Bedrijven staan steeds vaker onder druk in het verbeteren van hun logistieke processen. En het helpt niet mee dat gebruiksklare procesinformatie lastig aan bestaande data te onttrekken is. Vorige maand lanceerden de SAP-specialisten van IT-bedrijf McCoy, in samenwerking met Celonis, een app om daar verandering in te brengen. “Het uitgangspunt is dat organisaties zélf hun data kunnen gebruiken om processen slimmer te maken. Voorspelbaarheid en efficiëntie zijn het resultaat.”
Bruikbare informatie Ruwe tabellen “met miljoenen regels” zijn niet werkbaar en zeggen niet genoeg, aldus het team van Tertius Schijven, Harm-Jan Bech en Tim van Lier. “Om logistiek echt efficiënt te laten verlopen moeten organisaties deze data eenvoudig kunnen omzetten in bruikbare informatie. De app die we ontwikkelden, biedt hiervoor een uitkomst”, vertelt Bech. “De datavolumes in warehousing en logistiek zijn ontzettend groot”, legt Van Lier uit. “Het aantal taken dat voor een enkele order wordt uitgevoerd, ligt tussen de tien en de dertig. Vermenigvuldig dat met het aantal orders en je hebt het over gigantische hoeveelheden aan geregistreerde data waar te weinig mee wordt gedaan. Daar komt nu verandering in. En dat is, zeker in deze tijden van wereldwijde tekorten, hard nodig.” Tekorten en leveringsproblemen Schijven vult aan: “Je ziet op momenten van ingrijpende veranderingen op het globale speelveld en leveringsproblemen dat transparantie over het waarmaken van beloftes erg belangrijk is. Naast het waarborgen van de leveringssnelheid, is een hoge mate van voorspelbaarheid namelijk essentieel.” De app speelt daarmee bijvoorbeeld in op de zogeheten ‘on time, in full’-graad, een essentiële succesindicator in logistieke vraagstukken, door visueel inzicht te bieden in waar verbeterpunten liggen. “Gebruikers hebben inzicht in wat er misloopt, wat de impact daarvan is en wat vervolgens realistische beloftes zijn. Dit biedt een nieuwe – en vooral flink verbeterde – uitgangspositie ten opzichte van klanten en leveranciers.” Complexe materie versimpeld Het datamodel van SAP EWM, waar de app voor bedoeld is, steekt anders in elkaar dan de meeste andere systemen, waardoor het uitlezen en inzetten van data niet altijd evident is. Het is dus ook niet vreemd dat een oplossing hiervoor tot voor kort uitbleef. “Het is daardoor lastig om te zien wat er nu precies gebeurt in je data. Het volgen van een order in het hele logistieke warehouseproces wordt zo een complex vraagstuk. In de ontwikkelingsfase moesten we dit datamodel volledig ontcijferen. Dat is gelukt. Gebruikers kunnen nu zélf aan de slag om hun logistieke processen te verbeteren.” |