Softwarepakketten.nl
BCS HR Software
EXACT Software
VISMA E-accounting
E-boekhouden

PakketsoorteneBusiness en online betalingen

Laatste nieuws
Moss gaat partnership aan met Airwallex om wereldwijde betalingen te stroomlijnen (27-11-2024)
Moss, het financieel managementplatform voor uitgavenbeheer, kondigt een nieuwe samenwerking met Airwallex aan, een wereldwijd opererend platform voor betalingen en financiële diensten. Dankzij deze samenwerking kan Moss internationale bankoverschrijvingen faciliteren en zijn operationele mogelijkheden verder uitbreiden, wat bijdraagt aan de ondersteuning van de internationale groei van het bedrijf.
Nederlands fintech bedrijf Bizcuit wint Mastercard Strive (28-10-2024)
Raadpleeg nieuwsarchief...

Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.
 

eBusiness

B2B (Business to Business)
eBusiness is een overall begrip voor zakendoen via het internet. Hieronder vallen zaken als B2B, B2C en eCommerce. Bij B2B gaat het om toepassingen waarbij ondernemingen onderling zakendoen via het internet.

B2C (Business to Consumer)
Hier gaat het om zakendoen met consumenten. Dit laatste veelal via Webwinkelsoftware.
 

Online betalingen

Online betalingen kent al een aantal jaren een opmars die nog wel even zal aanhouden. Innovaties als cloud computing, e-business, e-commerce en globalisering zijn hier debet aan. 

Een online betaalmethode kan via een webshop, ingezet worden om direct te betalen op het moment van bestellen. iDEAL is dan de meest voorkomende betaalmethode in Nederland. Zo wordt  Sofort gebruikt in Duitsland en Bancontact in België. Zo kennen we ook Afterpay

Een online betaalmethode kan bijvoorbeeld ook via een factuurprogramma ingezet worden om, veelal achteraf, een factuur te betalen die wordt uitgereikt aan afnemers. Via de factuur, of andere berichtgeving, kan dan een betaallink opgenomen worden. Ingeval van iDEAL kan ook een QR-code opgenomen worden. 

Artikel
Online betalingen: de vele schakels en de rol van boekhoudsoftware

Een belangrijke vraag is: “hoe komen online betalingen zo efficiënt mogelijk in de boekhouding terecht?”.
Naar artikel: "Online betalingen: de vele schakels en de rol van boekhoudsoftware".
     

Relevante begrippen
CMS

De inhoud van websites (zowel op het gebied van internet, intranet als extranet) wordt steeds meer een aparte discipline die losstaat van het ontwerp en de bouw van websites. Er komen steeds meer softwaresystemen op de markt om de content (inhoud) van een website te kunnen onderhouden, zonder dat de gebruiker kennis van bijvoorbeeld 'html' hoeft te hebben. Dergelijke systemen duiden we aan als Contentmanagementsystemen (CMS). 

eCommerce

Het begrip eCommerce staat voor 'Electronic Commerce' en wordt soms gebruikt als synoniem voor eBusiness of B2C. Feitelijk komt eCommerce het best in de buurt van B2C. eCommerce is feitelijk de overall benaming voor commercie via het internet. Natuurlijk staat dit voor een belangrijk deel in relatie tot klanten, vandaar ook vaak de aanduiding B2C.

Ideal

iDEAL is op dit moment het meest voorkomende online betaalmiddel op de Nederlandse markt, waarmee consumenten (en bedrijven) kunnen betalen via hun eigen bank. Er wordt betaald via de mobiel bankieren app of de internetbankieromgeving van je eigen bank. iDEAL is namelijk een directe online overboeking van je bankrekening naar de bankrekening van een ondernemer.

Meer uitleg over Ideal
Payment Service Provider: PISP, AISP en PSP betaalform

In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat een Payment service provider (PSP) diensten verleent op het gebied van (online)betalingsverkeer.

Meer uitleg over Payment Service Provider: PISP, AISP en PSP betaalform
Alle begrippen...
Software opvragen
eBusiness
Laatste artikelen
CSBN 2024: grote impact van storingen en afhankelijkheid van enkele softwareleveranciers (07-11-2024)
De steeds groter wordende afhankelijkheid van enkele softwareleveranciers brengt risico’s met zich mee. Het afgelopen jaar bleek dat storingen veroorzaakt door technische of menselijke fouten, grote verstoringen kunnen veroorzaken. Het CSBN benadrukt dat een brede manier van risicobeheersing onmisbaar is om het diverse en dynamische karakter van digitale risico’s bij te benen.
Robotic accounting met Open banking en AI: terugblik seminar op 9 oktober 2024 (14-10-2024)
Online betalingen: de vele schakels en de rol van boekhoudsoftware (14-01-2022)
Presentaties Seminar RPA en robotic accounting 29-9-2021 beschikbaar (28-09-2021)
E-retour: als verkoper automatisch de status van je factuur volgen bij de koper (28-01-2021)
Naar archief artikelen...
Laatste blogs
Verkoopfacturen van factuursysteem naar boekhouding automatisch overzetten in UBL (26-07-2022)
Handmatig overnemen van verkoopfacturen in de boekhouding. Dat komt vaker voor dan je denkt. Stel je hebt als ondernemer een factuurprogramma of een webwinkel. Voor de financiële verantwoording en afwikkelen van betalingen wil je dan de facturen opnemen in de boekhouding. In lang niet alle gevallen is dan sprake van een koppeling tussen factuurprogramma, webwinkel en boekhoudsoftware.
Dit moment is een gouden kans voor e-factureren (19-06-2021)
B2G elektronisch factureren in Duitsland met planning per deelstaat (06-01-2021)
Naar archief blogs...
Laatste white papers
Boekhoudsoftware en online betalingen: bekende betaalmethodes geintegreerd in het boekhoudpakket (08-07-2022)
Het is algemeen bekend dat facturen met goede betaalmogelijkheden, sneller betaald worden. Zeker als een onderneming veel facturen stuurt naar consumenten zijn online betaalmethoden onmisbaar. Een factuur voldoen via enkele klikken met een iDEAL transactie is sneller en minder foutgevoelig dan een bedrag, IBAN en omschrijving overtypen.
Naar archief white papers...
Links
eBusiness startpagina
verwijzingen naar websites over eBusiness.
eBusiness watch
The Sectoral e-Business Watch studied the impact of ICT and e-business on enterprises, industries and the economy in general.
OASIS
Not-for-profit organisatie op het gebied van eBusiness standaards.
Raadpleeg alle links...

Functionaliteit webwinkel software

Functies
De opmaak van de webwinkel zelf bepalen door de gebruiker;
Een functie voor klantenservice beschikbaar; 
Website pagina's en functies; zodat naast een webshop ook een algemene website voor de ondernemer beschikbaar is.
Ingebouwde emailfuncties met klanten;
Ingebouwde affiliate functies; waardoor provisie uitgekeerd kan worden.

Beveiliging
Gevoelige klantengegevens versleuteld bewaren. Bijvoorbeeld creditcardgegevens niet -of versleuteld - bewaren op een webserver. 

Opmaak
Een eigen huisstijl mogelijk, waarbij de huisstijl zelf online is aan te passen door de gebruiker. En is de opmaak template-gebaseerd, zodat layout aanpassing gelijk geldt voor gehele webwinkel.

Functies en eigenschappen voor webwinkel software zijn verder onderverdeeld naar front-end (voorkant van de webwinkel, afgestemd op de bezoekers) en back-end (achterkant van de webwinkel, afgestemd op de beheerders van de webwinkel). 

Front-end
Met name afgestemd op de bezoekers van de webwinkel.

  • Algemeen; Volledige zoek- en sorteerfunctionaliteit. Real-time informatie beschikbaar over de voorraadstatus van producten. Tonen van gerelateerde artikelen (on-line cross-selling). Online factuur te printen door klant. Kiezen producteigenschappen (bijv. maat en kleur). Opgave van aparte verzend- en factuurgegevens. Elektronische afwikkeling van retouren of klachten (d.m.v. RMA-formulier). 
       
  • Toegang en klantgegevens; Inloggen door klant met eigen account. Orderstatus live volgen en op te vragen (order tracking). Automatische functie vergeten wachtwoord (bijvoorbeeld wachtwoord automatisch mailen naar adres dat behoort bij account). Aanpassen persoonsgegevens door de klant.
       
  • Winkelwagen; Bewaren gewenste artikelen in winkelwagentje, waarbij aantal, prijs per artikel en totale prijs duidelijk worden aangegeven. Verzendkosten, BTW, en andere toeslagen afzonderlijk specificeren. Automatisch verzendkosten aanpassen aan de inhoud van de winkelwagen. Tijdelijke winkelwagen nieuwe klanten en permanente winkelwagen vaste klanten.
       
  • (Bestel)berichten aan klanten; Klant krijgt bericht bij: aanmaken account, plaatsen bestelling en bij aflevering.
     
  • Afrekenen; Klant kan zelf kiezen uit meerdere betaalopties, zoals: vooruitbetalen, onder rembours (betalen bij afleveren), op rekening (factuur achteraf of bij zending), online via creditcard, online via ideal, eenmalige machtiging of Paypal.
     
  • Afleveren; Klant kan zelf verzend c.q. bezorgopties kiezen, zoals: thuisbezorgen, ophalen in winkel in de buurt, ophalen op centrale locatie, via internet downloaden of als email bijlage (bijvoorbeeld softwarepakket of muziek).
        
  • Klantenservice; In- en uitschrijven elektronische nieuwsbrief. Online gebruikersondersteuning. Customer portal met kennisbank en veelgestelde vragen (FAQ). Mailformulier voor vragen en ticketsysteem helpdesk). Handleidingen e.d. via downloads.

Back-end
Met name afgestemd op de beheerder(s) van de webwinkel.

  • Contentbeheer; HTML-code in beschrijvingen kunnen gebruiken. Ingebouwde WYSIWYG editor, Content Management functie alle pagina's, Opmaak productpagina's eenvoudig te wijzigen, zoals aantal kolommen en rijen. Meta informatie per product kunnen toevoegen voor zoekmachine optimalisatie (technisch: meta-description, meta-keywords en meta-title). Automatisch Thumbnails (kleine afbeeldingen voor op een overzichtspagina) kunnen aanmaken, oftewel van afbeeldingen automatisch kleine afbeeldingen maken.
      
  • Orderinformatie; Snelle toegang alle orders, zoals openstaande-, verzonden-, eerste- en laatste orders. Automatisch bericht aan webwinkel beheerder bij plaatsen van een order.

  • Rapportage; Uitgebreide bezoekersstatistieken en verkoopstatistieken. Zoek- en sorteerfuncties binnen statistieken en het kunnen exporteren van statistieken, zoals naar Excel.
        
  • Uitwisseling backoffice; Backoffice zijn de systemen die de retailer gebruikt voor bijvoorbeeld inkoop, voorraadbeheer en boekhouding. Uitwisselen van onder meer het volgende: artikelbeheer, prijswijzigingen, externe klantgegevens, voorraadbeheer (actuele voorraad continu bijwerken in webwinkel en backoffice), verkopen bijwerken in de backoffice, bestellingen op rekening bijwerken in de backoffice. 

Onerzoeksbureau GBNED