Bijdrage van Bloggers (blogs)
Digitaal ondertekenen: weet al u van de hoed en de rand?
Plaatsingsdatum | 12-08-2021 |
Berichtdatum | 12 augustus 2021 |
Door Tom van Bolhuis, PKIsigning. Digitaal ondertekenen is voor veel kantoren een actueel item. Steeds meer processen verlopen digitaal en het steeds opnieuw moeten uitprinten en inscannen van PDF documenten om een handtekening te verkrijgen is inefficiënt en inmiddels overbodig. Digitaal ondertekenen staat overal wel ergens op de agenda of men werkt er zelfs al mee. In beide gevallen merk ik dat er bij heel veel kantoren onduidelijkheid en verwarring heerst over het onderwerp. Vragen die als eerste naar voren komen zijn:
Als je alleen offertes en contracten ondertekent met je klanten is dat misschien niet zo’n issue, maar als je corebusiness het leveren van zekerheid is die voortvloeit uit een beroepstitel is dat wél een issue. Drie vormen van digitaal ondertekenen
Ad 1. De normale digitale handtekening
Ad 3. De gekwalificeerde elektronische handtekening
Alle bovenstaande niveaus zijn in Europa rechtsgeldig. Dat wil zeggen dat ze als bewijs in een rechtszaak gebruikt mogen worden. Dat betekent niet dat in alle gevallen wordt aangenomen dat de handtekening ook daadwerkelijk door de ondertekenaar is gezet, met andere woorden: dat deze authentiek is. Voor de normale digitale handtekening en de geavanceerde elektronische handtekening geld dat jij als ondertekenaar de authenticiteit van de handtekening moet kunnen bewijzen. Alleen de authenticiteit van een gekwalificeerde elektronische handtekening wordt aangenomen, net zoals bij de natte handtekening op papier. Niet waterdicht Persoonsgebonden Soorten certificaten
Binnen de accountancy wordt het beroepscertificaat meer en meer gemeengoed, een ontwikkeling die de zekerheid en betrouwbaarheid van de beroepsgroep als geheel alleen maar ten goede komt. Fiscalisten kunnen hetzelfde niveau van vertrouwen bieden door een persoonlijk organisatiecertificaat te gebruiken voor het ondertekenen van aangiften en brieven. Het zijn echter de burgercertificaten die nog nauwelijks gebruikt worden in Nederland waardoor de klant voorlopig met de normale digitale handtekening ondertekend als je als kantoor een digitale ondertekenoplossing gebruikt. Dat lijkt een kwestie van tijd want het burgercertificaat vormt naar alle waarschijnlijkheid de basis van het digitale paspoort waarmee je straks toegang krijgt tot overheidsdiensten, maar ook de hypotheekakte bij de notaris kunt ondertekenen. Ook de techniek is inmiddels ver genoeg gevorderd om dit voor de gebruiker zo eenvoudig mogelijk aan te kunnen bieden. Alle seinen staan op groen, nu moeten we het er alleen nog over eens worden in Europa. Blog door Tom van Bolhuis, PKIsigning. |
Categorie(n) | Branche > Accountantskantoren |
Bronvermelding | PKIsigning |
Internet URL | PKIsigning |
Automatisch op de hoogte blijven?
Schrijf u in voor onze gratis periodieke
nieuwsbrief.
Woensdag 5 februari 2025
RGS MKB praktijkdag
Met o.a implementatie van RGS MKB decimaal rekeningschema, kengetallen, rapportages, rgs brugstaat, controles boekhouding, rgs ready, versiebeheer en nieuwe boekingsdimensies. Speciaal aandacht voor het nieuwe rapport "Boekhoudsoftware en ondersteuning van BTW".
Meer info en aanmelden.
Gerelateerde berichten
Herziening eIDAS, komst Europese digitale identiteit [29-11-2022]
Digitaal ondertekenen: wetgeving, bewijzen, certificaten en versleutelen [08-07-2022]
Printen, ondertekenen en weer inscannen. Is dit wel rechtsgeldig? [14-06-2022]