Pakketsoorten > eBusiness en online betalingen
Laatste nieuws |
---|
Moss gaat partnership aan met Airwallex om wereldwijde betalingen te stroomlijnen
(27-11-2024)
Moss, het financieel managementplatform voor uitgavenbeheer, kondigt een nieuwe samenwerking met Airwallex aan, een wereldwijd opererend platform voor betalingen en financiële diensten. Dankzij deze samenwerking kan Moss internationale bankoverschrijvingen faciliteren en zijn operationele mogelijkheden verder uitbreiden, wat bijdraagt aan de ondersteuning van de internationale groei van het bedrijf. |
Nederlands fintech bedrijf Bizcuit wint Mastercard Strive (28-10-2024) |
Raadpleeg nieuwsarchief... |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis
nieuwsbrief.
eBusiness
B2B (Business to Business)
eBusiness is een overall begrip voor zakendoen via het internet. Hieronder vallen zaken als B2B, B2C en eCommerce. Bij B2B gaat het om toepassingen waarbij ondernemingen onderling zakendoen via het internet.
B2C (Business to Consumer)
Hier gaat het om zakendoen met consumenten. Dit laatste veelal via Webwinkelsoftware.
Online betalingen
Online betalingen kent al een aantal jaren een opmars die nog wel even zal aanhouden. Innovaties als cloud computing, e-business, e-commerce en globalisering zijn hier debet aan.
Een online betaalmethode kan via een webshop, ingezet worden om direct te betalen op het moment van bestellen. iDEAL is dan de meest voorkomende betaalmethode in Nederland. Zo wordt Sofort gebruikt in Duitsland en Bancontact in België. Zo kennen we ook Afterpay
Een online betaalmethode kan bijvoorbeeld ook via een factuurprogramma ingezet worden om, veelal achteraf, een factuur te betalen die wordt uitgereikt aan afnemers. Via de factuur, of andere berichtgeving, kan dan een betaallink opgenomen worden. Ingeval van iDEAL kan ook een QR-code opgenomen worden.
Artikel
Online betalingen: de vele schakels en de rol van boekhoudsoftware
Een belangrijke vraag is: “hoe komen online betalingen zo efficiënt mogelijk in de boekhouding terecht?”.
Naar artikel: "Online betalingen: de vele schakels en de rol van boekhoudsoftware".
Relevante begrippen |
---|
CMS
De inhoud van websites (zowel op het gebied van internet, intranet als extranet) wordt steeds meer een aparte discipline die losstaat van het ontwerp en de bouw van websites. Er komen steeds meer softwaresystemen op de markt om de content (inhoud) van een website te kunnen onderhouden, zonder dat de gebruiker kennis van bijvoorbeeld 'html' hoeft te hebben. Dergelijke systemen duiden we aan als Contentmanagementsystemen (CMS). |
eCommerce
Het begrip eCommerce staat voor 'Electronic Commerce' en wordt soms gebruikt als synoniem voor eBusiness of B2C. Feitelijk komt eCommerce het best in de buurt van B2C. eCommerce is feitelijk de overall benaming voor commercie via het internet. Natuurlijk staat dit voor een belangrijk deel in relatie tot klanten, vandaar ook vaak de aanduiding B2C. |
Ideal
iDEAL is op dit moment het meest voorkomende online betaalmiddel op de Nederlandse markt, waarmee consumenten (en bedrijven) kunnen betalen via hun eigen bank. Er wordt betaald via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van je eigen bank. iDEAL is namelijk een directe online overboeking van je bankrekening naar de bankrekening van een ondernemer. Meer uitleg over Ideal |
Payment Service Provider: PISP, AISP en PSP betaalform
In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat een Payment service provider (PSP) diensten verleent op het gebied van (online)betalingsverkeer. Meer uitleg over Payment Service Provider: PISP, AISP en PSP betaalform |
Alle begrippen... |
Software opvragen |
---|
eBusiness |
Laatste artikelen |
---|
CSBN 2024: grote impact van storingen en afhankelijkheid van enkele softwareleveranciers
(07-11-2024)
De steeds groter wordende afhankelijkheid van enkele softwareleveranciers brengt risico’s met zich mee. Het afgelopen jaar bleek dat storingen veroorzaakt door technische of menselijke fouten, grote verstoringen kunnen veroorzaken. Het CSBN benadrukt dat een brede manier van risicobeheersing onmisbaar is om het diverse en dynamische karakter van digitale risico’s bij te benen. |
Robotic accounting met Open banking en AI: terugblik seminar op 9 oktober 2024 (14-10-2024) |
Online betalingen: de vele schakels en de rol van boekhoudsoftware (14-01-2022) |
Presentaties Seminar RPA en robotic accounting 29-9-2021 beschikbaar (28-09-2021) |
E-retour: als verkoper automatisch de status van je factuur volgen bij de koper (28-01-2021) |
Naar archief artikelen... |
Laatste blogs |
Verkoopfacturen van factuursysteem naar boekhouding automatisch overzetten in UBL
(26-07-2022) Handmatig overnemen van verkoopfacturen in de boekhouding. Dat komt vaker voor dan je denkt. Stel je hebt als ondernemer een factuurprogramma of een webwinkel. Voor de financiële verantwoording en afwikkelen van betalingen wil je dan de facturen opnemen in de boekhouding. In lang niet alle gevallen is dan sprake van een koppeling tussen factuurprogramma, webwinkel en boekhoudsoftware. |
Dit moment is een gouden kans voor e-factureren (19-06-2021) | B2G elektronisch factureren in Duitsland met planning per deelstaat (06-01-2021) |
---|
Naar archief blogs... |
Laatste white papers |
---|
Boekhoudsoftware en online betalingen: bekende betaalmethodes geintegreerd in het boekhoudpakket
(08-07-2022) Het is algemeen bekend dat facturen met goede betaalmogelijkheden, sneller betaald worden. Zeker als een onderneming veel facturen stuurt naar consumenten zijn online betaalmethoden onmisbaar. Een factuur voldoen via enkele klikken met een iDEAL transactie is sneller en minder foutgevoelig dan een bedrag, IBAN en omschrijving overtypen. |
Naar archief white papers... |
Links |
---|
eBusiness startpagina
verwijzingen naar websites over eBusiness. |
eBusiness watch
The Sectoral e-Business Watch studied the impact of ICT and e-business on enterprises, industries and the economy in general. |
OASIS
Not-for-profit organisatie op het gebied van eBusiness standaards. |
Raadpleeg alle links... |
Functionaliteit webwinkel software
Functies
De opmaak van de webwinkel zelf bepalen door de gebruiker;
Een functie voor klantenservice beschikbaar;
Website pagina's en functies; zodat naast een webshop ook een algemene website voor de ondernemer beschikbaar is.
Ingebouwde emailfuncties met klanten;
Ingebouwde affiliate functies; waardoor provisie uitgekeerd kan worden.
Beveiliging
Gevoelige klantengegevens versleuteld bewaren. Bijvoorbeeld creditcardgegevens niet -of versleuteld - bewaren op een webserver.
Opmaak
Een eigen huisstijl mogelijk, waarbij de huisstijl zelf online is aan te passen door de gebruiker. En is de opmaak template-gebaseerd, zodat layout aanpassing gelijk geldt voor gehele webwinkel.
Functies en eigenschappen voor webwinkel software zijn verder onderverdeeld naar front-end (voorkant van de webwinkel, afgestemd op de bezoekers) en back-end (achterkant van de webwinkel, afgestemd op de beheerders van de webwinkel).
Front-end
Met name afgestemd op de bezoekers van de webwinkel.
Back-end
Met name afgestemd op de beheerder(s) van de webwinkel.
Aanbevolen