongelijke behandeling, door de regels inzake de plaats van dienst die op deze transacties van toepassing zijn, te verduidelijken.

En door platforms een grotere rol te geven bij de inning van de btw wanneer zij de kortetermijnverhuur van accommodatie of personenvervoersdiensten faciliteren.
  

Eén btw-registratie in de EU

Vermijden dat bedrijven zich in de EU meermaals voor de btw moeten registreren en ervoor zorgen dat het instrument dat is geïmplementeerd voor de aangifte en de betaling van de btw die verschuldigd is over afstandsverkopen van goederen, beter functioneert door te voorzien in één btw-registratie (Single VAT Registration, kortweg SVR).

Dit komt neer op een verbetering en uitbreiding van het bestaande éénloketsysteem (OSS) en éénloketsysteem voor invoer (IOSS) en van de verleggingsregeling, teneinde de gevallen waarin een belastingplichtige zich in een andere lidstaat moet registreren, zoveel mogelijk te beperken.

Uitzonderingen
Voor onderdelen van het pakket zijn uitvoeringsmaatregelen vereist, met name die welke op de btw-behandeling van de platformeconomie en één btw-registratie zien. Deze maatregelen zullen ervoor zorgen dat de hoofdonderdelen in alle lidstaten op gelijke wijze worden toegepast, waardoor bedrijven en belastingdiensten rechtszekerheid krijgen.
  . 


Laatste artikelen
Boekhoudsoftware en btw: met ViDA, E-factureren en RGS MKB (03-12-2024)
Boekhoudsoftware en btw zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat begint al bij de inrichting van een boekhouding, gevolgd door de ondersteuning van btw-scenario's, btw rapportages, controle van de boekhouding en btw. In toenemende mate is EU-regelgeving van kracht, zoals: ICP, btw e-commerce met OSS en de EU-Kor. Met als ultieme belofte de invoering van ViDA (Vat in the Digital Age).
Robotic accounting met Open banking en AI: terugblik seminar op 9 oktober 2024 (14-10-2024)
RPA en Robotic accounting: terugblik seminar op 11 oktober 2023 (12-10-2023)
Factsheets over status e-Facturering per EU lidstaat: inclusief VAT (BTW) in the Digital Age (ViDA) (21-07-2023)
Naar archief artikelen...
Laatste blogs
De ICP opgave voor de BTW wordt vervangen door ViDA (Vat in the Digital Age) (13-01-2025)
Rond 1988/1990 werkte ik bij een softwareleverancier in voornamelijk de logistieke sector. Vanuit die tijd kan ik me als de dag van gisteren de nieuwe ICP opgave herinneren. Juist de logistieke sector had veel te maken met grens overschrijdend verkeer en daarmee met Intracommunautaire dienstverlening. Nu zo'n 35 jaar later is het einde van de ICP opgave in zicht door de prachtige EU ontwikkeling onder de noemer ViDA (VAT in the Digital Age).
Duitsland met belangrijke stappen richting verplichte e-facturatie (04-09-2024)
Naar archief blogs...
Relevante begrippen
OSS en IOSS

OSS staat voor "One-stop-shoppling"  voor leveringen van goederen en diensten aan consumenten in de EU. IOSS staat voor invoer (IOSS) voor kleine pakjes consumentengoederen (met een maximale waarde van 150 EUR) die de EU worden ingevoerd.
Ga na in hoeverre de boekhoudsoftware de OSS regeling ondersteunt.

Meer uitleg over OSS en IOSS
ICP opgave

ICP staat voor Intracommunautaire Prestaties en heeft te maken met de levering van goederen en diensten aan andere bedrijven binnen de EU. Het gaat hierbij nadrukkelijk in bedrijven met een geldig BTW-nummer. Een ICP-opgave is een periodieke listing (per maand of per kwartaal) aan de Belastingdienst. In aansluiting op de periodieke BTW-aangifte. Per BTW-nummer (van afnemers in andere EU-landen) wordt dan opgave gedaan van de omzet (excl. BTW). De BTW is dan verlegd naar de afnemer in betreffend land.

De meeste boekhoudsoftware voorziet nu nog standaard in de mogelijkheid om een ICP-opgave (naast de BTW-aangifte) elektronisch te kunnen dienen bij de Belastingdienst. Zie de Wiki BTW-aangifte, ICP-opgave en boekhoudsoftware.

In de toekomst (2028/2030) wordt de ICP opgave vervangen door een nieuwe EU-rapportage ICP-transacties, te weten:
Btw-rapportageverplichtingen (DRR - Digital Reporting Requirements) via E-facturering. 
E-facturen voor ICP-transacties zijn dan verplicht en vormen de grond voor de dan geldende DRR.
Zie het thema ViDA (Vat in the Digital Age) op deze website.

Meer uitleg over ICP opgave
DAC7

Door de digitalisering van de economie en de opkomst van digitale platformen bestaat het risico dat verkopers hun inkomsten via digitale platformen niet volledig aangeven. Om dat risico weg te nemen is de Europese Richtlijn DAC7 ontwikkeld voor platformexploitanten.

Meer uitleg over DAC7
CESOP

CESOP staat voor "Central Electronic System of Payment information". Op grond daarvan worden "Payment service providers" (Psp's), oftewel betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. De verzamelde gegevens worden vastgelegd in een door de Europese Unie (EU) beheerde centrale database (CESOP). op basis van analyses worden signalen aan de EU Belastingdiensten verstrekt voor het bestrijden van btw-fraude.

Meer uitleg over CESOP
Alle begrippen...
Links
European Commission > VAT in the Digital Age
A proposal to modernise and improve the EU’s VAT system.
EU initiatief BTW in het digitale tijd (ViDA)
In het actieplan van de Commissie voor eerlijke en eenvoudige belastingheffing wordt benadrukt dat moet worden nagedacht over de manier waarop belastingautoriteiten technologie kunnen gebruiken om belastingfraude te bestrijden en het bedrijfsleven te bevorderen, en over de vraag of de huidige btw-regels zijn aangepast aan het zakendoen in het digitale tijdperk.
Boekhoudplaza: Btw One-stop-shop regeling (Oss)
De BTW One-stop-shopping regeling (Oss) is bedoeld voor Nederlandse ondernemers die goederen en of diensten leveren in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen.
EU: VAT e-Commerce - One Stop Shop (Oss)
Btw-regels vanaf 1 juli 2021 voor grensoverschrijdende btw-e-commerce. Voor iedereen in de toeleveringsketen van de elektronische handel. Van online verkopers en marktplaatsen/platforms, zowel binnen als buiten de EU, tot postbedrijven en koeriers, douane- en belastingdiensten, tot en met consumenten.
Raadpleeg alle links...


Onerzoeksbureau GBNED