Softwarepakketten.nl
Exact Software

Agenda

Seminar Robotic accounting 2019

Datum 17-04-2019
Duur 13.30 - 19.00 uur (dus filevrij!)
Plaats Hoevelaken
Locatie Expo Hoevelaken


Onderzoeksbureau GBNED organiseert op woensdag 17 april 2019 voor het derde jaar op rij, het "Seminar Robotic accounting".

Robotic accounting

Begripsvorming

Robotic process automation (RPA) is gericht op bedrijfsprocessen, waarbij de workforce (arbeidscapaciteit) van (hoog volume) processen vervangen wordt door automatisering. Dit laatste in de regel zonder veranderingen of aanpassingen aan de applicatie zelf. Er wordt ook wel gesproken over "workforce emulate", oftewel het imiteren/nabootsen van menselijke handelingen (die repeterend en voorspelbaar zijn).

Robotic accounting richt zich met name op administratieve processen en heeft ook betrekking op het aanpassen van bestaande softwaresystemen zelf om de workforce te verminderen. 

Artificial intelligence (AI), oftewel Kunstmatige intelligentie, wordt toegepast om machines (computers) in staat te stellen om taken op een 'slimme' (smart) manier uit te voeren. Zo maakt, in relatie tot de accountancy, machine learning onderdeel uit van AI dat beoogt de boekhouding en audit daarvan verregaand te automatiseren. AI en machine learning en gaan feitelijk hand in hand als het gaat om technologische ontwikkeling en Robotic accounting.

Ook andere ontwikkelingen (standaarden) dragen bij aan Robotic accounting. Denk aan UBL als standaard formaat voor het elektronisch uitwisselen van facturen (en andere handelsdocumenten), RGS als standaard voor de grootboekadministratie en PSD2 als het gaat om bankmutaties.  

Doel
Geïnteresseerden inzicht bieden in visie en oplossingen op het gebied van robotic accounting en gerelateerde ontwikkelingen, zoals: Artificial intelligence (AI), Elektronisch factureren en -factuurverwerking op basis van UBL en RGS.

Doelgroep
Financials, accountants, softwareleveranciers en andere geïnteresseerden die goed geïnformeerd willen worden over actuele ontwikkelingen op ICT gebied die van invloed zullen zijn op administratieve bedrijfsprocessen en in het bijzonder Robotic accounting.

LIVE 
Tijdens het seminar wordt door meerdere partijen LIVE gedemonstreerd hoe elektronisch factureren nu echt werkt, zowel qua verzenden als ontvangen en verwerken van elektronische facturen in de boekhoudhouding. Dus geen powerpoint en theorie over gebruikte techniek, maar LIVE ervaren hoe elektronisch factureren nu echt werkt voor de gebruiker. Ervaar zelf welke aanbieders deze uitdaging aan gaan.

Ontvangst vanaf 13.00 uur met koffie.

Programma (in ontwikkeling)

  • 13.30 uur
    Inleiding en toelichting "Gids boekhoudsoftware 2019" (die eveneens verschijnt op 17 april 2019). Met ook inzicht in actuele ontwikkelingen en innovaties die door softwareleveranciers al dan niet omarmd worden. Specifiek wordt ingegaan op het gebruik van het Referentie grootboekschema (RGS) en de kenmerken die benodigd zijn binnen standaard boekhoudsoftware om "RGS Ready" te zijn.
    Door dagvoorzitter Gerard Bottemanne, Onderzoeksbureau GBNED

  • 14.00 uur
    Heeft Blockchain nu wel of geen toekomst?

    Bij blockchain kunnen alle deelnemers meekijken. Dat zorgt voor een extreem transparant proces. Zo wordt het mogelijk om transacties door de hele keten te volgen en controleren, waardoor een soort geautomatiseerde accountant ontstaat. Voorbeelden die hierdoor efficiënter en goedkoper kunnen worden uitgevoerd zijn de controle van intellectueel eigendom, reputatie management en de authenticatie van het cv. Oordeel zelf na deze concrete uitleg over de werking en de toepasbaarheid van blockchain. Door Marthijn van Beusekom QT, specialist Financiële Logistiek Rabobank Utrecht.
      
  • 14.40 uur
    No hands accounting
    "No hands accounting Lab" is de werktitel van een project dat softwareleverancier Exact uitvoert met een groep gedreven accountants- en administratiekantoren. De doelstelling is bestaande No hands accounting ( Robotic accounting) zo optimaal mogelijk en real-time in te zetten binnen de dagelijkse boekhoudprocessen en waar nodig te verbeteren. 5 uur tijdsbesparing per medewerker per maand wordt realiteit door o.a. bulkverwerking van automatisch boeken, automatische import van bankafschriften en realtime afletteren. Een van de deelnemers is accountantskantoor Omnyacc met meerdere vestigingen in met name Noord-Holland. Binnen Omnyacc is ”No hands accounting” al voor een belangrijk deel werkelijkheid in de praktijk. Marichelle Gietema MSc, data scientist bij Exact, geeft een kijkje in de keuken wat betreft behaalde resultaten bij Omnyacc. Marichelle heeft daarvoor data-analyse ingezet om de behaalde resultaten te meten. Bovendien is de specialist van Omnyacc tijdens de pauze beschikbaar om vragen te beantwoorden en van gedachten te wisselen.
     
  • 15.10 uur
    Pauze met koffie en netwerken op de informatiemarkt.

  • 15.40 uur
    Robotic Revenue Validation
    Vooruitstrevende techbedrijven moeten bewijzen dat hun digitaal gegenereerde omzet 100% accuraat en compleet is. Peter Engel MSc RA, Actuals.io, werkt met een ‘Independent Revenue Validation-platform’ om realtime te meten of bijvoorbeeld alle transacties als opbrengsten worden geregistreerd. Met onder de motorkap 24/7 'robo'-auditors die zelfstandig loggen als een transactie (verkoop, abonnement, order, o.i.d.) heeft plaatsgevonden. Oftewel Insure for assurance: continue, geautomatiseerde omzetrondrekening in de praktijk bij onder meer: Takeaway.com, MultiTankcard en ParkMobile. Peter deelt zijn Robotic ervaring en visie met u.

  • 16.10 uur
    PSD2, in de context van robotic accounting

    Inmiddels heeft de Eerste Kamer (2-12-2018) het wetsvoorstel goedgekeurd om de Europese Richtlijn betaaldiensten (PSD2) in Nederland in te voeren. De belangrijkste vernieuwing van PSD2 is dat zij, mits de rekeninghouder daarmee instemt, banken verplicht om toegang tot de betaalrekening te geven, aan nieuwe typen betaalinitiatie- en informatiedienstverleners. Via 'Third Party Providers’ (TPP’s) krijgt de rekeninghouder real-time (7x24) informatie van zijn betaaltransacties vanaf één of meer bankrekeningen. Daarnaast wordt het mogelijk om betalingen te initiëren via de TPP. Dit deel van PSD2 wordt ‘Access to Account’ (XS2A) genoemd.

    Uitwisselen van de informatie met boekhoud- en ERP-systemen maakt deel uit van deze ontwikkeling. Emile Kouwenhoven MSc, Knab, zal nadere uitleg geven over de rol van PSD2, mede in relatie tot deze gegevensuitwisseling. Drs. Hessel Kuik CMA, Bizcuit, vult Emile aan vanuit zijn rol als (aankomend) TPP en robotic accounting expert.

  • 16.40 uur
    Toekomst accountancybranche en out-of-the-box denken
    Martin de Bie, adviseur innovatie bij 216, geeft zijn beeld over de toekomst van de accountancybranche. Wat zijn de ontwikkelingen, die hij ziet vanuit andere branches en landen, die onze dienstverlening kunnen gaan beïnvloeden? Heeft robotic of no-hands accounting nog wel een rendabele toekomst als specifieke dienst in de accountancy of moeten we meer investeren in tools voor smart periodieke (integrated) reporting i.c.m. externe bronnen. Waarom bundelen we niet onze krachten en creëren we een 'trusted' innovatief accountancy platform in Nederland om het MKB beter te bedienen met een gestandaardiseerd ecosysteem, zoals Alibaba of Amazon voor de retail ook een platform is? Durf out-of-the-box te denken en stop eindelijk om achter de hypes van de leveranciers aan te lopen. 
      
  • 17.00 uur
    Broodjesmaaltijd en netwerken op de informatiemarkt.

  • 17.50 uur
    Elektronisch factureren en elektronische facturverwerking


    Inleiding
    Inleiding en toelichting op de nieuwste versie van de "Complete gids elektronisch factureren". Met inzicht in standaards als UBL en PEPPOL. Betrokken organisaties en specifieke dienstverleners op het gebied van elekronisch factureren. Door Gerard Bottemanne, Onderzoeksbureau GBNED. 

    Elektronisch factureren op basis van UBL: LIVE
    Hoe werkt elektronisch factureren in de praktijk? Tijdens deze sessie wordt door meerdere partijen LIVE gedemonstreerd hoe elektronisch factureren nu echt werkt, zowel qua verzenden als ontvangen en verwerken van elektronische facturen in de boekhoudhouding. Getoond wordt ook op welke wijze inkomende facturen gecontroleerd worden, voordat deze op basis van robotic accounting, automatisch afgehandeld worden in de boekhouding. 

    Het gaat om real-time demonstraties waarbij elektronische facturen aangemaakt, verstuurd, ontvangen en verwerkt worden. 
    Dus geen powerpoint en vooraf gesimuleerde testcases, maar LIVE elektronisch factureren met zelfs inbreng van de deelnemers.

    Ervaar zelf welke softwareleveranciers deze uitdaging aan gaan? 

  • 19.00 uur 
    Afsluiten en napraten op de informatiemarkt.

19.30 uur
Einde bijeenkomst.

Locatie 
EXPO Hoevelaken 
Koninginneweg 1
3871 JZ Hoevelaken
(gratis parkeren op eigen terrein).

Informatiemarkt
Op de informatiemarkt kunt u kennismaken met de volgende leveranciers:

 
 



 
 



 
 
 

 

Deelnemen
Het deelnametarief bedraagt 175 euro excl. BTW per deelnemer.

Direct inschrijven voor woensdag 17 april 2019
Naar online aanmeldformulier... 

Organisator Onderzoeksbureau GBNED
E-mail gerard@gbned.nl


Onerzoeksbureau GBNED