Begrippen
Begrippen > Dashboards
Een dashboard kan beschouwd worden als een manier om big data, als onderdeel van BI, om een overzichtelijke en compacte manier weer te geven aan de gebruiker. In het vorige hoofdstuk (Reporting) is al aangegeven dat dashboards ook bedoeld zijn om managementrapportages in compacte vorm weer te geven.
Met data-analyse kunnen talloze rapporten met cijfers geproduceerd worden. Maar door vaak lijvige rapporten heen worstelen is niet efficiënt. Gericht op data visualisatie zijn management dashboards dan weer een uitkomst om relevante informatie, zoveel mogelijk samengevat in de vorm van KPI’s, grafisch weer te geven aan de gebruiker. Met dit laatste is meteen de relatie tussen data-analyse en dashboard weergegeven.
Grofweg kan dashboardinformatie als volgt onderverdeeld worden:
1. Financiële informatie.
2. Operationele informatie;
Het gaat hierbij in beide gevallen om:
- analyseren; tijdvakken vergelijken, trends, branche vergelijking.
- monitoren; bijvoorbeeld budgetbewaking.
- simuleren (what-if); wat betekent bijvoorbeeld een bepaalde investering voor de liquiditeitspositie.
De informatie wordt vaak weergegeven in de vorm van KPI’s (Kritische prestatie indicatoren).
Hoewel financiële informatie als eerste wordt genoemd en het meest wordt gebruikt binnen dashboards is operationele informatie voor de gebruiker vaak meer relevant. Voorbeelden van dit laatste zijn: aantal eindproducten per tijdseenheid, omloopsnelheid per artikel en verkopen per M2 verkoopoppervlakte.
Een effectief dashboard presenteert relevante informatie voor de gebruiker:
Uit bovenstaande valt af te leiden dat een dashboard kenmerken heeft van data-analyse, maar dat daarnaast de essentie is om de informatie zo compact mogelijk weer te geven.
Verder onderscheiden we de volgende functies in BI dashboard toepassingen: