Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

Software nieuws

Empathie.ai biedt oplossing voor negativiteit op de werkvloer

Plaatsingsdatum 01-09-2023
Berichtdatum 1 septenber 2023

Ervaren AI-ondernemers hebben een nieuw initiatief gelanceerd, genaamd Empathie.ai. Een AI-tool die helpt om vriendelijke en empathische antwoorden te genereren op vervelende e-mails. “Dit bespaart niet alleen veel tijd, maar bovenal een hoop negatieve energie.”

Het doel van Empathie.ai is om de communicatie binnen zakelijk Nederland vriendelijker en empathischer te maken. Dit is van groot belang in een tijd waarin velen van ons te maken krijgen met negatieve, dikwijls botte berichten via e-mail. "Er is al genoeg ellende in de wereld, en we geloven dat het belangrijk is om zoveel mogelijk positiviteit te verspreiden in onze dagelijkse communicatie," aldus Rik van der Woedt, co-founder en CEO van data & AI consultancybureau Amsterdam Data Collective (ADC).

Onderzoek laat zien dat negativiteit op de werkvloer naast psychologische effecten zorgt voor minder productiviteit, lagere medewerkerstevredenheid en lagere betrokkenheid, een hoger verloop en meer uitval. “Negatieve communicatie is initieel lastig te voorkomen, maar AI kan gelukkig ondersteunen in het doorbreken van een negatieve spiraal.”

Hoe het werkt: wanneer een professional een ongewenst of negatief bericht ontvangt, kan hij of zij de inhoud van het bericht kopiëren en plakken op de website van Empathie.ai. De AI-technologie, gebaseerd op het GPT-4 model, zal dan een vriendelijk en empathisch antwoord genereren. "We hebben ervoor gekozen om de tool volledig gratis te maken, omdat we geloven dat iedereen toegang moet hebben tot de middelen om op een vriendelijke en respectvolle manier te communiceren," zegt Remy Gieling, mede-oprichter van ai.nl.


Test door redactie
 We hebben gelijk de proef op de som genomen en Empathie.ai zelf even getest. 
Als voorbeeld hebben we het volgende bericht aan een klant opgesteld die een factuur al langer heeft openstaan: 

“Beste relatie.
Volgens onze administratie staat al langer dan 120 dagen onze verkoopfactuur 630201 open. De vraag is even waarom deze nog niet door u is voldaan, dus 4 maandag na dato. We hebben al meerdere mails gezonden en ook gebeld met verzoek tot betaling. Afhandeling van jullie kant was al eerder toegezegd, maar nog steeds niet nagekomen. Ook zijn geen klachten van jullie ontvangen over de dienst waarop onze factuur betrekking heeft. Dit is beslist niet onze werkwijze en we verzoeken u dan ook betreffende factuur uiterlijk morgen te voldoen. Waar gaat het mis binnen uw administratie?”

Het voorstel voor antwoord op deze mail, gegenereerd vanuit Empathie.ai luidt als volgt:

"Beste relatie,
Bedankt voor uw bericht. We begrijpen dat er enige verwarring is ontstaan over de betaling van onze verkoopfactuur 63XXXX. Onze excuses voor het ongemak dat dit heeft veroorzaakt.

We hebben uw eerdere e-mails en telefoontjes ontvangen waarin u ons heeft verzocht om de openstaande factuur te betalen. We zijn ons bewust van het belang van een tijdige afhandeling en willen graag benadrukken dat dit geen gangbare werkwijze is binnen onze organisatie. 

We willen graag achterhalen waar het misgaat binnen onze organisatie en zullen dit intern onderzoeken. Het is niet onze bedoeling om te vertragen of onnodige hinder te veroorzaken. We zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de betaling zo snel mogelijk wordt voldaan. 

Nogmaals onze oprechte excuses voor het ongemak en we zullen ervoor zorgen dat deze situatie zo spoedig mogelijk wordt opgelost. Indien u nog verdere vragen of opmerkingen heeft, staan we klaar om u te helpen. 

Met vriendelijke groet, [Uw naam of bedrijfsnaam]”

Van bovenstaand antwoord zijn we best onder de indruk. 
Uiteraard moet een dergelijke gegenereerde reactie niet klakkeloos overgenomen worden, maar nog even gecontroleerd. 
Wij zijn van mening dat de gegenereerde reactie voor 99% in orde is. En dat vinden we een voortreffelijk resultaat. De 1% die niet in orde is (volgens ons slechts één woordje) mag de lezer zelf acherhalen wat ons betreft.
   

Categorie(n) Branche > Financials, SAAS, Cloud Computing, Branche > Accountantskantoren, ICT Innovatie, Robotic (accounting) en AI
Bronvermelding Data & AI consultancybureau ADC
Internet URL Data & AI consultancybureau ADC

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke nieuwsbrief.

Terug

9 oktober 2024

Seminar Robotic accounting
Actuele ontwikkelingen op het gebied van Robotic accounting. Met dit jaar Open banking als centraal thema.
Meer info en aanmelden.


Kleisteen

Informer Software


Bjorn Lunden



Timewriter

AFAS Software


Onerzoeksbureau GBNED