Softwarepakketten.nl
erp software prodin

Bijdrage van Bloggers (blogs)

Waarom elk accountantskantoor een security- en privacyraamwerk nodig heeft (28-08-2021)
Het is – uitzonderingen doorgelaten – een rommeltje bij de meeste administratie- en accountantskantoren als het gaat om een structurele aanpak van security en privacyvraagstukken. Aspecten als kennisgebrek, tijdsgebrek, desinteresse en gemakzucht zijn hier debet aan. Soms wordt er bovenmatig gesteund op ingehuurde derden. Het is tijd voor een wake-up call.

Slim en automatisch afletteren: doet uw boekhoudsoftware dat ook (26-08-2021)
Een bekend voorbeeld is het afletteren van openstaande posten (facturen) debiteuren en crediteuren. Met de mogelijkheid om kleine betalingsverschillen automatisch te signaleren en weg te boeken. En kan uw boekhoudsoftware ook automatisch afletteren bij mutaties op bepaalde grootboekrekeningen of andere boekingsdimensies, zoals kostensoorten, projecten of dossiers.

Vaste activa specificatie automatisch aanleveren aan de winstaangifte, kredietrapportage en jaarrekening (22-08-2021)
Je levert cijfers voor de winstaangifte (IB, VPB) automatisch aan vanuit het grootboek op basis van de RGS brugstaat met grootboeksaldi (of in Json formaat via een API, or else) en dan blijkt dat je achteraf handmatig gegevens moet aanvullen die notabene al wel aanwezig zijn in je boekhouding. Denk aan datum in gebruik name, datum buiten gebruik stelling, WOZ-waarde en de restwaarde. Zaken die niet in je grootboek zitten, maar natuurlijk wel in je vaste activa administratie.

Digitaal ondertekenen: weet al u van de hoed en de rand? (12-08-2021)
Digitaal ondertekenen is voor veel kantoren een actueel item. Steeds meer processen verlopen digitaal en het steeds opnieuw moeten uitprinten en inscannen van PDF documenten om een handtekening te verkrijgen is inefficiënt en inmiddels overbodig.

Controle NOW regeling jaagt ondernemers op kosten: inzet XML Auditfile Financieel onduidelijk (18-07-2021)
De wijze waarop achteraf controle plaatsvindt op uitbetaling van financiële steun aan ondernemers, die inkomstenderving hebben opgelopen ten tijde van de coronacrisis, is een aanpak die ondernemers ook achteraf op kosten jaagt. Zoals hierna zal blijken wordt volgens mij geen gebruik gemaakt van de al lang bestaande standaard XML Auditfile Financieel (XAF).

De nieuwe EU-regeling btw e-commerce en boekhoudsoftware (20-06-2021)
Vanuit meerdere softwareleveranciers is al informatie verschenen voor gebruikers van hun administratieve software met uitleg hoe om te gaan met de nieuwe EU-regeling btw e-commerce, oftewel afstandsverkopen (per 1 juli 2021). Het komt veelal neer op het aanmaken van nieuwe btw-codes, grootboekrekeningen en de instelling hoe je als bedrijf gebruik wilt maken van de nieuwe regeling.

Dit moment is een gouden kans voor e-factureren (19-06-2021)
Gerard Bottemanne ziet als ICT- en accountingspecialist in Nederland momentum ontstaan rond e-factureren. Als eigenaar van onderzoeksbureau GBNED spant hij zich bovendien in om het gebruik van e-factureren te stimuleren. Zo heeft hij in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK) met enkele softwareleveranciers en serviceproviders de kopgroep e-retour gevormd, om de voordelen van statusberichten bij e-facturen te laten zien.

Achter het plankje denken: RPA in de accountantspraktijk (31-05-2021)
Je hebt vast wel eens gezien. Een taekwondo-sporter die met opperste concentratie en een goed gerichte trap of stoot dwars door het plankje gaat. Of zelfs meerdere tegelijk. Hoe doen ze dat? Het geheim is dat je je focus niet moet richten op het plankje zelf, maar juist op wat erachter zit. Daar ligt het doel en daar wil je heen. Achter het plankje denken dus.

Waarom een (publieke) API de belangrijkste eis is bij softwarekeuzes (11-05-2021)
Binnen de administratieve dienstverlening en de accountancy wordt het organiseren van een geolied en efficiënt primair proces steeds essentiëler. Niet enkel vanuit concurrentieperspectief vanwege uitwisselbaarheid van standaard diensten, maar temeer vanuit het leveren van onderscheidende diensten en adequate adviesverlening. Data is hierbij het sleutelwoord.

Informer deelt ervaring over privaat-publieke samenwerking (10-05-2021)
Het toepassen van een systematische aanpak voor het integreren van wettelijk fiscale vereisten in geautomatiseerde taken en processen is het kernpunt van de samenwerking van Informer met de Belastingdienst. Informer heeft haar boekhoudsoftware op zo’n manier ontwikkelt dat ondernemers die hun boekhouding in Informer doen, als vanzelf aan de regels voldoen: ‘compliance by design’.

Lastenvermindering en RGS, dankzij het CBS (23-04-2021)
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) toont als eerste grote overheidsorganisatie aan dat een financiële rapportage direct en eenvoudig gevuld kan worden vanuit de boekhouding op basis van louter RGS.

Open standaarden is het sleutelwoord: oproep aan softwareleveranciers (28-03-2021)
Al decennia zijn financials in het bedrijfsleven en binnen de accountancy afhankelijk van de samenwerking tussen leveranciers van softwaresystemen in de keten van vastleggen tot rapportage (record to report). Van salaris- naar boekhoudpakket, van boekhoud- naar rapportage- en fiscale aangiftesoftware. En dan vaak toch nog gegevens handmatig overnemen zoals een winstaangifte of loonjournaalpost.

E-factureren in Europa: Portugal, Finland en Frankrijk (21-03-2021)
Op 16 april 2014 is de EU e-invoicing Directive 2014/55/EU goedgekeurd. Dit betekent dat overheden in de EU landen facturen elektronisch moeten ontvangen. We hebben het dan over B2G. In een serie blogs van TIE Kinetix komen meerdere landen aan bod. In dit geval Portugal, Finland en Frankrijk.

Vijf aanleidingen waarom robotisering nu wordt omarmd door de accountancy (26-02-2021)
Automatisering van werkprocessen is van alle dag. Administratie- en accountancykantoren zijn er voortdurend mee bezig om de kostprijs van hun primaire proces te minimaliseren. Een aantal jaren geleden zorgde ‘LEAN thinking’ voor een nieuwe kijk op processen. Nu is dat RPA (robotic process automation).

Komt er een einde aan het gebruik van RGS als decimaal rekeningschema (13-02-2021)
Het Referentie grootboekschema kent naast de RGS-code, die louter uit letters bestaat, ook het Referentienummer dat conform een decimaal rekeningschema is opgebouwd uit cijfers. Zo kent RGS voor de rekening “Kas” als referentienummer 100101 en voor de rekening “Lonen en salarissen” is 400104 toegekend. Er gaan al langer geluiden op om het referentienummer te verwijderen uit RGS. Straks BIvaOivCuh i.p.v. 11003. U bent gewaarschuwd.

Robotiseren: juist voor pensioenberekeningen en andere adviesberekeningen (08-02-2021)
het robotiseren van pensioenberekeningen en andere adviesberekeningen leidt tot gemak, volledige ontzorging, een hogere marge op de adviesdeclaratie én het borgt vakinhoudelijke kennis.

Op hoeveel verschillende plekken voer jij dezelfde data in? (25-01-2021)
Door de opkomst van SaaS oplossingen, neemt het aantal applicaties dat wordt gebruikt steeds meer toe. Uit onderzoek blijkt dat een werknemer van een onderneming met meer dan 50 medewerkers, gemiddeld van 36 clouddiensten gebruik maakt.

5 belangrijkste trends op het gebied van intelligente documentverwerking (25-01-2021)
Doculayer.ai, leverancier van Intelligent Document Processing (IDP)-oplossingen op basis van artificial intelligence, voorspelt voor 2021 vijf belangrijke trends op het gebied van intelligente documentverwerking.

Als de locatie ertoe doet: API-techniek maakt veel open data beschikbaar voor financiële- en ERP-systemen (17-01-2021)
Open data is met behulp van Geografische intelligentie en API’s real-time beschikbaar voor de gebruiker. Het is mogelijk om inhoudelijk data vanuit financiën, HR, processen en ERP data te combineren met diverse open beschikbare databronnen. Hierdoor kunnen andere inzichten ontstaan. Daarbij is het visualiseren van deze data op de kaart een goede wijze om informatie inzichtelijk te maken. Een ultieme vorm van een dashboard. Zo kun je snel causale verbanden leggen en ook diverse analyses uitvoeren.

B2G elektronisch factureren in Duitsland met planning per deelstaat (06-01-2021)
Net als in andere landen in de Europese Unie (EU), werd met de komst van de EU e-invoicing Directive 2014/55/EU duidelijk dat ook Duitsland business-to-government (B2G) e-facturatie verplicht moest gaan stellen. In deze blog leest u alles wat u moet weten over e-facturatie in Duitsland, inclusief belangrijke deadlines per deelstaat.

4 tips en tools voor procesoptimalisatie (30-12-2020)
Procesoptimalisatie is zo’n breed begrip dat het moeilijk kan zijn om te bepalen waar je moet beginnen. Er wordt steeds vaker over geschreven en veel ondernemingen willen investeren in procesoptimalisatie. Daarom geef ik dit keer een aantal voorbeelden van procesoptimalisatie die relatief eenvoudig door te voeren zijn en een aantal oplossingen die je hiervoor kunt inzetten.

Wat u moet weten als u gaat factureren aan het buitenland: in sommige landen is B2G e-factureren verplicht (27-12-2020)
De ene ondernemer heeft er dagelijks mee te maken, terwijl de andere ondernemer er (bijna) nooit mee te maken krijgt: factureren naar het buitenland. Bij facturatie naar verschillende landen kunnen verschillende btw-regels gelden dan dat u gewend bent. U moet rekening houden met de nieuwe EU-btw-richtlijn e-commerce en in sommige landen is Business to Government (B2G) e-facturatie verplicht.

De stand van zaken rondom het Referentie Grootboekschema voor de administrateur en controller (27-12-2020)
Nu RGS steeds meer gemeengoed wordt is het ten zeerste aan te bevelen aan administrateurs en controllers om te zorgen dat (grootboek)rekeningschema’s volledig zijn gekoppeld aan RGS. Steeds meer softwareleveranciers hebben RGS opgenomen als functie of module binnen hun boekhoudsoftware en daarmee het RGS-schema standaard beschikbaar in hun software om te koppelen aan rekeningschema’s.

Voldoen aan de Wwft: u moet vooraf weten met wie u zaken doet als accountants- en administratiekantoor (22-12-2020)
Op basis van een ingeschat risicoclassificatie zult u een vereenvoudigd, standaard of een verscherpt cliëntonderzoek uitvoeren. Hoe maakt u deze inschatting en hoe legt u dit vast? Doet u dat dan in Word of Excel? En wie beheert de gestelde vragen van deze documenten? Of voert u de werkzaamheden uit in het opdrachtdossier van bijvoorbeeld CaseWare of Unit4? Vreemd eigenlijk… het is nog geen klant maar u heeft wel al een opdrachtdossier.

Vijf manieren waarop business intelligence verandert in 2021 (21-12-2020)
Elke beslissing die in een bedrijf wordt genomen, moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Er is geen ruimte meer voor verzet, afwachten, of beslissingen op gevoel. Bedrijven moeten zich aanpassen en snel reageren. Dit vraagt om data gedreven beslissingen en gemakkelijke inzichten uit data.

Bankrekeningen koppelen aan PSD2: laat uw softwareleverancier, accountant of salarisadministrateur u daarvan profiteren? (08-12-2020)
Voor een efficiënte verwerking en inzicht wil je zoveel mogelijk digitaal en automatisch de relevante informatie ontvangen. Dit zorgt voor tijdsbesparing, minder fouten en actueel inzicht. Banktransacties zijn voor veel softwareoplossingen een fundamenteel onderdeel, zoals bij boekhoud- en ERP-pakketten. ook de mogelijkheid om te betalen via bankkoppelingen is erg interessant.

Elektronisch factureren en een Peppol Access Point. Wat is dit laatste en hoe werkt het? (03-12-2020)
Je hebt vast wel eens gehoord van PEPPOL om elektronisch te factureren. Daarbij komt een Peppol Access Point om de hoek kijken en de vraag is wat dat is. Een Peppol Access Point verbindt organisaties met het Peppol-netwerk, zodat je veilig elektronische documenten zoals e-facturen kunt uitwisselen met iedereen die op dit netwerk is aangesloten. ‘Implement once, connect to all’.

De invloed van HR op de implementatie van Lean Manufacturing (02-12-2020)
In tegenstelling tot ruim 30 jaar geleden, is het "lean manufacturing"-gedachtegoed niet langer onbekend in de productie-industrie. Tegenwoordig is het één van de meest gebruikte benaderingen in supply chain management. Maar één ding is zeker: het proberen om lean manufacturing te implementeren en het daadwerkelijk implementeren zijn twee verschillende dingen.

Mobiele app Anno Nu: voor ZPP en klein MKB (01-12-2020)
In onze mobiele App Anno Nu zie je als ondernemer een altijd up-to-date berekening van jouw te betalen inkomstenbelasting over het huidige jaar. De schatting van jouw winst halen we uit Exact Online. Die kan je zelf een beetje naar beneden of naar boven bijstellen en dat is handig, want zo kan je meteen zien wat er met de te betalen belasting gebeurt als je winst bijvoorbeeld € 10.000 hoger of lager uitvalt.

Serverless Computing: de nieuwe norm voor accountantskantoren (24-11-2020)
Wat wij nu aan beweging waarnemen is het "serverless" computing als tegenhanger van server-based computing. Onder "serverless" computing verstaan wij binnen de context van dit artikel computing waarbij er geen servers meer worden toegepast of op kantoor (on premise) of bij een hostingprovider.

Dubbel boekhouden is niet bedoeld als twee keer boekhouden: waarom doen we dat laatste dan wel in de praktijk? (22-11-2020)
Het systeem van dubbel boekhouden is door Luca Paciolo uitgevonden in 1494 en vandaag de dag nog steeds in gebruik. Elke transactie leidt tot een debet- en creditboeking. Een groot verschil met vroeger is dat transacties in de boekhouding steeds vaker automatisch tot stand komen. Het bekendste zijn de elektronische bankmutaties en elektronische factuurverwerking.

Dit is waarom een ERP EDI-configurator de ketencommunicatie versimpelt en versnelt (12-11-2020)
Logistieke ketens zijn gebaat bij snelheid en overzichtelijkheid. Eén manier om dat te bereiken, is door het aantal schakels in de supply chain te beperken. Prodin Business Solutions zet hiervoor een belangrijke stap, door een standaard EDI-oplossing te integreren in haar ERP-oplossing Prodin. Deze EDI-configurator werkt op basis van GS1-standaarden.

Veilig, snel en zorgeloos elektronisch factureren met PEPPOL (10-11-2020)
Wist je dat op dit moment meer dan 80% van de facturen handmatig wordt ingevoerd? Hierdoor blijven facturen te lang liggen, ontbreekt een actueel inzicht en is het lastig te bepalen wanneer ergens actie op moet worden ondernomen. Gelukkig kan factureren tegenwoordig sneller, betrouwbaarder en goedkoper. Dankzij het internationale PEPPOL-netwerk om elektronisch mee te factureren.

Elektronisch factureren: Waar moet de administrateur en controller rekening mee houden? (08-11-2020)
Zowel het formaat van elektronische facturen als het verzenden is geharmoniseerd in Nederland door gebruik te maken van UBL en PEPPOL. UBL (Universal Business Language) is al jaren het standaard formaat voor elektronische berichtenuitwisseling. Met Peppol kunnen organisaties in binnen- en buitenland e-facturen uit wisselen via een speciaal beveiligd netwerk.

Full Finance: data-analyse helpt bij de afrekening van NOW 1.0 (29-10-2020)
Bijzondere tijden vragen om een bijzondere aanpak. We hebben dit jaar geleerd dat het (noodgedwongen) omarmen van innovaties kan leiden tot mooie resultaten. Data-analyse is ook zo’n innovatie die bij veel kantoren al lange tijd op de agenda staat, maar waarmee vaak nog geen concrete stappen zijn gezet. Met de afrekening van NOW 1.0 voor de deur lijkt dit het ideale moment om te starten.

Open standaarden als NLCIUS en SETU maken e-factureren veilig en duurzaam (20-10-2020)
Open standaarden voor digitale gegevensuitwisseling hebben voor e-factureren en e-procurement grote voordelen, aldus Annemieke Toersen. Zij is senior adviseur ICT-standaarden bij het Forum Standaardisatie en lid van het Nationaal Multi-belanghebbenden Forum e-Procurement (NMBF). Daar praat zij mee over e-factureren en e-procurement in Nederland.

Drie tools om je klanten scherper te kunnen adviseren (17-10-2020)
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; door alleen de boekhouding up-to-date te hebben en te delen met je klanten, ga je niet meer adviesdiensten verkopen. Ook al pretenderen veel softwareleveranciers en accountants dat het tegendeel waar zou zijn. Het (bijna) realtime beschikbaar hebben van de correcte cijfers is in ieder geval wel een goede uitvalsbasis om meer – en scherper – te kunnen adviseren.

De begrippen SAAS, PAAS en IAAS nader toegelicht (13-10-2020)
IaaS, PaaS en SaaS zijn ongetwijfeld cloud services waar je al eens van hebt gehoord. De drie termen verschillen maar één letter van elkaar, maar de verschillen zijn groter dan dat.

Summitto VAT Talks: interview met Gerard Bottemanne van GBNED over E-facturatie (11-10-2020)
In deze aflevering van summitto’s VAT Talks, spreken wij met Gerard Bottemanne. Gerard doet al jaren onderzoek op het gebied van administratieve software en daaraan gerelateerde onderwerpen. Een voorbeeld hiervan is E-facturatie, iets dat ook erg relevant kan zijn voor het bestrijden van btw-fraude.

Pleidooi: RGS uitbouwen van codeschema naar taxonomie denken (04-10-2020)
De doelstelling van dit document is een pleidooi om "Taxonomie denken" (conform SBR paper: Taxonomie denken) optimaal toe te passen op RGS om daarmee deze standaard beter begrijpelijk te maken voor de markt en daarmee de meerwaarde én acceptatiegraad van RGS te vergroten.

RPA en robotic accounting zijn niet hetzelfde: beide nader verklaard (28-09-2020)
Robotic process automation (RPA) en robotic accounting worden in de praktijk soms door elkaar gebruikt. Beide begrippen hebben echter een andere betekenis met wel het zelfde doel, te weten: het overnemen van handmatige administratieve taken door de computer.

Hoe kies je de beste software voor jouw kantoor? (25-09-2020)
Het vraagstuk dat op tafel kwam, was helder: het proces omtrent de jaarrekening moest strakker worden ingericht om tijdwinst te behalen. Ook moesten klanten worden voorzien van tussentijdse cijfers, zodat er meer advieskansen benut zouden kunnen worden. Aan mij de vraag: a) welke andere jaarrekeningsoftware zij moesten gaan gebruiken; en b) welke dashboardtool ze moesten inzetten?

Zelfroosteren: durf te veranderen (25-09-2020)
Onze samenleving is 24 uur per dag in beweging. Wat wij vandaag bestellen, willen we morgen in huis hebben. Als Nederland slaapt is Azië wakker; ook dan doen we zaken met elkaar. Kapitaalintensieve organisaties kunnen alleen bestaan bij een bedrijfstijd van 7×24 uur. Wij willen 24 uur per dag een beroep kunnen doen op de gezondheidszorg, enzovoorts.

Power BI Financieel Dashboard met drilldown naar PDF-factuur (24-09-2020)
Power BI staat de laatste tijd enorm in de belangstelling. Het is een laagdrempelige tool om zelf dashboards mee te maken. Dat geeft veel vrijheid om je eigen inzichten te creëren. Door de Office look-and-feel maken veel mensen de overstap van Excel naar Power BI.

Hoe wordt de tijd in de belangrijkste software van een kantoor gespendeerd? Wij weten het (23-09-2020)
ClockAssist, een relatief nieuwe succesvolle software aanbieder in de accountancymarkt, biedt het volautomatisch bijhouden van activiteiten per medewerker en urenregistratie in één. Hier is nu ClockAssist Insights aan toegevoegd. Dit laatste is een innovatieve toepassing die geanonimiseerd, over meerdere administraties heen, inzicht geeft in de tijdsbesteding aan bepaalde activiteiten, zoals de functies binnen een boekhoudpakket.

Docco: de opmars van low-code in accountancy (23-09-2020)
Tijdens de NBA Accounttech sessies werd het begrip veelvuldig genoemd, maar toch belandde hij niet op het technologielandschap 2020: 'low-code'. Een gemis, aldus Reindert Doorn van DOCCO, die ziet dat de opmars van low-code software dit jaar al is begonnen in bij accountantskantoren.

Accountant: stop met veranderen en start met verbeteren (05-09-2020)
Beste accountant, je hoeft helemaal niet te veranderen! Van alle kanten wordt er geroepen dat digitalisering ervoor zorgt dat je dit wél moet doen. Als je niet verandert, zal je namelijk hopeloos achterblijven is het devies. Doe je dit niet, dan zal je zo erg achteropraken dat je uiteindelijk je kantoor zelfs moet sluiten. Uiteraard begrijp ik de insteek, maar het ligt in mijn ogen een stuk genuanceerder.

Kohen Administraties: tijd voor een nieuwe manier van werken via Exact Go (01-09-2020)
Iedere ondernemer is anders, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: er moet een verplichte administratie bijgehouden worden. Steeds vaker laten zzp’ers dit over aan een boekhouder. Maar de manier waarop zij hun financiële informatie aanleveren, zorgt nog weleens voor frustratie.

Een financiele prognose: waarom en hoe (27-08-2020)
Wil je als ondernemer of bestuurder succesvol zijn, nu en in de toekomst, dan is het belangrijk dat je naast een financiële begroting ook een financiële prognose of financiële planning maakt voor je organisatie. In deze blog bespreekt Dagmar van Eijs, oprichter van Planning Company, waarom dat nodig is en geeft hij een aantal concrete tips.

Netwerk- of relatie analyse: transactiestromen snel inzichtelijk maken (20-08-2020)
Met de zomer release Augustus 2020 voegt Easy2analyse (E2A) nieuwe sterke functionaliteiten toe. Een voorbeeld hiervan is de netwerk- en relatieanalyse. Met enkele drukken op de knop kunnen hiermee snel transactiestromen inzichtelijk worden gemaakt. De netwerk- of relatiegrafiek(diagram) wordt onder meer in de opsporing gebruikt om criminele netwerken visueel te maken.

Procesgerichtheid en bedrijfsadministratie (18-08-2020)
Met de komst van automatisering werden routinematige handelingen het eerst in software verpakt om daarmee met name een efficiencywinst te realiseren. Pas toen logistiek en boekhouding aan elkaar werden gelinkt, ontstond er een nieuw concept: ERP (Enterprise Resource Management). Bedrijfsprocessen (en met name de logistiek daarbinnen) werden leidend voor de vastlegging.

eProcurement: uitkomst voor het 100% automatisch afhandelen van eFacturen (15-08-2020)
Bij grotere organisaties vormt eProcurement (elektronisch inkopen) onderdeel van de administratieve keten. Ook bij kleinere organisaties die met een goederenbeweging te maken hebben, zoals een groothandel, bouwbedrijf en webwinkel, speelt eProcurement een rol. In veel gevallen wordt dan gewerkt met een ERP-systeem of een boekhoudsysteem met aanvullende functies.

ERP Direct van AFAS kreeg consultancybureau Medicine for Business als klant (25-07-2020)
Oprichter en CEO Elo Bosma van Medicine for Business kende de software van AFAS – net als die van concurrerende aanbieders – van zijn consultancywerkzaamheden in de gezondheidszorg. Hij was al langer op zoek naar goede bedrijfssoftware die past bij de groeiambitie van zijn bedrijf. Een ERP-pakket ziet hij wat dat betreft als 'een vereiste voor een volwassen bedrijfsvoering'.

Waarom data storytelling de volgende evolutie is in Enterprise Performance Management (24-07-2020)
Gegevens vertellen je wat er gebeurt, verhalen vertellen je waarom. Door data om te zetten naar verhalen en visueel weer te geven in een dashboard - ook wel data storytelling genoemd - worden het begrip en het gebruik ervan versterkt. Er is geen data-expertise nodig, iedere collega, van welke afdeling dan ook, kan verhalen begrijpen.

Online boekhouden veranderde mijn vak op een positieve manier (20-07-2020)
Wie had twintig jaar geleden gedacht dat online boekhouden zo’n vlucht zou nemen? Peter Brink, gespecialiseerd in de boekhouding van zzp'ers, blikt terug op de veranderingen in zijn vak. "Waar het vroeger alleen om de cijfertjes ging, ben je nu veel meer een adviseur. Dat maakt het vak nog leuker."

Customer Relationship Management (CRM) versus Enterprise Resource Planning (ERP) (14-07-2020)
Enterprise Resource Planning (ERP) en Customer Relationship Management (CRM) lijken in eerste instantie veel overeenkomsten met elkaar te hebben. Beide bevatten immers veel bedrijfscontacten, bedrijfsgegevens en bedrijfsorders. Beide systemen zijn geschikt voor het verwerken van informatie met betrekking tot een bedrijf of een organisatie. Maar wat onderscheidt ERP van CRM nu eigenlijk?

Ondernemers moeten zich richten op waar ze goed in zijn: ondernemen. De boeken kunnen ze beter aan financiele experts overlaten (29-06-2020)
"We horen het al jaren: de robots komen eraan en de ondernemer kan online prima zelf zijn boekhouding doen. Kortom: de dagen van de accountant en boekhouder zijn geteld”, aldus Willem Visser, mede-eigenaar van Slimmeboekhouding . “Wij geloven hier niet in. Ondernemers moeten zich richten op waar ze goed in zijn: ondernemen. De boeken kunnen ze beter aan financiële experts overlaten.”

Controle NOW en andere corona gerelateerde subsidies m.b.v. Auditfiles en RGS: de bal ligt bij accountants (14-06-2020)
Straks moeten accountants- en wellicht administratiekantoren controles uitvoeren over uitgekeerde subsidies in het kader van de Corona crisis. Zoals controle op de NOW-regelingen. Een goede mogelijkheid om de meerwaarde van de Auditfiles (Financieel, salaris en afrekensystemen) te onderzoeken in combinatie met het ReferentieGrootboekSchema (RGS).

Vanuit je boekhouding met een druk op de knop zien welke externe rapportages gevuld zijn (10-06-2020)
Je hebt RGS gekoppeld aan je interne rekeningschema. Dan kun je, in principe, vanuit je boekhouding met één druk op de knop zien welke externe rapportages gevuld zijn en per rapportage in hoeverre de cijfers compleet zijn.

Met de Zwitserse boekhoudsoftware Banana 9 een volwaardige liquiditeitsplanning (27-05-2020)
Onze, in Zwitserland geproduceerde (maar tevens Nederlandstalige), boekhoudsoftware Banana 9, die talrijke mogelijkheden bevat voor budgetteren en financiële planning, voldoet ons inziens goed als het gaat om een volwaardige liquiditeitsplanning. Vandaar dat we er deze blog over geschreven hebben.

PSD2 gaat het leven van ondernemers makkelijker maken: tijd voor actie door accountants en softwareleveranciers (27-05-2020)
Tot voor kort was PSD2 nog een vrij onbekend onderwerp voor het grote publiek. Sinds eind 2019 is daar verandering in gekomen en staan kranten, vakbladen, websites en social media er vol van: PSD2 is een hot topic. Maar wat is PSD2 nou eigenlijk? En wat betekent dat voor jou als ondernemer, accountant of softwareleverancier? In dit artikel leg ik uit wat PSD2 is, waarom het nu (hoog) tijd is om te actie te ondernemen en welke mogelijkheden er zijn om dit te doen.

Processen verbeteren in rustige tijden: mini-gids om je administratie te optimaliseren (17-05-2020)
'Processen verbeteren' staat meestal niet bovenaan je prioriteitenlijst. Op de financiële administratie heb je het vaak te druk met andere taken om hier eens goed voor te gaan zitten. Maar nu de coronacrisis volop woedt, is het binnen veel organisaties een stuk rustiger dan normaal. Een uitgelezen kans om je eens te buigen over werkzaamheden waaraan je doorgaans nauwelijks toekomt.

Scan- en herken-software vergelijken: waarop moet je allemaal letten? (28-04-2020)
Het besluit is genomen: jouw organisatie gaat efficiënter werken. In het kader daarvan wil je scan- en herken-software vergelijken. Zo hoop je uiteindelijk de beste automatiseringsoplossing te vinden. Belangrijk, want door repeterende, handmatige werkzaamheden te elimineren, houd jij tijd over voor taken die jouw functie veel uitdagender en veelzijdiger maken.

Nederland administratief op achterstand op het gebied van de auditfile (25-04-2020)
Het Noorse Ministerie van Financiën heeft de regels rond de aldaar geldende administratieplicht aange-scherpt. Er vanuit gaande dat een boekhoudpakket in staat is om een balans en resultatenrekening aan te leveren, wordt dat pakket ook geacht de onderliggende gegevens digitaal aan te leveren.

Liquiditeitsplanning bieden: doet uw boekhoudpakket dat ook (06-04-2020)
Een liquiditeitsplanning of liquiditeitsprognose kan een waardevol onderdeel zijn van uw boekhoudsoftware, mits opgebouwd uit de juiste onderdelen. Zo helpt een verplichtingenregistratie bij het opstellen van een echte liquiditeitsplanning.

Hoe werkt OCR? En wat is de toekomst van OCR-software? (31-03-2020)
Je hoort veel over het automatisch herkennen van documenten, maar hoe werkt OCR nu eigenlijk precies? De afkorting 'OCR' staat voor Optical Character Recognition. De term vertegenwoordigt een techniek waarmee de computer letters, cijfers en leestekens van een plaatje afleest. Handig, want zo transformeer je documenten tot digitale versies om ze te kunnen bewerken en archiveren.

Boetebeding in het ICT-contract? Deze 5 controlevragen moet u zeker stellen (19-03-2020)
Boetebedingen zijn de normaalste zaak van de wereld. Zeker in IT-contracten komen ze veelvuldig voor. Ideaal als financiële prikkel voor leveranciers. In de praktijk zitten er echter nogal wat addertjes onder het gras. Met deze 5 controlevragen bent u verzekerd van boetebedingen die wél werken.

25% meer datalekmeldingen door hacking, phishing en malware: wat kunt u doen? (19-03-2020)
Afgelopen jaar ontving de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bijna 27.000 datalekmeldingen. Een forse stijging ten opzichte van 2018. Met opvallend meer meldingen door hacking, phishing en malware. De belangrijkste feiten op een rij + acties die u kunt ondernemen tegen en bij datalekken.

Kan data-analyse door accountants en auditors vooraf ingebed worden in softwaresystemen? (13-03-2020)
Vandaag de dag wordt gedaan alsof data-analyse een nieuwe ontwikkeling is. Data is omvangrijker geworden. We slaan meer data op over een langere periode. En nog niet eens zo lang geleden was het meer regel dan uitzondering om alle historie (lees journaal en mutaties) van een boekjaar te verwijderen alvorens met een nieuw boekjaar te starten. Maar desondanks bestaat data-analyse al vele jaren, alleen lang niet altijd ingebed in softwaresystemen.

Werken in de cloud: 5 voordelen (03-03-2020)
De cloud is een verzamelnaam voor ICT-diensten die online draaien in plaats van lokaal. Steeds meer applicaties die nu nog on-premise (lokaal) draaien, worden verplaatst naar een online omgeving in de cloud. Ondanks deze groei zien we bij organisaties nog steeds twijfel bij het overstappen naar de cloud. In deze blog lees je de voordelen van werken in de cloud!

ReferentieGrootboekSchema (RGS): voorstel om problemen op te lossen en RGS beter beheersbaar te maken en te houden (28-02-2020)
Vorig jaar heeft het ReferentieGrootboekschema (verder te noemen RGS) een positieve boost gehad en is de belangstelling verder gegroeid. Tegelijkertijd zijn er de nodige openstaande punten die nog opgelost of hersteld moeten worden. Zo zijn honderden RGS-codes specifiek voor woningcorporaties verweven in het standaard RGS schema. Daarom bij deze een voorstel voor het weer beheersbaar maken en houden van RGS.

Vier trends in personeelsplanning (26-02-2020)
Ieder jaar weer maakt het personeelsbestand grote veranderingen door. Met name in deze tijden van digitalisering en toegenomen behoefte aan flexibilisering, zijn bedrijven genoodzaakt ook op het gebied van personeelsplanning te blijven innoveren. Wilt u ook in 2020 overal de juiste mensen op de juiste plek hebben? Voorkom dat u achterblijft en anticipeer op deze vier trends.

Ons recht op dataportabiliteit (26-02-2020)
Wat uit het oog verloren is, is dat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ook een artikel 20 kent dat ons het recht op dataportabiliteit geeft. Oftewel, de softwareleveranciers dienen er maar voor te zorgen dat de gegevens die ze verwerken en opslaan op een duidelijke, gemakkelijke wijze uit hun systemen te extraheren zijn.

Exact Go; makkelijk factureren voor zzper, automatisch verwerken voor boekhouder (31-01-2020)
Exact Go is een nieuw gratis programma waarmee zzp’ers en kleine bedrijven kunnen factureren en hun kosten en klanten bijhouden. Hun boekhouder ontvangt de bonnen en facturen desgewenst automatisch voor verwerking in de ‘No hands’ administratie van Exact. Dit is mogelijk dankzij de integratie met Exact voor Accountancy. Daardoor ontstaat inzicht in de financiën.

4 belangrijke trends in informatiemanagement voor 2020 (28-01-2020)
Doculayer.ai, leverancier van een intelligent contentplatform op basis van artificial intelligence en machine learning, voorziet in de komende jaren 4 belangrijke trends op het gebied van informatiemanagement.

8 belangrijke vragen als het gaat om voorraadbeheer bij een ERP-systeem (16-01-2020)
Een voorraadbeheersysteem heeft een belangrijke functie binnen ERP software voor handelsbedrijven. Zonder voorraad kan immers geen order worden uitgeleverd. Wil je gebruik maken van automatische besteladviezen, dan dient de voorraadstatus te kloppen. Een negatieve voorraad, wat vaak ontstaat door onjuist afboeken, helpt zeker niet mee.

MUIS Software is RGS Ready: wat betekent dat (07-01-2020)
MUIS Software start het nieuwe jaar goed met de ontvangst van het RGS Ready certificaat. Dit certificaat toont aan dat het boekhoudpakket iMUIS Online RGS volledig ondersteunt. Voor ondernemers en accountants die met RGS werken betekent dit een vereenvoudiging en efficiencyverbetering van het financiële rapportageproces.

5 manieren waarop business intelligence gaat veranderen in 2020 (03-01-2020)
In 2020 wordt elke seconde bijna 1,7 MB aan data gegenereerd. Het potentieel van deze data is oneindig. Toucan Toco, specialist in data storytelling, ziet 5 manieren waarop business intelligence, oftewel het verzamelen, analyseren en presenteren van data om daarmee betere beslissingen te kunnen nemen, in 2020 gaat veranderen.

Is een zelfstandig leesbaar dossier haalbaar in de accountancy? (18-12-2019)
Ondanks dat steeds meer informatie digitaal wordt vastgelegd, is het nog steeds ingewikkeld om documenten op één plek op te slaan. Het samensteldossier staat in de oranje applicatie. De administratie in de rode en de aangifte in de blauwe. Dan wordt er nog met de klant gecommuniceerd via e-mail of heel hip in Teams.

4 grootste misverstanden over digitaal ondertekenen (10-12-2019)
Het gebruik van een digitale handtekening wordt steeds normaler voor bedrijven, toch blijven er enkele hardnekkige misverstanden bestaan. Daardoor worden nog te veel contracten en offertes geprint en met de pen ondertekend. In deze blog behandelen we de vier grootste misverstanden rondom digitaal ondertekenen.

Quality Intelligence: why automation makes you work smarter (04-11-2019)
Quality Intelligence is the name we give to Quality Management at its very best. In an earlier blog, we discussed how Quality Management needs to respond to the challenges of Industry 4.0. Answer? By being as good at Quality Management as it is is possible to be right now.

Hoe je medewerker promotie verdient en krijgt dankzij de chatbot (28-10-2019)
Stel, je hebt een administratie- of accountantskantoor en een medewerker heeft al meerdere keren aangegeven een stap hogerop te willen. Als accountant gun jij hem die stap, maar het kan niet want waar haal je zo snel vervanging vandaan? Maak kennis met de boekhoudbot.

De verborgen kosten van On Premise software (20-10-2019)
Eigenlijk zijn On Premise en cloud niet met elkaar te vergelijken. In een cloud omgeving zijn allerlei extra diensten opgenomen waarvan het prijskaartje subjectief is. Wat is back-up en redundantie je waard, of schaalbaarheid? Het cloud model is veel flexibeler en je bent er veel meer door ontzorgd. Daarover schreef mij collega Kwok-Ho van Focudis onlangs al een blog.

eHerkenning, ketenmachtiging en PKIoverheid certificaten (20-10-2019)
Met eHerkenning kunnen medewerkers gemachtigd worden om namens hun organisatie specifieke diensten te regelen. Dit zorgt ervoor dat meer zekerheid wordt verkregen over de online identiteit van een inlogger. Dit voorkomt fouten en fraude.

Hoe verhoudt de door NLdigital ontwikkelde Data Pro certificering zich tot de ISO en NEN-certificering (28-09-2019)
Sinds de Avg van kracht is, in mei 2018, kun je op verschillende manieren laten zien dat je op een verantwoorde manier met persoonsgegevens omgaat. De vraag is echter: welke certificering is geschikt voor jouw organisatie? Is het voldoende om je aan een code te houden, of is het beter om te certificeren? Kom achter jouw antwoord aan de hand van een aantal vergelijkingen.

Wie houdt in Nederland een standaard grootboekschema tegen? (23-09-2019)
De grote hamvraag is waarom we, in een tijd dat iedereen zijn mond vol heeft van robotic accounting, real-time boekhouden, audits en data-analyses, nog geen standaard grootboekschema gebruiken in Nederland. Wie houdt dat tegen?

Steeds meer organisaties gaan aan de slag met dataanalyse (22-09-2019)
Steeds meer organisaties gaan aan de slag met dataanalyse (in de brede zin van het woord). Ook bij internal audit afdelingen staat dit hoog op de agenda. Ik hoor veel dat 'de accountant hier ook in mee moet gaan'. Laten we er dan voor zorgen dat we het de accountant wat makkelijker maken: zij hebben (een nog steeds concept) handreiking1141 die voor hen handvaten geeft om data-analyse toe te kunnen passen in de audits.

Hoe zit het met de rechten van uw bedrijfssoftware: gaat uw werknemer er straks mee aan de haal (14-09-2019)
Creatieve werknemers zorgen voor innovatie binnen het bedrijf. Precies wat u wilt. Nieuwe software of programmeerwerk kan immers het verschil maken in de markt. Heeft u echter de rechten hierop in handen? De risico’s, aandachtspunten en adviezen rondom auteursrecht en octrooirecht, zodat u de intellectuele eigendomsrechten in handen houdt.

Quality 4.0: time to look beyond the buzzword (13-09-2019)
We now seem to be writing History before it’s even happened. This is certainly true for the idea of Industry 4.0 - or the Fourth Industrial Revolution, suitably rebranded for the computer age. The term originated from a committee of German technocrats who wanted to make certain predictions about where technology was headed next.

Efficiencyslagen in stroomversnelling dankzij No hands accounting (01-09-2019)
Steeds meer kantoren werken met No hands accounting met Exact Online. Maar hoeveel tijd besparen die nu eigenlijk? Bij kantoor De Administratie weten ze het precies. "De tijd die wij nodig hebben voor een gemiddelde administratie hebben wij terug weten te dringen van 2 uur naar 35 minuten."

Weg met papieren facturen en digitaliseren kun je leren (29-08-2019)
In principe hoef je papieren facturen niet meer te bewaren als deze eenmaal zijn gescand en online zijn opgeslagen. Je kunt met de Belastingdienst afspreken dat je je volledige administratie digitaal bijhoudt, en al je papieren documenten digitaliseert. Hier zitten echter wel voorwaarden aan verbonden.

Afloopcontrole openstaande posten debiteuren: doet uw boekhoudpakket dat ook (20-08-2019)
In deze blog wordt de afloopcontrole van openstaande posten debiteuren behandeld in relatie tot boekhoudsoftware. De afloopcontrole is in dit verband een vaak toegepaste methode om het bestaan en de juistheid van openstaande debiteuren te controleren op basis van de openstaande postenlijst per balansdatum. De afloopcontrole kan natuurlijk ook voor andere vorderingen toegepast worden.

GetMonkeys: de boekhouder verdwijnt, de CFO verschijnt (16-08-2019)
Welk formaat je kantoor ook heeft, je wilt zoveel mogelijk waarde leveren voor je klant. Dankzij de digitale verwerkingsmogelijkheden van Exact Online wordt 'no hands accounting' mogelijk, dit is de drijvende kracht achter de control en CFO-diensten van GetMonkeys in Amsterdam.

Datalek door een verlopen domeinnaam (12-08-2019)
Het is een veel voorkomende situatie: een ondernemer start een nieuw bedrijf, kiest de bedrijfsnaam en claimt de desbetreffende domeinnaam. Niks staat het starten van het bedrijf meer in de weg. Na verloop van tijd besluit je als ondernemer misschien om de bedrijfsnaam te veranderen.

Elektronisch factureren op basis van UBL-AAN en PEPPOL-First: doet uw boekhoudpakket dat ook (21-07-2019)
Afgelopen jaar hebben meer dan 100 leveranciers hun softwaresystemen gereed gemaakt voor elektronisch factureren op basis van UBL, zo blijkt uit het overzicht van deelnemers aan de UBL Ketentest. Maar desondanks dat leveranciers van factuursoftware (boekhoud- en ERP-software) elektronisch factureren steeds meer kunnen ondersteunen, met als belangrijke standaard UBL, is de praktijk dat in diezelfde factuursoftware vaak nog digitaal factureren op basis van PDF als standaard is ingesteld.

SFAA haalt salarisverwerking in huis: van doorgeefluik naar adviseur (06-07-2019)
SFAA heeft najaar 2018 besloten om de salarisadministratie voor klanten toe te voegen aan het dienstenaanbod. Daardoor kan de Cloud Award winnaar van 2018 zich verder ontwikkelen tot one-stop-shop voor (administratieve) diensten voor ondernemers. “Geen doorgeefluik meer, maar rechtstreeks antwoorden op vragen.”

Ingebouwde auditfuncties: doet uw boekhoudpakket dat ook (19-06-2019)
Hoe betrouwbaar is uw boekhouding? Ordners doorspitten, handmatig verbandcontroles uitvoeren, externe accountants die uren of zelfs dagen bezig zijn. Dit was vroeger heel gebruikelijk bij de controle van een financiële administratie. Van goede boekhoudsoftware mag je verwachten dat een aantal controles automatisch uitgevoerd worden zonder menselijke handelingen. Wel zo prettig voor een controller en accountant.

Slimmer onderzoek naar relevante e-mails in mailboxen met Artificial Intelligence (13-06-2019)
Het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg. Dat is wat het identificeren van relevante informatie in mailboxen van mogelijke betrokkenen tijdens een (forensisch) digitaal onderzoek eigenlijk is. Het is een tijdsintensief proces, waar op verschillende vlakken verbetering en efficiëntie te behalen is. Met een achtergrond in toegepaste wiskunde kijk ik voor mijn masteronderzoek naar een nieuwe aanpak om e-mails voorafgaand aan het reviewproces te schiften om zodoende de arbeidsintensieve handmatige review te vereenvoudigen.

Wachten op goede gegevensuitwisseling vanuit de Belastingdienst: doet uw boekhoudpakket dat ook (22-05-2019)
Afgelopen maand (april 2019) heb ik weer te maken gehad met een jaarlijks terugkerend noodzakelijk ritueel dat maar mijn idee sterk voor verbetering vatbaar is. En dan heb ik het over de Aangifte Inkomstenbelasting over 2018 met Winst uit onderneming.

De salarisadministratie koppelen of integreren met de boekhouding? (11-05-2019)
Regelmatig spreek ik accountants die werken met de accountancysoftware van Exact en een verouderd salarispakket. Na met de financiële administratie over te zijn gegaan, komt de overweging de salarisadministratie te gaan voeren in Exact Online. Bijna altijd komt dan de discussie: koppelen of integreren met de boekhouding. Ik leg uit wat de verschillen zijn en wat het handigste is voor je kantoor.

3 tips voor een klantvriendelijke salarisverwerking (27-04-2019)
Je hebt twee soorten kantoren die salarissen verwerken, blogt consultant salarisadministratie Vera Lenaerts. Het ene kantoor zegt dat het de klant centraal stelt. Kantoor 2 voegt de daad bij het woord. Bij welk kantoor hoor jij?

Verplichtingen registreren met 10 voordelen: doet uw boekhoudpakket dat ook (21-04-2019)
Verplichtingen kunnen starten met registratie van een individuele inkooporder die later, zoveel mogelijk automatisch, wordt afgestemd met een ontvangen inkoopfactuur. Onder aangegane verplichtingen (veelal over een langere periode) vallen ook huurcontracten, leaseverplichtingen en abonnementen. Het bijhouden van een verplichtingenregistratie als onderdeel van standaard boekhoudsoftware biedt 10 voordelen.

Dutch PSD2 Bank API’s: diversity in rules and standardization (02-04-2019)
The revised European Payment Services Directive (PSD2) has finally been implemented in the Netherlands. The bank API sandboxes are now live and licensed Third Party Providers (TPPs) should be able to start using PSD2 APIs from September onwards. A first assessment of the API documentation published by the four largest Dutch banks show a multitude of differences, it is clear that the banks have not (yet) chosen for standardization.

Vaste activa van aanschaf tot fiscale aangifte: doet uw boekhoudpakket dat ook (26-03-2019)
De aanschaf van een investeringsmiddel vanaf € 450 wordt geactiveerd, gevolgd door een jaarlijkse afschrijving. Een vaste activastaat maakt onderdeel uit van interne rapportages, maar bijvoorbeeld ook van externe rapportages, zoals een VPB-aangifte of een (winst)aangifte inkomstenbelasting. Maar vreemd genoeg bevatten niet alle boekhoudpakketten een volwaardige vaste activa module.

Wat zijn succesfactoren voor de toekomst van de accountancy? (14-03-2019)
Wat zijn succesfactoren om als accountants- of administratiekantoor te ontwikkelen tot een toekomstbestendige organisatie die maximaal profiteert van de cloud? En hoe zorg je dat je een grote toegevoegde waarde kunt blijven leveren? Hoe blijf je onderscheidend als de robot het invoerwerk doet?

Hoe realiseer je een digitale transformatie als accountantskantoor met 22.000 klanten (04-03-2019)
Een groep voorlopers in accountancy kwam vorige week in Barcelona bijeen voor de internationale summit van Exact. De hamvraag; hoe kunnen we digitaal accelereren? Hoe realiseer je een digitale transformatie als accountantskantoor met 22.000 klanten? En wat zijn de best practices van middelgrote of juist kleinere klantoren, zoals Cloud Award winnaar SFAA? De belangrijkste conclusies delen we in dit blog, dus lees snel verder.

Carrière digitalisering voor de muziekindustrie met software (07-02-2019)
Software in iedere branche en niche ontwikkeld met een razend tempo door. Zo duiken softwarebedrijven ook steeds vaker in een interessante niche. De muziekindustrie is een nichemarkt die vraag om erg specifieke software, voor bijvoorbeeld agenten, managers en de artiesten zelf.

Leesvoer voor accountants die RGS moe zijn (01-01-2019)
De belastingdienst wil toe naar een vooringevulde aangifte voor ondernemers. Te beginnen bij zzp’ers die een overzichtelijke administratie hebben. Maar hoe wil de belastingdienst aan de gegevens komen? Ondernemers hebben anders dan banken en verzekeraars niet de plicht om automatisch de gegevens te verstrekken. Hoe makkelijk is het dan dat de belastingdienst de boekhoudsoftware leegtrekt?

De voordelen van een moderne rapportagetool voor accountants (22-11-2018)
Bedrijven hebben in iedere markt te maken met grote concurrentie. Daardoor wordt hun behoefte aan transparante informatie op basis waarvan ze met vertrouwen belangrijke zakelijke beslissingen kunnen nemen, steeds groter. Dat is waar u als accountant om de hoek komt kijken. U kunt u met uw accountantspraktijk onderscheiden door uw cliënten waardevol advies en inzichtelijke rapportages te bieden.

Accountantskantoor Omnyacc Van Teylingen koos voor robotic accounting (21-11-2018)
Accountantskantoor Omnyacc Van Teylingen groeit. Dit heeft vooral te maken met de aantrekkende markt. Om te groeien, kun je 2 dingen doen: nieuwe medewerkers aantrekken of automatiseren. Het accountantskantoor uit Heerhugowaard koos voor robotic accounting. Het resultaat nu al: 5 uur tijdsbesparing per medewerker per maand.

Tips voor de accountant als: Superheld van Morgen (02-11-2018)
“Met technologie kunnen accountants expertise en diensten op maat aanbieden en tegelijkertijd veel dagelijkse taken digitaliseren. Het is wel belangrijk om vandaag te beginnen met deze verandering.” Dit vertelt Jarno Van Hurne, Solution Marketing Director bij Exact in een toelichting op de Autumn release.

Wat is twee factor authenticatie en waarom moet ik het gebruiken? (02-11-2018)
Jij als internetgebruiker hebt gemiddeld 17 online accounts. Facebook, Gmail, Bol.com, Apple, Dropbox, iMUIS Online en ga zo maar door. Deze online accounts zijn allemaal beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar veel mensen gebruiken gemakshalve vaak dezelfde inlognamen en wachtwoorden voor verschillende online diensten.

Software-onderhoud in IT-contracten: topprioriteit (08-10-2018)
Bij het selecteren van software hebben uw klanten een lange waslijst aan eisen en wensen. Denk aan usability, security, data opslag, kosten etc. De grote vraag is echter welke positie software-onderhoud heeft op die lijst. In de praktijk zie ik het vaak ergens onderaan bungelen. Onterecht, want onderhoud is van groot belang voor de tevredenheid én het behoud van uw klanten.

Vaste prijs? Zorg dat je niet teveel cadeautjes weggeeft (27-09-2018)
Henk Kenter is met zijn Accountant Vast een pionier in het voeren van vaste prijzen. Hij en zijn team boeken nu veel succes, maar de weg er naar toe was hobbelig. Henks belangrijkste les: bij vaste prijs gaat het niet om de laagste prijs. Maar wat dan wel?

Planningssoftware leidend in DDMRP productiebesturing: flow, flexibiliteit, voorraad- en kostenreductie (25-09-2018)
De hedendaagse dynamische economie vraagt extreme flexibiliteit van productiebedrijven. We merken in de dagelijkse praktijk dat veel productiebedrijven hiermee moeite hebben. Klassieke MRP besturingssystemen zijn meestal niet ingericht om om te kunnen gaan met een grote variatie in eindproducten in combinatie met constant veranderende levertijden.

Waarom leveranciers elektronisch aan u zouden factureren (22-09-2018)
Nu steeds meer organisaties e-factureren ontstaat de vraag hoe je ervoor zorgt dat je zoveel mogelijk facturen elektronisch ontvangt. Facturen elektronisch ontvangen heeft tenslotte veel voordelen ten opzichte van een factuur op papier of in PDF. Het scheelt een ontvangende organisatie vele uren aan inscannen, corrigeren en inboeken. Maar waarom zou een leverancier daaraan meewerken?

Instant Payments en PSD2 een gouden duo (21-08-2018)
Als ondernemer altijd direct over je geld beschikken. Dat zou mooi zijn, niet waar? Momenteel wordt bankieren door middel van nieuwe ontwikkelingen steeds eenvoudiger. Onderweg op je app even snel geld overmaken of je stuurt gewoon een Tikkie. Maar.. dan staat het nog niet direct op de bankrekening van de ontvangende partij. In deze blog vertel ik je waarom Instant Payments en PSD2 een gouden duo zijn.

Leid accountants op van en voor de toekomst! (20-08-2018)
Op mijn vraag welke rol IT speelt of speelde tijdens hun opleiding werd ik vooral glazig aangekeken door de young profs. Veel verder dan het gebruik van Exact, Unit4 of equivalent voor het invoeren van boekingen kwamen de antwoorden niet. Dit terwijl volledig automatisch boekhouden langzaam maar zeker dichterbij komt.

E-factureren: Wat is een PEPPOL ID en waarom heb ik het nodig? (27-07-2018)
Wanneer uw wilt e-factureren via het netwerk van PEPPOL heeft u een PEPPOL ID nodig. Dit nummer zorgt ervoor dat u vindbaar bent in het netwerk en dat u e-facturen kunt verzenden en ontvangen. Een PEPPOL ID kan bestaan uit een KvK-, BTW- of IBAN nummer. Voor overheden kan het PEPPOL ID bestaan uit het Organisatie-Identificatienummer (OIN).

Digitale transformatie vraagt om RPA - Robotic Process Automation (27-07-2018)
Digitale transformatie gaat over het vergroten van je relevantie als organisatie. Dit proces wordt aangewakkerd door de connectiviteit tussen mensen, organisaties en things (IoT) en een toenemende hoeveelheid data. Deze data is de bron om processen te optimaliseren, maar ook om bestaande diensten te verbeteren en nieuwe toegevoegde waarde te creëren.

Waarom iedere accountants- of administratiekantoor servicemanagement zou moeten omarmen (10-07-2018)
Wat houdt servicemanagement precies in? Onder servicemanagement verstaan we alle mogelijke manieren waarop accountants hun cliënten kunnen ontzorgen bij het voeren van de (financiële) administratie. Dit loopt uiteen van op tijd de telefoon opnemen als de cliënt een vraag heeft en het zorgvuldig indienen van de belasting-aangiften tot het bij de cliënt op kantoor laten plaatsvinden van afspraken om reis-tijd te beperken.

Adaptive onboarding: laat uw leverancier elektronisch aan u factureren (17-06-2018)
De techniek is op orde, dus we kunnen e-factureren! Heel mooi, maar hoe gaat u ervoor zorgen dat uw leveranciers u e-facturen gaan sturen? Om e-factureren succesvol te maken dient u zoveel mogelijk facturen elektronisch van uw leverancier te ontvangen.

24 snelle marketingtips voor accountants: met social media strategie (13-06-2018)
Veel accountants- en administratiekantoren werven hun klanten traditioneel via van-mond-tot-mondreclame. Super effectief, maar voor hoe lang nog? Steeds meer ondernemers oriënteren zich via internet en sociale media op een boekhouder of accountant. Hoe zorg je dat ze bij jouw kantoor uitkomen?

WMS (Warehouse Management System): Batch picking in het magazijn (02-06-2018)
Batch picking zorgt voor tijdsbesparing in je magazijn. Orders van meerdere klanten worden gebundeld en in een keer gepickt. Zo voorkom je dat snellopende artikelen voor meerdere klanten tegelijk gepickt kunnen worden. Naderhand splits je de orders uit om verzendklaar te maken.

4 tijdwinstboosters voor de salarisadministrateur (02-06-2018)
‘De adviestaak wordt ook voor salarisadministrateurs steeds belangrijker’ en ‘De werkdruk blijft maar stijgen’. Deze constateringen staan in het Trendonderzoek salarisprofessionals 2017 van het Nederlands Instituut van Register Payroll Accounting (NIRPA). Hoe kan je de werkdruk verlagen én tijd winnen voor je adviesrol? Deze 5 tips helpen je op weg.

Kanttekeningen over vernieuwingsagenda van de NBA in relatie tot ICT ontwikkeling (30-05-2018)
Eind april 2018 heb ik met belangstelling de vernieuwingsagenda van de NBA doorgenomen. Met name wat betreft de ICT gerelateerde inhoud plaats ik kanttekeningen bij deze agenda. Kanttekeningen heb ik, in de vorm van enkele vragen, ook gedeeld met het bureau van de NBA. Mijn kanttekeningen wil ik als onderdeel van deze blog graag breder delen.

Referentie Gootboekschema (RGS): goed initiatief met schoonheidsfoutjes (28-05-2018)
Betrokkenen van Belastingdienst, KVK, EZ, Logius/SBR en het CBS hebben eind 2011 van gedachten gewisseld over een idee m.b.t. een gecoördineerd referentieschema voor grootboekrekeningen. Het eerste werkdocument Referentie Grootboekschema dateert van 18 mei 2012. Inmiddels (voorjaar 2018) is RGS versie 3.0 een feit. Het wachten is op grootschalig gebruik van RGS.

Elektronisch factureren: uw organisatie direct aansluiten op PEPPOL (24-05-2018)
In plaats van een aansluiting op PEPPOL via een e-facturatie dienstverlener, is het ook mogelijk om als organisatie te kiezen voor een directe aansluiting op het PEPPOL netwerk en dit in eigen beheer te realiseren. Vooral voor grote organisaties of organisaties met een hoog factuurvolume is dit een interessante optie.

Als belastingadviseur goud in handen, maar hoe moet ik het delven? (16-05-2018)
Overal in Nederland zit goud in de grond. Maar gaat u met een goudpan aan de oevers van de Rijn op zoek naar goud? Of heeft u al goud in handen, zonder dat u dat weet, en moet u het alleen nog delven. De belastingadviseur maakt tegenwoordig veel gebruik van diverse softwarepakketten. Niet alleen voor het voeren van administraties of rapportages, maar ook voor het indienen van de aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting.

Boekhouding in Excel is duurder dan het gebruik van een online boekhoudpakket (13-05-2018)
Uit onderzoek blijkt dat circa 35% van de zzp’ers de boekhouding in Excel doet. Excel lijkt gratis, maar als je de foutgevoeligheid en de extra tijd die het kost meetelt, bespaar je geld door een boekhoudpakket te gaan gebruiken. Heel simpel door de redenatie dat tijd gelijk staat aan geld. Als je de tijd, die je bespaart met het boekhouden, op een andere manier facturabel kunt maken, kun je zelfs geld gaan verdienen door geld (aan een boekhoudpakket) uit te geven!

Is Shadow IT in het AVG-tijdperk een bedreiging voor uw bedrijfsvoering? (04-05-2018)
Even een mailtje via Gmail versturen met vertrouwelijke, zakelijke documenten. Of snel een bestand delen via WeTransfer of opslaan in Dropbox. We maken ons er allemaal weleens schuldig aan. De kans dat we daarmee de privacy schenden is groot, heel groot. Met het van kracht zijn van de AVG 25 mei 2018 kan de zogenaamde schaduw-IT dan ook een serieuze bedreiging vormen voor uw business.

Elektronisch factureren via PEPPOL: Native OR NOT native (26-04-2018)
Iedere organisatie of softwareleverancier kan aansluiten op PEPPOL. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen twee soorten aansluitingen, namelijk een native aansluiting en een non-native aansluiting op PEPPOL.

Uitleg over twee factor authenticatie (26-04-2018)
Als internetgebruiker heb je gemiddeld 17 online accounts: Facebook, Gmail, Bol.com, Apple, Dropbox, iMUIS Online en ga zo maar door. Deze online accounts zijn allemaal beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord. Maar veel mensen gebruiken gemakshalve vaak dezelfde inlognamen en wachtwoorden voor verschillende online diensten.

QRM: productie maar voor 80% vol plannen (26-04-2018)
QRM staat voor Quick Response Manufacturing. Wie zich in QRM verdiept hoort al snel dat je productie maar voor 80% vol moeten plannen. Veel mensen schrikken daarvan. Dat is toch veel te weinig!?

8 tips om de administratieve druk te verlagen (12-04-2018)
46% van de accountants- en administratiekantoren ziet vermindering van de administratieve druk als topprioriteit. 51% van de ondernemers levert nog een papieren administratie aan. Als ik vraag naar de reden, krijg ik vaak als antwoord: ‘omdat de klant dat gewend is’. Daar zet ik dan mijn vraagtekens bij.

E-factureren: maak een plan en verdiep u in het softwarelandschap van uw organisatie (31-03-2018)
Over de voordelen van e-factureren is al veel geschreven, maar hoe verzilvert u ze? Welke doelstellingen wilt u bereiken en hoe pakt u dat aan? In 4 stappen helpen wij u daar inzicht in te krijgen: Bepaal uw doelstellingen en uw adoptieaanpak, breng uw softwarelandschap in kaart, bereid uw ‘onboarding-strategie’ voor en implementatie aanpak.

Wat betekent de AVG voor uw software en welke stappen kunt u nemen? (27-03-2018)
Wanneer de AVG op 25 mei 2018 van kracht wordt, bent u wettelijk verplicht om privacybescherming in de software in te bouwen. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt in de meeste gevallen bij de klant. De klant is namelijk ‘gegevensverantwoordelijke’ en bepaalt het doel en de middelen van de verwerking van persoonsgegevens.

Auditfiles en RGS: Internationale ontwikkelingen rond e-auditing (25-03-2018)
Wereldwijd wordt zwaar ingezet op e-Auditing. Zeker nu de positieve resultaten van een dergelijke aanpak in landen als Portugal, Brazilië en Mexico bekend zijn. Landen die ooit achterliepen, maar nu voorop. Om e-auditing te kunnen realiseren moet je eerst twee dingen organiseren: standaardisering van het grootboekrekeningschema en standaardisering van gegevensuitwisseling tussen administratieve systemen .

Drempelloos e-factureren: net zo eenvoudig als een WhatsApp bericht uitwisselen (24-02-2018)
De meeste softwarepakketten bieden hun gebruikers de mogelijkheid om te e-factureren. Dat is op zich positief, want e-factureren brengt veel voordelen met zich mee en steeds meer organisaties willen daarvan profiteren. In veel van deze softwarepakketten is e-factureren alleen niet zo eenvoudig.

Verandering in accountancy; niet omdat het kan, maar omdat het moet (24-02-2018)
Nieuwe technologie raakt elk aspect van het bedrijfsleven, variërend van productie tot dienstverlening. Elke organisatie zal de gevolgen merken. Ondernemers en medewerkers zullen nieuwe technologie inzetten, zowel op het werk als ook thuis. Zij verwachten hetzelfde niveau van automatisering en gemak, zoals in hun privé- en in hun zakelijk leven.

GDPR en uw financiele afdeling (06-02-2018)
Er wordt al lange tijd over gesproken, maar op 25 mei aanstaande is het zover. Op die datum treedt de General Data Protection Regulation (GDPR) in werking en dat raakt vrijwel iedere organisatie. Het is een misverstand dat deze wet alleen belangrijk is voor organisaties die data van consumenten verwerken. De wet is namelijk van toepassing op alle data die herleidbaar zijn naar een natuurlijk persoon en vrijwel iedere organisatie verwerkt deze data.

Robotic Process Automation op de financiele afdeling (17-01-2018)
Ondanks de technologisch geavanceerde wereld van vandaag, zijn veel financiële- of administratieve afdelingen nog steeds afhankelijk van handmatige, administratieve processen. Hierbij valt te denken aan het inkoopproces van goederen en diensten maar ook het betalen van facturen.

Elektronisch factureren komt alleen van de grond als de overheid denkt vanuit de ondernemer (21-12-2017)
De overheid is druk bezig met elektronisch factureren. Mede ingegeven door de Europese richtlijn 2014/55/EU die voorschrijft dat in ieder geval alle aanbestedende diensten in de EU vanaf eind 2018 elektronisch factureren moet ondersteunen. Maar daar heeft de gemiddelde MKB-ondernemer bar weinig aan volgens mij. We moeten het roer snel omgooien om juist de MKB-ondernemers te laten profiteren van elektronisch factureren.

Humans learning machine is belangrijker dan machine learning (20-12-2017)
We worden overspoeld met prachtige ontwikkelingen als SBR, Robotic accounting, E-factureren op basis van UBL, PSD2, Instant payments als verdere ontwikkeling van SEPA en Machine learning waar in dit artikel verder aandacht aan besteed wordt. Maar eerst moeten gebruikers bestaande software optimaal leren gebruiken.

Dataportabiliteit volgens de AVG en de salarisadministratie (01-12-2017)
Op 25 mei 2018 treedt de Europese Privacyverordening (ook bekend als Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG / General Data Protection Regulation - GDPR) in werking, die de huidige Wet bescherming persoonsgegevens vervangt. In deze blog wordt stilgestaan bij het nieuwe recht op dataportabiliteit, c.q. overdraagbaarheid van persoonsgegevens in relatie tot de salarisadministratie.

Ministers en kamerleden verplicht dag meelopen op accountantskantoor? (30-09-2017)
Ik wil graag een oproep doen voor het nieuwe regeerakkoord om alle ministers en kamerleden verplicht een dag te laten meelopen op een accountants- of administratiekantoor. Zo krijgen zij echt kennis van administratieve lasten in de praktijk. En kunnen ze zelf ervaren of bepaalde beloftes over administratieve lastenvermindering door de overheid wel of niet zijn waargemaakt.

Dashboard met kengetallen, niet alleen voor grote bedrijven (21-09-2017)
Veel zzp’ers zijn zicht niet bewust van de financiële staat van de eigen onderneming. Om in de basis grip te krijgen op je onderneming is een dashboard nodig. Dit klinkt als taal voor grotere ondernemingen, maar dit is ook voor de zzp’er van toepassing. Ongeacht hoe groot de onderneming is, financieel gezien is het hetzelfde als bij een zpp’er als bij een grote onderneming.

Gratis data-analyse? (31-08-2017)
Discussies over een standaard aanpak voor accountants roepen vaak heftige emoties op. Helaas blijft de discussie daardoor vaak hangen in algemeenheden als maatwerk, ambacht en professionele oordeelsvorming. Natuurlijk, elke onderneming is uniek en heeft zijn eigen aandachtspunten. Dat neemt echter niet weg dat veel elementen van het werk van accountants wel te standaardiseren is.

Robots in finance is dichterbij dan je denkt: no hands accounting (30-08-2017)
Van virtual assistants tot chatbots voor het beantwoorden van klantvragen; robots worden steeds vaker toegepast in ons dagelijks leven. Nog een stapje verder gaan Google’s DeepMind en IBM’s Watson. Deze supermachines maken op een geheel nieuwe manier gebruik van een wereldwijde databank aan informatie. Zij doen iets wat we ons een aantal jaren geleden nog niet eens konden voorstellen.

Wie kan volgens de AVG als functionaris gegevensbescherming aangewezen worden? (21-08-2017)
De Functionaris Gegevensbescherming kan een personeelslid zijn van de betreffende organisatie, maar mag ook een persoon zijn, die de taken op grond van een dienstverleningsovereenkomst verricht. Dit laatste is voor veel organisaties relevant, omdat het niet voor elke organisatie haalbaar is een eigen Functionaris Gegevensbescherming aan te stellen.

Exact Finance: helpt bij uitdaging om een financiering te krijgen (20-08-2017)
MKB’ers ervaren het dagelijks: de uitdaging om een financiering te krijgen. 8 op de 10 ondernemers krijgt “nee” op hun financieringsaanvraag te horen. Met de introductie van Exact Finance helpt Exact ondernemers bij het krijgen van een financiering.

In het ARCHIEF vindt u alle berichten van de soort Bijdrage van Bloggers (blogs).


Onerzoeksbureau GBNED