White papers
PwC omarmt one way of working met SAP S/4HANA Cloud
Plaatsingsdatum | 12-07-2022 |
Berichtdatum | 12 juli 2022 |
Alle tijd en aandacht voor de klant, ondersteund door gestandaardiseerde systemen en processen die de samenwerking tussen collega’s binnen PwC Europa aanzienlijk bevorderen. Om dit te bereiken koos PwC Europa voor een grootscheepse migratie van het volledige contact-to-cash-proces naar de public SAP S/4HANA Cloud. Een gesprek met Maddy Kooreman, controller bij PwC, en met Wouter Hoff en Saskia Hadewegg Scheffer, beiden partner bij PwC Nederland. Volgens Hoff is voor een goede systeemimplementatie wel een eenduidige manier van werken, een ‘one way of working’ nodig. “Voor zowel de drie disciplines binnen PwC, Assurance, Tax & Legal en Advisory, als voor de verschillende landen binnen PwC Europa moet er allemaal op dezelfde manier naar opdrachten worden gekeken. Bijvoorbeeld als het gaat om prijsstelling en de inzet van mensen op projecten.” De juiste data Hadewegg Scheffer: “We willen geen tijd kwijt zijn aan allerlei systemen, maar die systemen wel optimaal kunnen gebruiken. Een adviseur moet voorafgaand aan een klantbezoek in één oogopslag kunnen zien welke collega’s nog meer contact hebben gehad met de desbetreffende klant en wat er toen is besproken. Dit allemaal om er met en voor de klant het maximale wat betreft customer experience uit te kunnen halen. Met de juiste data moet je tot betere inzichten komen en daarop kunnen acteren.” Co-creatie met SAP Als koplopers namen PwC Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland onder andere een module voor een nieuw systeem voor het schrijven van uren en voor reis- en onkostenbeheer in gebruik. Kooreman: “Alles is cloudgebaseerd en heeft een koppeling met SAP S/4HANA Cloud die we samen met SAP hebben geoptimaliseerd voor professional services, de business waarin wij actief zijn. Er is wel een groot aantal verbeterpunten doorgevoerd om de schaal van operatie aan te kunnen en om de processen te ondersteunen.” “Om ermee uit de voeten te kunnen, waren er op het gebied van interfacing van de geschreven uren nog wel optimalisaties nodig. Samen met SAP hebben we het product verder geoptimaliseerd en nog volwassener gemaakt. Het is allemaal nog volop in beweging”, vult Kooreman aan. Echte businesstransformatie “Als ik vanuit Consultancy samen met PwC Duitsland en de collega’s van Tax een opdracht bij een klant uitvoer, dan is voor iedereen de totale opdracht inzichtelijk. Op dit moment zijn we bezig met het opstellen van business rules. We kijken welke parameters we kunnen inbouwen om sneller inzichten te verkrijgen die helpen bij het aan- en bijsturen van onze business. Daarmee zie je dat deze transformatie verder gaat dan Finance alleen en een echte businesstransformatie is.” Verandermanagement cruciaal Dat doet PwC onder andere met een ‘change agent network’. Dat netwerk, bestaande uit professionals uit de business, traint medewerkers in het gebruik van de nieuwe systemen. Hoff: “En door te laten zien wat de veranderingen zijn in de praktijk en hoe de systemen de primaire processen ondersteunen.” “Maar ook door ervaringen met elkaar te delen, en met onze klanten”, besluit Hadewegg Scheffer. |
Categorie(n) | Branche > Accountantskantoren, Branche > Financials, Soort > Practice management software (en uren), Soort > Projectmanagement en -planning |
Bronvermelding | SAP |
Internet URL | SAP |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
11 december 2024
RGS MKB praktijkdag
Met o.a implementatie van RGS MKB decimaal rekeningschema, kengetallen, rapportages, rgs burgstaat, rgs ready, versiebeheer en nieuwe boekingsdimensies. Speciaal aandacht voor het nieuwe rapport "Boekhoudsoftware en ondersteuning van BTW".
Meer info en aanmelden.